گروه اجتماعی: خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند، در جاده‌ها متوقف می‌شوند.

پلیس راهنمای و رانندگی

پلیس علاوه بر متوقف کردن خودروهای فاقد معاینه فنی در روزهای سفرهای نوروزی، درباره بسته بودن کمربند ایمنی همه سرنشینان جلو و عقب خودروها سختگیر خواهد بود.

رئیس پلیس راهور ناجا با توصیه به تمامی رانندگان مبنی بر اخذ برگه معاینه فنی و اطمینان از سالم بودن تجهیزات ایمنی خودروی خود پیش از آغاز سفرهای نوروزی تاکید کرد: قطعا پلیس برابر قانون از تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی معتبر یا دارای نقص فنی مؤثر در جاده‌ها جلوگیری می‌کند.

سردار اسکندر مومنی همچنین گفت: عامل 70‌درصد تصادفات فوتی ضربه به سر یا شکستگی است که بستن کمربند ایمنی می‌تواند از خیلی از تلفات تصادفات پیشگیری کند.

او با توصیه به شهروندان مبنی بر توزیع سفرهای رفت و برگشت خود گفت: در عین‌حال از رانندگان می‌خواهیم از شتاب و عجله به‌طور جدی اجتناب کنند چرا که عامل بیش از 70‌درصد حوادث رانندگی، شتاب و عجله است. از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی افزایش سفرها در نوروز امسال توصیه می‌کنیم شهروندان زمان سفر خود را حداقل سه‌برابر زمان معمول پیش‌بینی کنند تا با مشکلی در طول سفر مواجه نشوند.

رئیس پلیس راهور ناجا مهم‌ترین شکل تصادفات نوروز پارسال را واژگونی ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی عنوان کرد و گفت:‌ توصیه می‌کنیم رانندگان هر دو ساعت به‌مدت 15 دقیقه استراحت کنند تا سفری ایمن داشته باشند.

مومنی با اشاره به اینکه موج اول سفرهای نوروزی از 25 اسفندماه آغاز می‌شود گفت: بر این اساس نیم میلیون نیروی عملیاتی برای اجرای طرح نوروزی 91 سازماندهی شدند که مانور اجرای این طرح 24‌اسفندماه برگزار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه قطعا پلیس در نوروز امسال با 6 تخلف حادثه ساز شامل سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم‌استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، انحراف به چپ، تردد از شانه خاکی و... به‌شدت برخورد می‌کند گفت: رانندگانی که از 25 اسفندماه سال‌جاری تا 20 فروردین ماه سال آینده هیچ تخلفی انجام ندهند نمرات منفی آنها در سیستم پاک می‌شود.

رئیس پلیس راهور از استقرار 40‌ایستگاه راهنمایی مسافران با کمک ماموران پلیس راه در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: در این ایستگاه‌ها اطلاعات مورد نیاز درخصوص سفرهای نوروزی به شهروندان ارائه می‌شود.

او با تاکید بر اینکه متأسفانه 49‌درصد تلفات تصادفات رانندگی در مسیر یا بیمارستان رخ می‌دهد گفت: این در حالی است که نرم این رقم در دنیا بین 15 تا 20 درصد است لذا توصیه می‌کنیم که دستگاه‌های امدادی در این خصوص تدبیری جدی بیندیشند. مومنی یکی از اولویت‌های پلیس راهور در طرح نوروزی امسال را کنترل شدید ناوگان حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد و گفت: به تمامی تعاونی‌های مسافربری و باربری اکیدا توصیه می‌کنیم از به‌کارگیری رانندگان فاقد صلاحیت و فاقد دفترچه خودداری کنند چرا که ماموران پلیس‌راه درصورت بروز هر حادثه‌ای به‌غیر از محاسبه سهم راننده حتما موارد دیگر از جمله سهم شرکت تعاونی مربوطه و حتی ماموران پلیس راه را در بروز حادثه محاسبه می‌کنند.

او درباره نمرات منفی رانندگان نیز گفت: رانندگانی که حد نصاب نمره منفی را کسب کرده باشند گواهینامه آنها در سیستم به‌صورت اتوماتیک توقیف می‌شود، حتی اگر گواهینامه آنها به‌صورت فیزیکی توقیف نشده باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: این دسته از رانندگان درصورت رانندگی، به‌عنوان راننده فاقد گواهینامه محسوب شده و درصورت بروز تصادف علاوه بر اینکه مرتکب جرم می‌شوند از مواردی مانند بیمه نیز محروم بوده و شرکت‌های بیمه نسبت به پرداخت غرامت به آنها اقدام نمی‌کنند لذا اکیدا توصیه می‌کنیم رانندگان پیش از سفر از میزان نمرات منفی خود از طریق ارسال شماره گواهینامه رانندگی خود به پیامک 30005151 و یا از طریق تماس با شماره تلفن 88288888 از میزان نمره منفی خود مطلع شوند.

کد خبر 163480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز