همشهری‌آنلاین: رئیس مجلس با اعتراض به تاخیر در ارائه لایحه بودجه 91 گفت: این کار غیرقانونی، تساهل در مصلحت نیست بلکه غفلت از وظیفه ملی است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در آغاز جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدتها پیش آمریکا و غرب پس از به هم ریختگی در حوزه اقتدار بین المللی خود با بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ای و لابی‌های سیاسی چند هدف را دنبال کردند، گفت: اختلاف افکنی طائفه‌ای در کشورهای منطقه، دامن زدن تبلیغاتی جهت ایجاد نگرانی در کشور و القای تحلیل‌های نارس در برخی مسائل از جمیه این برنامه‌ها بود.

وی افزود: برخی اقدامات و اظهارات نسنجیده و انعکاس آن در رسانه ها و پرداختن به امور فرعی و نزاع های کم حاصل حریف را در پرداختن به این هدفهای مزورانه تشویق کرد. 

1

  • سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در سالگرد قیام 19 دی راهبرد مقابله با دسیسه‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب را در همداستانی و هم افزایی دو عامل معرفی نمود که عامل نخست حضور هوشمندانه و توام با بصیرت ملت و عامل دوم استواری صبورانه مدیران در ایستادگی در راه آرمانهای انقلاب و مبارزه با استکبار است.

2

  • با همراهی این دو عنصر حریف فریبکار و عجول را به صحنه حماسه ای دعوت می کنیم که شور مجاهدت  فرسایش روحی برای دشمن تدارک نماید.

3

  • انتخابات در نظام مردمسالار ایران امری شکلی و تصنعی نیست، بلکه یک رقابت واقعی است اما نه به سیاق رفتارهای غیراخلاقی متداول در برخی کشورهای غربی و نه با تکیه بر قدرت ثروتمندانه بلکه صیانت از رکن جمهوریت اسلام از آداب اسلامی برخوردار است.

4

  • عامل تداوم انتخابات که امر بسیار مبارکی از جهت ملی محسوب می شود در 32 سال پس از انقلاب یعنی 30 انتخابات تا حدود زیادی ابتناع دارد بر رعایت آداب و اخلاق انتخاباتی و اجرای قانون.

5

  • اگر زمانی آسیبی بر ساحت انتخابات وارد شد نظیر آنچه که پس از انتخابات سال 88 رخ داد در عدم التزام به قانون و نافرمانی در تن دادن به قوانین دموکراتیک انتخابات بود که در تعبیر رهبری معظم به عنوان جرزنی سیاسی از آن یاد شد.

6

  • تاکید رهبری بر این جمله کلیدی که همه بدانند هیچ چیزی بالاتر از قانون نیست نه تنها در امر انتخابات بلکه برای همه امور اجرایی کشور ارتقابخش مدنیت اسلامی است.

7

  • متاسفانه رویه‌های غلطی در سال‌های اخیر در عدم التزام به قانون دیده می‌شود که نمونه اخیر آن تاخیر بیش از یک ماهه در ارائه بودجه به مجلس است.  نگاه رهبر معظم نشان می دهد تساهل در این زمینه به معنای فهم مصلحت نیست بلکه نوعی غفلت از وظیفه ملی تلقی می شود.

8

  • در مرحله نخست خود کاندیداها مخاطب این نصیحتند، در داشتن قصد خدمت به مردم  و رعایت اخلاق و قانون.

9

  • قبول کنیم  که عده‌ای  و جریان‌هایی از مدت‌ها پیش به قصد انتخابات بی‌توجهی به این امر داشته‌اند و بی‌پروایانه سخن گفتند، به جای معرفی خود و نقاط برجسته فکری خود بازار مکاره اتهام زنی راه انداخته‌اند.

10

  • انتخابات معرکه بازی با حیثیات و شئونات افراد نیست .

11

  • مطبوعات فضایی ایجاد کنند که آنان که متاعی چشمگیر برای سعادت کشور دارند و همتی بلند، فرصت عرضه آن بیابند و بی‌هنران با شعبه بازی و افزون در تهمت زنی مشت خود را باز کنند.

12

  • کاندیداها در انتخابات غیرت ملی خویش را با تکیه بر کانونهای ثروت و قدرت برباد ندهند.

13

  • کاندیداها نباید در امر انتخابات غیرت ملی خویش را با تکیه بر کانون‌های ثروت و قدرت برباد دهند، سخن رهبری در این باب از صراحت برخوردار است.

14

  • مردم‌سالاری دینی در نظام ما به هیچ وجه از جنس دموکراسی سرمایه سالار غربی که تکیه بر ثروت کمپانی ها دارد نیست.

15

  • هشدارباش رهبر انقلاب در این باب وقتی جدی‌تر می شود که کانون ثروت به بیت المال متصل باشد. شنیع بودن این امر مضاعف است که منابع ملی کشور در خدمت امیال سیاسی قرار گیرد، دستگاه‌های نظارتی نظیر بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات تلاش نمایند با طراحی نظارت دقیق خود مانع شوند که کسانی با ثروت ملی سودای کثیف سیاسی نمایند.

16

  • آسیب تکیه بر کانون‌های قدرت کمتر از کانون‌های ثروت نیست چرا نفوذ قدرت در انتخابات عملا صحنه رقابت انتخابات را از واقعیت تهی می‌کند و از اصالت می‌اندازد و این نوعی توهین به شئون ملی است که این همه امکانات، وقف و فکر و ذکر ملت به بازی گرفته شود و عناصری از قدرت از نفوذ خود در انتخابات به صورت آشکار و پنهان بهره جویند.

17

  • توصیه رهبر به دولت، وزارت کشور و شورای نگهبان در صیانت از رای مردم که جنبه امانت ملی دارد و قانون را محور کارها قرار دادن نقشه راهی می‌طلبد که همه مسئولان مربوطه انتخابات با شفافیت در اجرای قانون اقدام نمایند و بدانند که اگر قصد بر این است که مکر دشمن در امر انتخابات خنثی شود نصایح رهبری در این سخنرانی باید اساس کار واقع گردد.

18

  • مجلس شورای اسلامی با استقبال از نصایح و هشدارهای رهبر معظم انقلاب که بسیار به جا و همه جانبه و خیرخواهانه بود و ضمن سفارش به مسئولان اجرایی و نظارت در پیگیری جدی این موارد بر طبق قانون لازم می‌داند معاونت نظارت مجلس، سازوکاری را برای پیگیری تحقق نظرات رهبر انقلاب در سطح قوه مقننه تدارک نماید. (محمد رضا باهنر مسئولیت معاونت نظارت مجلس را بر عهده دارد.)

 (منبع: مهر)

کد خبر 156775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز