یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل حزب الله لبنان در همایش «اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین، اعراب و مسلمانان» با تجلیل از مقام والای حضرت امام خمینی (ره) و جمهوری اسلامی به خاطر حمایت همیشگی از قدس شریف، تاکید کرد: تنها راه آزادسازی قدس، جهاد و مبارزه مسلحانه است

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید حسن نصرالله افزود : درباره قدس ، وضع کنونی ، چالشها ، مسئولیتها ، گزینه ها و چشم اندازهای آینده سخن خواهم گفت.

دبیر کل حزب الله افزود : مسئله قدس با ابعاد متعددی که دارد یک موضوع منحصر به فرد در جهان کنونی است که نظیری ندارد . قدس یک شهر مقدس در یک سرزمین مقدس و یک شهر مبارکی است که اطراف آن نیز مبارک است. این موضوعی است که ادیان آسمانی درباره آن اتفاق نظر دارند . قدس در عقیده و فرهنگ و وجدان میلیاردها انسان مسلمان و مسیحی ساکن پنج قاره جای دارد و چشمهای آنها به سوی قدس است و قلبهای آنها نیز مشتاق به این شهر است.

وی گفت: شهری همانند قدس در جهان وجود دارد. این شهر علاوه بر قداستش دربرگیرنده مقدسات مسلمانان و مسیحیان است از مسجدالاقصی گرفته تا کلیسای قیامت و سایر مقدسات. از طرف دیگر این شهری است که تحت اشغال اشغالگران است. کسانیکه ارتباطی به این میلیاردها انسان ندارند و به هیچ وجه نماینده این ملیاردها مسلمان و مسیحی نیستند. قدس همچنان تحت اشغال است و دهها سال است که اشغال شده است. این شهر به عنوان پایتخت ابدی یک رژیم تروریست نژادپرست ، شهرکساز و جعلی است که دشمن امت مسلمان و دشمن اطرافیانش است .

نصرالله افزود : این رژیم نیز رژیم اسرائیل است. تلاشهای زیادی می شود تا قدس به عنوان پایتخت ابدی آنچه که ملت یهود نامیده می شود اعلام شود. این تلاشها ادامه دارد و طرحی در کنیسه دشمن (پارلمان رژیم صهیونیستی) در دست بررسی است. قدس در طول تاریخ ، محور اساسی منازعه در منطقه بوده و در قرن گذشته نیز این چنین بوده است و اکنون نیز است و در آینده نیز خواهد بود. برای کنترل بر این قدس ، این شهر براساس طرح سایکس پیکو تقسیم شد. برای تثبیت کنترل بر این شهر نیز همواره طرحهای جدیدی برای آن برنامه ریزی شده است که آخرین آن طرح خاورمیانه جدید بود اما جنبشهای مقاومت و کشورهای مقاومت این طرح را خنثی کردند.

وی ادامه داد : ما همواره با طرحهای مداوم روبرو خواهیم بود که هدفش سازش بر سر مسئله فلسطین و در قلب آن «قدس» خواهد بود . با محوریت شهر قدس ،آینده این منطقه ترسیم خواهد شد . در یک کلمه به من بگویید قدس کجاست تا بگویم منطقه کجا خواهد بود . امروز قدس در معرض یهودی سازی سازمان یافته قرار گرفته است . همچنین مقدسات مسلمانان و مسیحیان در این شهر در معرض اهانت قرار گرفته است و از طرف دیگر با خطر ویرانگری و تخریب و نابودی مواجه است. ساکنان بومی و تاریخی این شهر نیز با آواره سازی و رانده شدن روبرو هستند تا این شهر از جمعیت مسلمان و مسیحی و مقدساتش خالی شود تا یک رنگ شود. ما در مسئله قدس با وضع منحصر به فردی روبرو هستیم که نظیری برای آن وجود ندارد همچنین پیش روی ما چالش حقیقی وجود دارد که به هویت و آینده و سرنوشت این شهر مقدس مربوط می شود.

دبیر کل حزب الله لبنان درباره مسئولیتها و گزینه ها نیز گفت : اولا من معتقدم هر مسلمانی و هر مسیحی مسئولیت ملی و قومی و اخلاقی و ایمانی و دینی در قبال این شهر مقدس و آینده و هویت و سرنوشت آن دارد . دوم اینکه می خواهم به صورت ویژه به مسئولیت ایمانی و دینی و شرعی اشاره کنم . ما به روز قیامت و روز حساب و به دو نوع حساب در جهان آخرت یعنی حساب فردی و حساب ملتها و گروهها معتقدیم . از همه ما به صورت فردی و گروهی و امت سئوال خواهد شد . از ما سئوال خواهد شد که برای قدس و فلسطین و رویارویی با این چالش چه کردیم ؟ نسلهای معاصر با تاسیس رژیم صهیونیستی به خصوص در زمان اشغال قدس ، مسئولیت همه نسلهای امت مسلمان را به عهده دارند . آن نسلها به نسبتهای متفاوت مسئول هستند و روز قیامت از آنها درباره از دست رفتن قدس سئوال خواهد شد.

نصرالله افزود: گذشت زمان باعث نمی شود که حق ، باطل شود و باطل ، حق شود. گذشت زمان نیز مسئولیتهای دنیا را از افراد ساقط نمی کند و حساب روز قیامت را نیز تغییر نمی دهد. مردم فراموش می کنند و نادیده می گیرند اما حساب و کتاب پیش روی خدای پاک و منزه است. بیشتر ما از نسلی هستیم که پس از سال 1967میلادی به سن تکلیف رسیدیم یعنی پس از اشغال قدس و از دست رفتن در نتیجه در تحمل مسئولیت از دست رفتن و اشغال آن مسئول نیستیم اما قطعا مسئولیت باقیماندن آن تحت اشغال را به عهده داریم. از یک به یک ما از یک به یک گروهها و سازمانها و جنبشها و احزاب و جریانها و موسسات و عشیره و قبیله و ملتها و کشورها سئوال خواهد شد باید برای روز قیامت به خاطر کارهایی که کردند پاسخ آماده کنند و بگویند برای آزادسازی قدس و بازپس گیری آن چه کردند ؟
سید حسن نصرالله افزود: برادران و خواهران ، ‌مسئولیت و وظیفه این امت یک هدف اساسی و مرکزی را بر آن الزام می کند که باید برای تحقق این هدف یعنی آزادسازی قدس از دست اشغالگران تلاش کنند و در این راه نیز باید به طور جدی بکوشند. برای آنکه این هدف تحقق یابد چالشهای دیگری وجود دارد که باید هر روز با این چالشها با همه ابزارهای موجود مقابله کرد یعنی دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس و حفظ مردم این شهر در مقابل آواره سازی و بیرون راندن و همچنین مقابله با یهودی سازی قدس . این را می توان از برنامه های تدوین شده و برنامه ریزی شده انجام داد یعنی ما نیازی به تدوین برنامه و بررسی برنامه نداریم زیرا کنفرانسهای زیادی برگزار شده و موسسه بین المللی قدس تشکیل و کنفرانسهای زیادی در تهران و جاهای دیگر تشکیل شده است و معتقدم در سطح برنامه ها هیچ نقصی وجود ندارد بلکه به بررسی مقابله با یهودی سازی و دفاع از مقدسات و حفظ هویت قدس و ساکنان آن نیاز داریم و به کار و جدیت و دادن اولویت لازم به این مسئله نیازمندیم.

وی درباره گزینه ها نیز گفت: گزینه مذاکره برای بازپس گیری قدس یک گزینه واقعگرایانه نیست زیرا اگر از اصل مذاکرات و روند سازش صرفنظر کنیم و اگر فرض کنیم مذاکره با دشمن می تواند راهکاری برای یک بخش از سرزمین اشغالی فلسطین و بخشی از آوارگان فلسطینی یا مسائل دیگر ایجاد کند ، اما آن چیزی که قطعی و مسلم است قدس در این چارچوب نمی گنجد و جایی ندارد زیرا اسرائیل بر پایبندی خودش به قدس به عنوان پایتخت متحد کشور اسرائیل پافشاری می کند.

نصرالله ادامه داد ، بنابراین مجالی برای مذاکره وجود ندارد و بر سر چه چیز می توان مذاکره کرد نه می توان بر سر قدس و نه بر سر مسجد الاقصی و نه بر سر ، زیر و روی مسجد الاقصی مذاکره کرد . همه اینها خارج از مذاکره است. علاوه بر این ، حمایت مطلق غربیها و امریکا از اسرائیل و امنیت آن ،موضوعی است که چند روز پیش باراک اوباما رئیس جمهور امریکا آن را امری مقدس توصیف کرد به عبارت دیگر قدس ابتدا برای آنها اهمیت راهبردی و سیاسی و انسانی داشت اما به حد قداست ارتقا یافته است بنابراین غیر قابل مذاکره است. ما از هم پیمانان و دوستان و امیدواران به امریکا و دولت این کشور در جهان عرب و اسلام حتی یک کلمه هم درباره این پایبندی مقدس امریکا نمی شنویم. این حقیقت غیر قابل مناقشه ، در مقابل ملت فلسطین و به همراه آن امت اسلام راهی جز مقاومت و جهاد مسلحانه نمی گذارد .

دبیر کل حزب الله لبنان درباره چشم اندازها نیز گفت: ما معتقدیم تحولات بزرگ در منطقه که جنبشهای مقاومت در ایجاد آن سهم زیادی دارند و تحولات بزرگ در جهان در عرصه های مختلف باعث می شود احساس کنیم ما بیش از هر زمان دیگری به هدف آزادسازی قدس نزدیک تریم.

وی تصریح کرد ، پایداری ملت فلسطین در همه دهه های گذشته با وجود مصائب و جنگها و کشتار جمعی و آواره سازی و مخالفتش با تسلیم شدن و سازش و شرایط اسرائیل و همچنین ناتوانی بین المللی و عربی رسمی در سازش بر سر مسئله فلسطین باعث شده است که این مسئله زنده و حاضر و قوی در وجدانها و معادله ها و میدانها باقی بماند . از همین رو بود که امام خمینی (ره)آخرین روز ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد . این اقدام یکی از شکلهای زنده نگه داشتن موضوع قدس بود . سقوط نظام شاه و تشکیل جمهوری اسلامی ایران که حامی مطلق این حق فلسطینی و عربی و اسلامی است از دیگر تحولات است. ما باید از این حقیقت در مقابل جمهوری اسلامی و ملت آن و رهبرانش با عظمت یاد کنیم .

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران بدون ابهام می گویند اسرائیل غیر قانونی و غده سرطانی است که باید از نقشه محو شود . این در حالی است که ایران یک کشور است و منافع و روابطی دارد و بخشی از جامعه بین المللی است و تحت فشار قرار دارد اما جمهوری اسلامی حتی در موضع گیری نیز به تاکتیک متوسل نمی شود و راهبرد خود را به صورت صریح و روشن اعلام می کند.

نصرالله گفت : پیروزیها و دستاوردهای مقاومت در لبنان و فلسطین و در عراق و همچنین تحول بزرگ در مصر که صهیونیستها آن را زلزله ای توصیف کردند که موجودیت رژیم آنها را تهدید می کند و همچنین تحول بزرگ در عراق که اگر سلامتش را به سرعت دریابد و بتواند نقش مهمی در این منازعه ایفا کند نیز یک تحول است و ما به عراق و به نیروها و مقاومت و ملت این کشور امید زیادی داریم .

سید حسن نصرالله افزود : ضعف و افول امریکا و کشورهای غربی در عرصه های مختلف از دیگر تحولات جهانی است.

دبیر کل حزب الله گفت : تحولات در داخل رژیم صهیونیستی یعنی تحولات فرهنگی و روحی و روانی و نظامی و سیاسی از دیگر تحولات است. پایداری محور مقاومت از ایران تا سوریه تا جنبشهای مقاومت در مقابله با چالشها و همچنین شکست سازش و روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و همچنین پذیرفتن گزینه مقاومت از سوی امت اسلام و متقاعد شدن مسلمانان به مفیدن بودن مقاومت، بیش از هر زمان دیگری است و مسلمانان برای ادامه این راه آمادگی دارند همچنانکه سالهای گذشته این را ثابت کرده است . همه اینها عوامل راهبردی و بسیار بزرگی است که ما را در این مسیر قرار می دهد و باعث می شود صحبت از هدف آزادسازی قدس یک صحبت واقعگرایانه مبتنی بر ا دله و شواهد و واقعیتهای راهبردی منطقه و جهانی باشد.

دبیر کل حزب الله گفت : برادران و خواهران ؛ آنچه برای ملتها و امتهای گذشته نوشته شده است بر این امت نیز ساری و جاری خواهد شد .سنتها و قوانین الهی و تاریخی که بر اقوام گذشته ساری و جاری شده است بر ما نیز جاری می شود . وی افزود : زمانیکه بنی اسرائیل از پاسخ به ندای حضرت موسی و دعوتش از آنان برای ورود به سرزمین مقدس خودداری کردند و به او گفتند تو و خدایت بروید و بجنگید ما اینجا نشسته ایم ، آنان دچار ذلت و خواری شدند و چهل سال در صحرای خالی سرگردان شدند . این امت نیز زمانیکه به ندای قدس و ملت فلسطین در قرن گذشته پاسخ نداد و از حمایت از سرزمین مقدس ناتوان شد و قدس را یاری نکرد و این شهر مقدس را از دست داد دچار ذلت و خواری شد و به مدت چهل سال در صحرای تفرقه و توهم سرگردان شد . برادران و خواهران چهل سال گذشت و از رحم سختی ها و چالشها و تحولات بزرگ ، نسلهای جدیدی متولد شده اند که معتقدند جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند برای دوستان ویژه اش باز کرده است . جهاد، سپر محکم الهی است . گروه مقاومت ، گروه عزت و کرامت و آزادسازی و پیروزی است . از سرگردانی خارج شده ایم و علائم اولیه آن نیز آزادسازی جنوب در سال 2000میلادی است و پس از آن آزادسازی نوار غزه است . پیروزی مقاومت در دو جنگ سال 2006در لبنان و دو هزار و هشت در نوار غزه ، مهر تأییدی بر این مطلب است که امت اسلامی از این سرگردانی خارج شده است . همه واقعیتهای عقیدتی و فکری و سیاسی و روحی و میدانی تاکیدی بر آن است که ما به زمان پیروزیها وارد شده ایم و زمان شکستها را ترک کرده ایم . امام حسین علیه السلام خطاب به آیندگان نوشت هرکس به ما پیوست شهید است و هر کس از ما عقب ماند فتح و پیروزی نصیبش نمی شود. امروز نیز مجاهدان در این زمان به همه فرزندان این ملت در مسیر مقاومت در لبنان و فلسطین می گویند هر کس با ما همراهی کند پیروز می شود و هرکس نیاید پیروز نمی شود.

کد خبر 162605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز