همشهری آنلاین: رئیس جمهوری سوریه به درخواست‌های نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب پاسخ داده و سازمان ملل اعلام کرده است که پاسخ اسد در دست بررسی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه اعلام کرد که از سوی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پاسخی در خصوص پیشنهادات خود به دمشق دریافت کرده است.

عنان به محتوای این پیام اشاره‌ای نکرد اما سخنگوی رسمی وی اعلام کرد که پاسخ هم اکنون در دست بررسی است و کوفی عنان روز چهارشنبه در خصوص آن توضیحات کاملی در ژنو خواهد داد.

کوفی عنان چند روز پیش با سفر به دمشق با مقامات این کشور از جمله بشار اسد دیدار کرد و پیشنهاداتی را به دولت سوریه ارائه داد و از آنها خواست تا در خصوص این پیشنهادها تصمیم‌گیری کنند.

از سوی دیگر، کوفی عنان در آنکارا با مخالفان سوری نیز دیدار کرد و مسائل سوریه و چگونگی برون رفت از وضعیت کنونی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

برهان غلیون، رهبر مخالفان و رئیس شورای مخالفان سوری موسوم به "شورای ملی سوریه" پس از این دیدار اعلام کرد که اگر دولت بشار اسد از اقدامات خود کوتاه نیاید چند کشور هستند که اقدام به مسلح کردن مخالفان خواهند کرد.

خبرگزاری‌ها نیز به نقل از کوفی عنان اعلام کردند که مخالفان سوریه با توقف حملات و آتش‌بس موافقت و اعلام کردند که اجازه می‌دهند که کمک‌های بشر دوستانه به مناطق آسیب دیده در سوریه ارسال شود اما عنان هیچ اشاره‌ای به اینکه آیا آنها با آغاز مذاکرات موافقت کرده‌اند یا نه، نکرد.

از سوی دیگر، چین دو فرستاده ویژه به خاورمیانه اعزام کرد و نماینده چین در سفر خود به مصر با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و اعلام کرد که با اتحادیه عرب بر سر شش موضوع مهم جهت پایان دادن به وضعیت کنونی سوریه توافق کرده است.

نبیل العربی نیز در دیدار خود با نماینده ویژه چین در امور سوریه اعلام کرد که جنایت‌های غیرقابل قبولی در حمص و إدلب رخ داده و تعدی و کشتار کودکان و زنان از سوی هر کسی که باشد قابل قبول نیست و باید عاملان آن مجازات شوند.

لی چینگ، سفیر چین در عربستان اعلام کرد که کشورش مواضع خود را در قبال سوریه تغییر نداده و بر آغاز مذاکرات در سوریه و ایجاد توافق میان کشورهای عضو شورای امنیت برای برون رفت از وضعیت کنونی در سوریه تاکید دارد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که کشورش از قانع کردن سوریه برای پذیرش ناظران بین‌المللی مستقل که بر آتش‌بس در این کشور نظارت کنند، حمایت و این پیشنهاد را در دست بررسی دارد.

وی ادامه داد: مسکو این پیشنهاد را با اتحادیه عرب و سازمان ملل مورد بررسی قرار داده و هدف از آن این است که مخالفان سوریه و دولت این کشور بدانند که ناظران مستقل بین‌المللی بر آتش‌بس در این کشور نظارت دارند.

لاوروف افزود: آتش‌بس باید به شکل هماهنگ و دو جانبه در سوریه برقرار شود و اینکه از دولت بخواهیم از شهرها و روستاها خارج شود اما گروه‌های مسلح همچنان باقی بمانند کاری را از پیش نمی‌برند.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سخنانی عنوان داشت که باید از ماموریت کوفی عنان در سوریه حمایت شود و تلاش‌های بین‌المللی برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه گسترش یابد.

پیشتر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز در سخنانی اعلام کرده بود که نزدیک‌ترین راه برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه این است که روند انتقالی در این کشور آغاز شود که به موجب آن بشار اسد از قدرت کناره گیری کند و این مساله بسیار بهتر از انقلاب القاعده در این کشور است.

کد خبر 163663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز