چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مخالفت‌ها با اکران محصولات سینمای ایران ابعاد تازه‌تری به‌خود گرفت. در حالی که در محافل سینمایی صحبت از انتشار یک فهرست 11‌فیلمه برای برخورد و جلوگیری از اکرانشان به میان آمده بود، دوشنبه‌شب رئیس حوزه هنری اعلام کرد اجازه نمایش حداقل 15 فیلم را در سینماهای حوزه نمی‌دهد.

وجود تم خیانت در برخی‌ فیلم‌ها اعتراض محسن مؤمنی را برانگیخت. حالا غیراخلاقی بودن اتهام‌ بخش قابل توجهی از فیلم‌های در نوبت اکران است که اگر موضع‌گیری دیروز رئیس حوزه هنری را کنار اعتراض‌های روزهای گذشته قرار دهیم باید گفت سینمای ایران روزهای پرحادثه‌ای را پیش‌رو دارد.جالب اینکه مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی با لحنی چند پهلو از مواضع رئیس حوزه هنری استقبال کرد. علیرضا سجادپور گفت هیچ نهادی ازجمله حوزه هنری مجبور به بستن قرارداد برای اکران فیلم‌ها نیست و تصمیم حوزه هنری از دغدغه‌های ما در اکران فیلم‌ها می‌کاهد.هرچند بعید به‌نظر می‌رسد ماجرا با اکران نشدن فیلم‌ها در سینماهای حوزه به پایان برسد و باید دید سازمان سینمایی کشور چگونه با بحران اکران مواجه خواهد شد.

آیا از پروانه نمایش‌هایی که صادر شده دفاع خواهد کرد یا همه چیز را برگردن فیلمسازان خواهد انداخت؟ از سوی دیگر آیا سازندگان فیلم‌هایی که حدس و گمان می‌رود دچار شبهاتی باشند، حاضر خواهندشد در این فضا تن به اکران آثارشان بدهند. در سالی که گفته می‌شد امید چندانی به توفیق اقتصادی اغلب فیلم‌ها وجود ندارد، حالا اعتراض به غیراخلاقی‌بودن آثار سینمایی می‌تواند تبعاتی داشته باشد که فقط یکی از آنها کاهش فروش فیلم‌هاست.به هر حال این سینمایی است که پس از گذشت 2سال‌ و نیم سیاستگذاری مدیران فرهنگی، چنین در موضع اتهام قرار گرفته است. ریل‌گذاری معروف شمقدری ناموفق بوده یا عوامل فرامتنی آتش به هیزم اعتراض‌ها ریخته در نتیجه که شکست سینمای ایران است تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مهر، محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری در مراسم گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی و یادبود شهادت سیدمرتضی آوینی که شامگاه 21فروردین در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، گفت: شهید عزیز ما سیدمرتضی ضمن اینکه کار خلاقه هنری انجام می‌دادند و فیلم می‌ساختند، منتقد کژی‌ها و انحرافاتی بودند که در فضای بعد از جنگ در ساحت فرهنگ و هنر یکه‌تازی می‌کردند. امروز هم ما چنین وظیفه‌ای داریم. یکی از اصول اساسی هنر انقلاب اسلامی اخلاقگرایی و تکریم ارزش‌های اخلاقی است.این نویسنده ادامه داد: در سال‌های اخیر یکی از راهبردهای دشمن برابر شکست و بی‌تأثیر کردن انقلاب اسلامی، تغییر سبک زندگی ایرانی، اسلامی است. اخلاق و نجابت، صداقت و وفاداری در زندگی زناشویی و رعایت خطوط قرمز از عناصر مهم زندگی و خانواده ایرانی است. مدتی است در هنر و ادبیات جبهه دگراندیشان شاهد هجوم به این عناصر هستیم.

نمی‌توان به راحتی پذیرفت که این همه تصادفی است. چطور می‌شود یک ناشر حدود یکصد کتابش در ممیزی ارشاد رد می‌شود و از قضا تم اصلی عمده این داستان‌ها خیانت زن به مرد و یا شوهر به همسرش است که او را محق انتقام می‌کند. چند سال پیش بنده نسبت به رمان‌ها و داستان‌هایی که با تأکید بر اینکه زنان سنتی ایرانی زندگی مخفی و زیرزمینی دارند هشدار دادم اما اخیراً این تفکر جرات کرده و بر پرده سینما هم به نمایش درمی‌آید. این پدیده آنقدر وسعت پیدا کرده که ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌اعتنا باشیم و آن‌ را از سر تصادف بدانیم. پیش از این رهبر معظم انقلاب در حالی که اوضاع اخلاق در سینما بهتر از این بود هشدار دادند که بعضی فیلم‌ها لجن به خورد مردم می‌دهند. متأسفانه به این هشدار توجه نشد و امروز وضع قطعاً ‌بسیار بدتر از آن روز است. شاید عزیزان ما در وزارت ارشاد در برخورد با این پدیده معذوریت داشته باشند و لابد در درازمدت برنامه‌ای برای اصلاح امور دارند، شاید.

اما در حوزه هنری ما چنین معذوریت‌هایی نداریم و لذا مانند کتاب و دیگر حوزه‌ها، نظارت حداقلی ارشاد را کافی نمی‌دانیم.وی بیان کرد:‌ انتظار از حوزه هم همین است. حوزه جای کوچکی نیست که بعضی‌ها به خودشان اجازه دهند به آن اهانت کنند و سخن از تنبیه حوزه هنری بگویند. همچنان‌که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند حوزه هنری تشکیلاتی است که روی آن خیلی کار شده و حقی هم بر هنر دینی و مذهبی دارد. باید به‌عنوان یک پایگاه همیشه حزب‌اللهی بماند و در کار نفوذ ارزش‌ها در بدنه هنر از همه جلوتر باشد.وی در بخشی از صحبت‌هایش در مورد فیلم‌های سینمایی اکران نوروزی امسال گفت:‌ طبعاً‌ بخشی از وظایف ما تولید کارهای ارزشمندی است که کم و بیش انجام می‌شد هر چند امکاناتمان در حد توانایی‌های‌مان نیست در حالی که می‌توانیم در سال 20فیلم سینمایی تولید کنیم متأسفانه امکانات مادی ساخت و ساز بیشتر از 3 تا را به ما اجازه نمی‌دهد.‌

ای کاش بودجه و امکانات را در حد توانایی‌ها و شایستگی‌های هر سازمانی می‌دادند. در عین حال اجازه نداریم امکاناتمان را در خدمت تفکراتی قرار دهیم که اخلاق اسلامی و نجابت خانواده‌ها را نشانه گرفته‌اند. یکی از این امکانات سینماهایی است که به دستور رهبری معظم اداره‌شان به حوزه هنری محول شده است. این خیلی معنادار است قطعاً‌ منظور آقا از واگذاری سینماها تعمیر و نگهداری نیست. برای این کار حتماً سازمان‌ها و نهادهای دیگر از ما شایسته‌تر بودند بلکه ایشان غرض دیگری دارند. اگر ما در این سال‌ها در این باره کوتاهی کرده‌ایم از محضر ایشان عذرخواهی می‌کنیم.

کد خبر 165789

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز