سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر - مایا شرفی: نزدیک به 3سال پیش وقتی شمقدری در ساختمان میدان بهارستان مستقر شد، در نخستین اقدام «به رنگ ارغوان» حاتمی‌کیا را رفع توقیف کرد.

آن روزها خیلی‌ها امیدوار بودند که پس از 4سال مدیریت منفعل و محافظه‌کار محمدرضا جعفری‌جلوه، سینمای ایران در رأس هرم مدیریتی‌اش شاهد جسارت و پویایی باشد. در ادامه اما اتفاق‌های دیگری رخ داد و اختلافات صنفی که از سال‌های قبل وجود داشت، نه‌تنها حل نشد بلکه چنان عمق گرفت که درنهایت اهالی سینما را به 2 طیف کاملا متضاد با یکدیگر تقسیم کرد.  نتیجه این اختلاف‌ها، وضعیت آشفته سینمای ایران در این روزهاست. در شرایطی که بسیاری از فعالان سینمای ایران را نمی‌شود به سادگی زیر یک سقف جمع کرد، مدیریت سینما نیز با عملکرد خود هیزم در آتش اختلافات ریخت. این تحلیلی است که منتقدان جواد شمقدری ارائه می‌کنند؛ البته از سوی دیگر، سینماگران همسو با دولت اعتقاد دارند شمقدری گام‌های بلندی در این سال‌ها برداشته است. در شرایطی که به‌نظر می‌رسد بحران در حوزه‌های مختلف سینما (از تولید گرفته تا اکران) به اوج خود رسیده، اختلاف میان خانواده‌ سینما نیز چنان گسترده شده که بازگشت به آرامش و رسیدن به وحدت اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است.

خزاعی: باید همه یکپارچه باشیم تا سینما آسیب نبیند

محمدخزاعی در این رابطه به خبرنگار همشهری گفت: اختلاف‌نظر و دیدگاه‌هایی که امروز در سینما وجود دارد اختلاف‌های سازنده‌ای نیستند و باعث جدایی اهالی آن از یکدیگر می‌شوند. چیزی که ما در سینمای امروز ایران به آن بسیار احتیاج داریم همان بحث یکپارچگی، دور هم جمع شدن و فعالیت کردن است. باید مجموعه اختلافات را کنار بگذاریم. به هر حال سینما یک خانواده دارد و اندیشمندانی که در این عرصه سینما یک شبه ساخته نشده‌اند. یعنی یک تهیه‌کننده 20سال طول می‌کشد تا یک فرد کاملا حرفه‌ای شود یا یک کارگردان 30سال آزمون و خطا می‌کند تا بتواند تبدیل به یک کارگردان نامی شود. شما نمی‌توانید آدم‌ها را حذف کنید، اصلا سینما همین است.

وی افزود: سینمای ایران در این سال‌ها موفقیت‌ها و درخشش‌های بسیاری در دنیا داشته و فیلم‌های خوبی در آن ساخته شده است. من فکر می‌کنم باید اختلافات را کنار بگذاریم و به یک شیوه واحد برسیم و فعالیت کنیم، این روند ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند.

این دغدغه‌ها و اختلافاتی که بین اهالی سینما ایجاد شده جز اینکه به سینما ضربه بزند پیامد دیگری نخواهد داشت. وقتی ما دور هم باشیم کسی نمی‌تواند بگوید در سینما انفصال وجود دارد. ممکن است در همه جا این اختلافات وجود داشته باشد و این بدان معنا نیست که بگوییم تنها در سینماست. سینما محیط خوب و پاکی است و چنان نیست که گاهی برخی دوستان مطرح می‌کنند. شاید ایراداتی وجود داشته باشد اما این چیزی که در تمام بخش‌ها دیده می‌شود با این تفاوت که پررنگ نمی‌شود. این از‌هم‌پاشیدگی و دلسردی و فاصله گرفتن از همدیگر باعث می‌شود به سینما ضربه وارد شود و در آینده آن نیز تاثیر‌گذار است.

تهیه‌کننده «قلاده‌های طلا» در ادامه گفت: شما به این نگاه نکنید که امروز عده‌ای فیلم تولید می‌کنند و عده‌ای دیگر نه، آینده این دلسردی‌ها را بر پرده‌های سینما خواهید دید. این افراد فیلم‌هایی را تولید می‌کنند که وقتی آنها را می‌بینید ناخودآگاه تاثیرات روانی این مشکلات در آنها مشهود است و اینکه فیلمساز مشکلات خود را به وسیله آثارش بیان می‌کند. با سازمانی که شکل گرفته و با شناختی که از آقای شمقدری دارم فکر می‌کنم فضای ایجاد شده محیطی را به‌وجود آورد که آدم‌ها بتوانند دور هم جمع شوند و فعالیت داشته باشند و این احساس به‌وجود ‌آید که همه با هم یکپارچه و درختان باغ سینمای ایران هستند که هر کدام طعم خودشان را دارند. به‌نظر من باید طعم‌های مختلف را تحمل کنیم تا این سینما به جایی برسد.

اسعدیان: دولت باعث اختلاف در خانواده سینما شده است

این در حالی است که همایون اسعدیان معتقد است: اختلافات فعلی که بین اهالی سینما به‌وجود آمده که اکثریت اهالی سینما یک طرف و یک قشر به زعم ما کوچک در طرف دیگر آن هستند، ناشی از عملکردهای سیاست‌های معاونت سینمایی در دو سه سال گذشته است که اوج آن در انحلال خانه سینما از طرف این دوستان بود و پرونده آن در دیوان عدالت اداری در حال بررسی است و ما امیدواریم که به نفع خانه سینما رای داده شود.

رئیس کانون کارگردانان افزود: این حرکت‌ها باعث شد اختلافات و درگیری‌ها شروع شود. بعد از انحلال خانه سینما یک کمیته ساماندهی 9 نفره تشکیل شد که اینها به جای خانه سینما به امور اصناف رسیدگی کنند و نتیجه‌اش می‌شود همین که می‌بینید؛یعنی 23 یا 24 صنف اعلام کرده‌اند ما با این کمیته همکاری نمی‌کنیم و دو سه صنف بیشتر نیستند که با این کمیته همکاری دارند. از سوی دیگر این کمیته به‌دلیل اینکه اصناف را پشت سر خود ندارد عملا نمی‌تواند کارایی داشته باشد و فقط اعلام حضور می‌کند. به هر حال باور من بر این است که این اختلافات و دو دستگی ها( مهم نیست که چه کسی اکثریت و کدام اقلیتند) به نفع سینمای ایران نخواهد بود چراکه عمده این انرژی‌ها و عمده نیروهای فعال و مثبت صرف این امور می‌شود. همانطور که قبلا هم گفته‌ام امیدوارم عقلا و بزرگان به این قضیه ورود پیدا کنند تا بتوانیم از این حالت درگیری که معاونت بین اهالی سینما ایجاد کرده، خارج شویم و انرژی‌ها صرف تولید و کار شود، نه صرف درگیری‌ها.

کد خبر 168515

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز