همشهری آنلاین: علی لاریجانی گفت: اسرائیل اگر مختصر عقلی داشته باشد باید بپذیرد که در شرایط سختی قرار دارد و مجبور است دست از زیاده‌خواهی بردارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در جمع اعضای شاخه آسیایی کاروان جهانی الی بیت‌المقدس، خاطر نشان کرد: مردم ایران بیش از 100 سال پیش با تشکیل مجلس مشروطه نوای مردم‌سالاری را سر داد.

وی گفت: ملت ایران از مدت‌ها پیش ندای مردم‌سالاری را سر داده اما به دلیل کودتا و دشمنی غربی‌ها، مدتی است دچار یک دیکتاتوری شدید و بدخیم شده است.

وی افزود: با قیام ملت ایران، حرکتی تازه آغاز شد و بعد از آن، مردم‌سالاری دینی در جامعه گسترش پیدا کرد و این انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) ریشه دوانید و بعدها باعث بیداری اسلامی شد.

وی خطاب به اعضای شاخه آسیایی کاروان جهانی به سوی بیت‌المقدس افزود: شما برای کاری مهم قیام کرده‌اید و آن کار کمک به ملت مظلوم فلسطین است و این غیرت دینی و اسلامی نشان می‌دهد هنوز افرادی هستند که به نوای وجدان خود پاسخ می‌دهند و در برابر ظلم می‌ایستند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: موضوع فلسطین از دو جهت حائز اهمیت است؛ اول اینکه بیت‌المقدس قبله اول مسلمین است و چیزی نیست که مسلمانان بتوانند از آن صرف‌نظر کنند اما رژیم صهیونیستی به دنبال از بین بردن آثار تاریخی است که عزت اسلام در آن منعکس شده و اگر ملت فلسطین نیز آواره نشده بودند جهان اسلام باید بر علیه آن قیام می‌کرد اما متاسفانه کوتاهی‌هایی در این باره صورت گرفت.

لاریجانی افزود: قرآن‌سوزی آمریکا در افغانستان نتیجه‌ی رخوتی است که در دفاع از فلسطین شده است لذا مسلمانان باید بدانند مساله فلسطین جز با اتحاد رفع نخواهد شد. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دومی که مساله فلسطین را حائز اهمیت می‌کند، بعد انسانی آن است، چرا که مردم فلسطین مردم مظلومی هستند و ما شاهد آن هستیم که این ملت مظلوم را قتل و عام می‌کنند و گستاخی را به آنجا رسانده است که حتی تحمل یک حکومت کوچک را در بخش محدودی از فلسطین و غزه ندارد و این نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی رژیم گسترش‌طلبی است و حق انسانی ملت فلسطین را نادیده می‌گیرد.

وی تاکید کرد: غرب به دنبال این است که برای پیشبرد اهداف خود در فلسطین حکومت‌های وابسته‌ای را در کشورهای اسلامی ایجاد کند و نمی‌تواند قبول کند که مسلمانان می‌توانند در سرنوشت خود سهیم باشند و خود را قوم برتر می‌دانند و از طرفی با تبلیغات گسترده دم از حقوق انسان‌ها می‌زنند اما هیچگاه حاضر نیستند برای رفع تبعیض و برطرف نمودن کشتارها قدمی بردارند. لاریجانی ادامه داد: غرب باید بداند که پرده خفقانی که ایجاد کرده است دریده شده و اگر فکر می‌کند که باز می‌تواند حکومت‌های دیکتاتوری را در منطقه ایجاد کند دچار سوء تفاهم شده چرا که این دوره سپری شده و مسلمانان به بیداری رسیده‌اند و تحولات اخیر منطقه نیز بیانگر این اتفاق است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط آمریکا در کشورهای فلسطین و عراق، گفت: آمریکا با ضعف و خجالت از عراق بیرون شد و این می‌توانست زنگ خطری باشد برای آنها که دیگر به کشورهای جهان لشکرکشی نکنند و در افغانستان بجای کمک به آبادانی و بهبود وضع مردم افغانستان، پادگان‌های خود را گسترش دادند و به سربازانشان اجازه دادند هر وقت خواستند مثل گاوهای وحشی به جان ملت افغان بیفتند.

وی ادامه داد: در چند روز اخیر شاهد یکی از این موارد بودیم که آمریکا بعد از این جنایت، قاتل ملت افغان را نیز فراری داد، اما من به آمریکایی‌ها می‌گویم که شما نمی‌توانید در افغانستان بمانید چرا که آنها ملت شجاعی هستند و مجبورید دیر با زود از آنجا خارج شوید.

وی در ادامه تصریح کرد: لشکرکشی رژیم اسرائیل در جنگ 33 روزه به جنوب لبنان نیز نمونه‌ای از این وحشی‌گری‌ها بود و اسرائیل در این جنگ با وجود حمایت‌های گسترده از یک گروه مقاومت شکست خورد و این حد اسرائیل است و من می‌گویم که اسرائیل جرات حمله به ایران را ندارد چرا که اسرائیل از یک گروه مقاومت شکست خورد و به دنبال این نیست که تتمه‌ی آبروی خود را با حمله به ایران ببرد اما دائم ادعای حمله به ایران را مطرح می‌کند چرا که سگ‌هایی که زیاد پارس می‌کنند اهل حمله نیستند.

لاریجانی با بیان اینکه سرنوشت حسنی مبارک نتیجه‌ی اقدامات او در قبال مردم فلسطین بود، گفت: این سرنوشت شومی که نصیب حسنی مبارک شد برای دیکتاتورهای دیگر منطقه نیز اتفاق افتاد و معدود دیکتاتورهایی که در منطقه باقی مانده‌اند، باید بدانند که این بیداری دامن آنها را خواهد گرفت و نمی‌توانند این بیداری را خاموش کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی حامیان خود را در منطقه از دست داده و دچار یک انزوای سیاسی شده و حرکات ماجراجویانه‌ای که علیه مردم غزه انجام می‌دهد نیز به دلیل آن است که اعلام کند که هنوز ما هستیم و اگر این کار را نکند احساس می‌کند که دفن شده.

لاریجانی گفت: آنها باید بداند که اگر به این حرکات خود ادامه دهد تو دهنی محکم‌تری می‌خورند و باز تاکید می‌کنم که رژیم صهیونیستی امروز در بدترین شرایط قرار دارد.

وی خطاب به دولت‌های منطقه گفت: باید روحیه‌ی حرکت به سمت فلسطین را احیا کرد و دولت‌ها نیز باید بدانند که اگر غیر از اراده ملت‌ها را دنبال کنند سرنوشت خوبی نخواهند داشت چرا که سرنوشت دیکتاتورهای منطقه به خوبی بیانگر این موضوع مهم است.

لاریجانی در ادامه با تاکید به اینکه ما به دنبال سلاح هسته‌یی نیستیم و سلاح هسته‌یی را برای خود مفید نمی‌دانیم اما به دنبال حقوق دانش هسته‌یی خود هستیم ادامه داد: در زمانی که من مسئولیت مذاکرات هسته‌یی را بر عهده داشتم، یکی از سران کشورهای غربی به من گفت که مساله ما با ایران مساله انرژی هسته‌یی و سلاح هسته‌یی نیست، مساله ما حمایت شما از فلسطین است چرا که شما نمی‌گذارید طرح‌های ما در فلسطین به نتیجه برسد.

رئیس‌مجلس ادامه داد: من نیز در پاسخ به او گفتم مساله اصلی شما این است که می‌خواهید روی یک موضوع اساسی خاک بپاشید تا آن را نبینید چرا که ملت فلسطین حقوقی دارد و شما این حقوق را نادیده می‌گیرید اما این مساله آنقدر قدرت دارد که نمی‌شود زیر خاک پنهانش کرد، چرا که این حقوق در دل مسلمانان جا دارد و مسلمانان هیچگاه دست از حمایت مردم فلسطین بر نمی‌دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: غرب و استکبار بعد از انقلاب اسلامی در مقابل ملت ایران صف‌آرایی کردند و با تقویت قوای نظامی صدام برای ما مساله‌ساز بودند و بعد از آن هم با مطرح کردن انرژی هسته‌یی و حقوق بشر به دنبال منزوی کردن ایران بودند و هستند اما باید بدانند که حکومت ایران یک حکومت دموکراتیک و مردم‌سالار است.

نماینده قم در مجلس، ادامه داد: مردم در آن حق رای دارند و مسئولین حکومت را با رای خود انتخاب می‌کنند و من از آنها سوال می‌کنم چطور نسبت به کشورهایی که دوست شما هستند و در آنها زنان حق رانندگی ندارند اظهارنظر نمی‌کنید اما در ایران که زنان در دولت و در پارلمان حضور دارند و در سرنوشت خود تاثیرگذارند ادعای نقض حقوق بشر را مطرح می‌کنید.

وی تاکید کرد: ما مشکل حقوق بشر نداریم، شما در هرجا که میل‌تان بود برای ملت‌ها نسخه می‌نویسید و به دنبال مطرح کردن روش‌های حیوانی مانند هم‌جنسی‌گرایی در دنیا هستید و ما را به دلیل اینکه این موضوع را از مبنا غیرانسانی و غیراخلاقی می‌دانیم متهم به نقض حقوق بشر می‌کنید.

لاریجانی با تاکید به اینکه دوره هیاهو تمام شده افزود: باید بدانید که نمی‌توان با هیاهو و تبلیغات شرایط را تغییر داد چرا که اکنون مسلمانان بیدار شده‌اند و دیگر این روش‌ها در بین آنها جایی ندارد.

لاریجانی خطاب به اعضای کاروان جهانی به سوی بیت‌المقدس، تصریح کرد: غزه و فلسطین نماد حریت جهان اسلامند و با دفاع از آنها پرچم حریت و آزادگی به اهتزاز در می‌آید و آفرین بر شما که در این راه گام برداشته‌اید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ملت فلسطین حقوق خود را می‌خواهند و مثل هر ملت دیگر به جغرافیای خود وابسته‌اند و روزی می‌رسد که فلسطین آزاد خواهد شد و ملت فلسطین به حقوق خود دست پیدا می‌کند و اسرائیل نیز اگر مختصر عقلی داشته باشد باید بپذیرد که در شرایط سختی قرار دارد و مجبور است دست از زیاده‌خواهی بردارد و اگر این کار را نکند با رسوایی فلسطین را ترک خواهد کرد و ما اعلام می‌کنیم ملت ایران پشتیبان شما هستند و امید داریم روزی فرا رسد که همه با هم در بیت‌المقدس نماز بخوانیم.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم حسن غفوری‌فرد نماینده مردم تهران ضمن خیرمقدم به اعضای این کاروان، اظهار داشت: مردم ایران همیشه از حامیان اصلی ملت مظلوم فلسطین بوده‌اند و هیچ آزاده‌ای نیز در دنیا نمی‌تواند حق بازگشت آوارگان فلسطینی را به کشورشان نادیده بگیرد و هر کسی در هر جای دنیا از حق فلسطین دفاع و با اسرائیل مبارزه کند ما از آنها حمایت می‌کنیم چرا که ما وظیفه داریم از قبله اول مسلمانان دفاع کنیم.

وی تاکید کرد: زمین مخلوق خداست و در آن جایی برای اشغالگران اسرائیلی وجود ندارد و طبق فرموده امام (ره)، اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.

کد خبر 163892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز