دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش - خبرنگار اعزامی همشهری به سوریه: سال گذشته همین روزها بود که نخستین اخبار مربوط به ناآرامی‌های سوریه در رسانه‌ها منتشر شد.

سوریه - درعا

نقطه آغاز این درگیری‌ها شهر درعا بود. این شهر در 90 کیلومتری دمشق است و تا اردن فقط 3 کیلومتر فاصله دارد. جمعیت درعا یک میلیون و 126 هزار نفر است و کشاورزی و گردشگری اصلی‌ترین منبع تامین درآمد و معاش مردم این شهر است. یک سال بعد از شروع ناآرامی‌ها در این شهر اکنون زندگی عادی در درعا جریان دارد. خیابان‌ها مملو از جمعیت است و بازارها شاهد حضور مردم برای خرید. یکی از شهروندان شهر درعا در گفت‌وگو با همشهری از تغییر فضای حاکم بر این شهر در سال‌های اخیر خبر داد و گفت که پس از بهبود روابط سوریه با عربستان طی 5سال گذشته خیلی از مردم درعا راهی کشورهای حوزه خلیج‌فارس نظیر عربستان و کویت شدند‬.‫

اینها پس از بازگشت از این کشورها تفکری سلفی و وهابی را با خود آوردند و بر نمادهای سلفی تاکید کردند‬. ‫این تغییر را می‌شود در نوع پوشش زنان مشاهده کرد. از جمله درخواست‌های معترضان شهر درعا بعد از شروع ناآرامی‌ها در این شهر، یکی هم رفع ممنوعیت تحصیل زنان نقابدار بود. استاندار درعا در گفت‌وگویی با همشهری با اشاره به وقایع یک سال گذشته گفت: دولت همه خواسته‌های معترضان را محقق کرد؛ استاندار و رئیس پلیس برکنار شدند و حتی به درخواست معترضان همه نیروهای پلیس و حتی ماموران راهنمایی و رانندگی شهر را ترک کردند، اما آنها با حمله به ساختمان دادگستری و دفتر رادیو تلویزیون، نشان دادند که به‌دنبال تحقق مسالمت‌آمیز خواسته‌هایشان نیستند. به گفته این مقام سوری، سلاح با حجم گسترده از اردن به خاک سوریه قاچاق می‌شد. این کار به آسانی صورت می‌گرفت، زیرا طول مرز 96کیلومتر است و هیچ مرزی میان 2کشور نیست و مزارع به هم چسبیده است.

تحولات سوریه یک علامت سؤال بزرگ است

پادشاه اردن با تاکید بر اینکه مسئله سوریه به یک علامت سؤال بزرگ تبدیل شده، عنوان داشت: پیش‌بینی آینده سوریه و پیامدهای آن بر منطقه به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

حماس با سوریه قطع رابطه نکرده است

محمود الزهار از مقامات حماس در غزه تاکید کرد که جنبش حماس روابط خود را با نظام حاکم سوریه قطع نکرده و این جنبش امیدوار است که شرایط سوریه به حالت عادی بازگردد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس درخصوص روابط این جنبش با سوریه عنوان داشت: چه کسی گفته حماس با دولت سوریه قطع رابطه کرده است؟

چین: به سوریه کمک کنید اما مداخله نه

وزارت خارجه چین دیروز در بیانیه‌ای مفصل مواضع این کشور را در قبال تحولات سوریه تشریح کرد. در این بیانیه ضمن درخواست از دولت سوریه و مخالفان برای توقف درگیری‌های خشونت‌آمیز، از طرف‌های بین‌المللی خواسته شده از مداخله در تحولات سوریه خودداری کنند. در این بیانیه آمده ‌است: کشوری نباید به بهانه امدادرسانی به غیرنظامیان در سوریه کاری در جهت مداخله در این کشور انجام دهد.

طرح عراق برای بحران سوریه

یک مقام بلندپایه عراقی از طرح این کشور برای حل بحران سوریه خبر داد و به تشریح جزئیات آن پرداخت. روزنامه صباح عراق با اعلام این خبر به نقل از مقامات عراقی نوشت: عراق تغییر مسالمت‌آمیز در سوریه را تایید می‌کند، مشروط بر اینکه این امر از طریق گفت‌وگوهای ملی صورت گیرد. به نوشته این روزنامه، طرح عراق تشکیل یک دولت وحدت ملی متشکل از تمامی طیف‌های ملت سوریه و سپس پیگیری مذاکره با مخالفان در این دولت است. این مقام عراقی گفته که عراق طرح پیشنهادی خود را به برخی کشورهای عربی از جمله تونس، لبنان، مصر، سودان و الجزایر و همچنین به کشور روسیه ارائه کرده است و تمامی این کشورها آن را تایید کرده‌اند.

کد خبر 162662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز