دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ادامه یافتن انتقادها از فیلم‌های اکران نوروزی درنهایت مسئولان ارشاد را مجاب کرد که از لزوم دقت‌نظر بیشتر در صدور پروانه نمایش سخن بگویند.

وزیر ارشاد

حرف از نظارت بیشتر در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر نیز پروژه‌های سینمایی از پیش تولید تا اکران، هفت‌خوانی را زیر نظر اداره نظارت و ارزشیابی پشت‌سر می‌گذارند و هر سال فیلمنامه‌های زیادی چون مجوز ساخت نمی‌گیرند جلوی دوربین نمی‌روند. اینگونه نیست که محصولات سینمای ایران بدون نظارت تولید شوند و صرفا نیازمند پروانه نمایش باشند. تک تک فیلم‌ها در مرحله فیلمنامه ابتدا توسط اتحادیه تهیه‌کنندگان مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت تأیید به اداره نظارت و ارزشیابی فرستاده می‌شوند. درواقع آنچه به‌عنوان تولیدات سینمای ایران روی پرده می‌آید، حاصل نظارت مدیران سینمایی است. با وجود این، حاشیه‌های اکران نوروزی آنقدر بالا گرفت که وزیر ارشاد اعلام کرد در نظارت بر فیلم‌ها باید دقت نظر بیشتری اعمال شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در صدور مجوز اکران باید دقت بیشتری صورت گیرد تا حساسیت‌ها کمتر شود. به گزارش ایسنا، سیدمحمدحسینی در حاشیه‌ جلسه دیروزش با اعضای بسیج هنرمندان کشور در جمع خبرنگاران در خصوص مسائل به وجود آمده برای 2 فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» اظهار کرد:‌ این بحث‌ها تاکیدی بر این شد تا دوستان ما دقت بیشتری در مباحثی که حساسیت‌برانگیز است، داشته باشند. وی افزود:‌ تعداد قابل توجهی از فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر سال90 به نمایش درآمدند قابل قبول هستند و در میان آنها آثار دفاع مقدس و ارزشی خوبی داریم و حتی در بحث خانواده و برای کودکان و نوجوانان فیلم‌های قابل قبولی داریم که شاید زمانی آثاری که برای خانواده‌ها مناسب باشد کم بود، اما امروز روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه باید در انتخاب فیلم برای اکران دقت بیشتری شود خاطرنشان کرد: بعضی از فیلم‌هایی که در جشنواره به خاطر مضامینش مورد نقد بودند اگر قابل اصلاح هستند، اصلاح شوند بنابراین نباید هرچه در جشنواره ارائه شد عینا به سالن سینما بیاید، به هرحال جشنواره بیشتر برای افراد متخصص و صاحب نظر است.

حسینی با بیان اینکه ایراداتی که همگان بر آن تاکید دارند باید برطرف شود،‌ گفت: باید فیلم‌هایی که در جامعه و سینمای کشور ارائه می‌شوند مناسب باشند تا این واکنش‌ها را به همراه نداشته باشد. وی افزود:‌ ما از روز اول هم اشکالات را انکار نکردیم و اینها فیلم‌هایی بودند که در بخش خصوصی ساخته شدند. حسینی در عین حال گفت: اما در این موقعیت که فرصت بیشتری برای فیلم دیدن خانواده‌ها فراهم است باید در انتخاب دقت بیشتری انجام می‌شد تا اشکالات کمتری مطرح باشد. وزیر ارشاد درباره دغدغه بعضی از فیلمسازان با توجه به مشکلات پیش آمده برای اکران آثارشان، اذعان داشت: از اول دقت می‌شود تا دیگر چنین مشکلاتی پیش نیاید. حسینی همچنین در پاسخ به سؤالی درمورد مباحثی که این روزها درباره‌ فساد اخلاقی در سینما مطرح می‌شود، گفت: اینها بحث‌هایی نیست که متعلق به دیروز و امروز باشد، از قبل بوده و الان بیان می‌شود. وی همچنین مطرح کرد: اشکالاتی در سینما هست که مورد تایید ما نیست و باید تلاش کنیم تا وضع بهتری را شاهد باشیم تا ساحت هنر از هرگونه آلودگی منزه باشد.

سخنگوی شورای صنفی نمایش: در برابر فشارها تسلیم شدیم

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره توقف اکران خصوصی در سینماهای تهران گفت: باید بگویم که شورای صنفی نمایش در برابر فشارهایی که پیرامون اکران نوروزی به وجود آمد، تسلیم شد. حبیب کاوش درباره توقف اکران خصوصی ادامه داد: در واقع باید گفت که شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت در برابر جو سنگینی که برای 2 فیلم خصوصی و گشت ارشاد ایجاد شد تسلیم شود به همین دلیل هم در اولین گام، نمایش خصوصی در سینماهای پایتخت به پایان رسیده و از چهارشنبه این هفته «نارنجی‌پوش» جایگزین این فیلم در گروه قدس می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا خصوصی کف فروش خود را از دست داده بود یا خیر؟ هم اظهار کرد: خیر. کف فروش این فیلم چنانکه باید نیفتاده بود اما در هر صورت ما به اجبار این فیلم را عوض کردیم. کاوش درباره شرایط نمایش فیلم گشت ارشاد نیز بیان کرد: فشارها درباره‌‌ پایان اکران گشت ارشاد نیز به شدت وجود دارد و احتمال تعویض این فیلم در چند روز آینده می‌رود. هم اکنون شورای صنفی نمایش به دنبال جایگزینی برای گشت ارشاد است، چرا که هیچ فیلمی حاضر نمی‌شود بدون برنامه‌ریزی مهلت اکران خود را بسوزاند. سخنگوی شورای صنفی نمایش در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ اینکه گفته می‌شود، «شور شیرین» یکی از فیلم‌های قطعی اکران دوم نوروز است، گفت: فیلم‌های اکران دوم مانند هر زمان دیگری توسط شورای صنفی نمایش مشخص می‌شوند.

من به عنوان سخنگوی این شورا هنوز از ثبت قرارداد شور شیرین خبر ندارم. این فیلم، فیلم بسیار خوبی است و اگر توانسته باشد برای اکران دوم با سینماها قرارداد ببندد و نسخه قرارداد خود را برای جلسه فردای شورای صنفی ارائه دهد خوشحال می‌شویم که آن را در اکران دوم به نمایش دربیاوریم. حبیب کاوش در پایان، در پاسخ به این پرسش که آیا تمهیداتی اندیشیده شده است که حواشی فیلم‌های نوروزی در سایر فصول اکران اتفاق نیفتد‌؟ تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر تابع قانون نباشیم و آن را مدنظر قرار ندهیم باز هم باید منتظر بروز چنین اتفاقاتی در سینما باشیم.

کد خبر 165461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز