همشهری‌آنلاین: دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به نقاط ضعف دشمن صهیونیستی خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد این رژیم از فرصت‌های احتمالی برای افزایش قدرت خود استفاده کند.

nassrallah

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید حسن نصر الله در مراسم گرامیداشت وفاداری به رهبران شهید مقاومت اسلامی لبنان، خاطرنشان کرد: آیا عادلانه و منصفانه است مواضع رژیم‌هایی که همه نوع تلاش برای بقا و پیروزی اسرائیل کردند و میان مواضع رژیم‌هایی که از همه توان خود برای بقا و پیروزی مقاومت فلسطین به کار بستند، برابر دانست؟ چگونه چیزی ممکن است؟ دنیایی را می‌بینیم که در آن کشورهایی که علیه ملت اسلامی توطئه کرده و برخی از این کشورهای اسلامی را محاصره کرده‌اند خود را مدافع عزت و کرامت اسلامی نشان می‌دهند. ما به این روش برای درک و فهم تحولات اطراف ما در دوران فتنه‌ها برای موضع گیری درست نیاز داریم. اگر این اوضاع یک حق روشن و صریح بود فتنه نمی‌نامیدیم چرا که مردم از حق روشن و صریح حمایت می‌کنند. اگر این اوضاع امر باطل روشن و آشکار بود، باز نیز فتنه نبود ولی از حق و باطل گرفته و مخلوط می‌شود. برخی از کشورها به بخش حق آن نگاه کرده و موضع گیری می‌کنند و طرف‌های دیگر بخش باطل آن را گرفته و موضع گیری مخالف اتخاذ می‌کنند. راه درست این است که نگاه عمیقی به این امر بدون تعصب و پیش داوری داشته باشیم. بر اساس این روش است که وارد اوضاع منطقه می شویم.

سید حسن نصرالله افزود: نخست باید واقعیت‌های کنونی اسرائیل، محیط راهبردی آن را بررسی کنیم و این که چگونه رفتار می‌کند، خطرات و فرصت‌های خود را در چه می‌داند و مواضع اسرائیل درباره تحولات منطقه به ویژه درمصر، سوریه، عراق، لبنان و  فلسطین چیست؟ امروز ملت‌ها و دولت‌های عربی متاسفانه توجهی به اوضاع فلسطین ندارند. حادثه‌ای که در حال حاضر مورد توجه محافل عربی بوده سوریه است. آنان از بحرین سخنی نمی‌گویند چرا که ملت بحرین رها شده است.

اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل و شورای امنیت هیچ نگاهی به اوضاع بحرین ندارند و اوضاع بحرین بیانگر یکی از ابعاد مظلومیت بزرگ است. در حالی که اعراب توجهی به اوضاع فلسطین ندارند ولی اسرائیل به طرح‌های خود در فلسطین اشغالی نظیر یهودی سازی قدس، مصادره منازل،ایجاد پارکها در قدس شرقی و آواره کردن ساکنان قدس ادامه می‌دهد.

در حال حاضر هزاران نفر از اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل به سر می‌برند، بیشتر آنان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. خضر عدنان اسیر فلسطینی است که بیش از شصت روز است دست به اعتصاب غذا زده و با خطر مرگ روبرو است.

اتحادیه عرب و رسانه های عربی کجا هستند؟ در صورتی که خضر عدنان یک تبعه اسرائیلی بود، آیا جهان با این مساله به مانند رفتار با این اسیر فلسطینی رفتار می‌کرد؟ در صورتی که خضر عدنان اسرائیلی و اسیر یکی از گروه‌های مقاومت فلسطینی بود، سران، پادشاهان و امرای رژیم‌های عربی در بالاترین سطح دخالت می‌کردند تا از گروه‌های مقاومت برای گرفتن تضمین جهت از سلامت این اسیر اسرائیلی اطمینان حاصل کنند. آیا چنین وضعی نباید وجدان‌ها را به لرزه در آورد؟ از سوی دیگر اسرائیل نگاه آشفته و مبهمی به تحولات منطقه دارد و از این تحولات نگران است و مقامات سیاسی و نظامی این رژیم در موارد متعدد به این مساله اشاره کرده‌اند.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تصریح کرد: چند روز پیش کنفرانس سالانه موسوم به هرتزیلیا در اسرائیل برگزار شد و شمار زیادی از رهبران ارشد سیاسی، نظامی و امنیتی و کارشناسان این رژیم سخنرانی کردند و متاسفانه هیات‌هایی از کشورهای عربی نیز در این نشست حضور داشتند که باید این مشارکت را محکوم کرد و بر آن افسوس خورد. موضوع اصلی این کنفرانس نگرانی اسرائیل بود. این نگرانی یک نگرانی راهبردی و امنیتی نبوده بلکه یک نگرانی موجودیتی و وجودی است. ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل در این سخنرانی گفته بود «چالش‌های سیاسی و امنیتی که اسرائیل با آن روبرو است بیشتر از چالش‌هایی که بنیانگذاران اسرائیلی با آن روبرو بودند سرنوشت سازتر است. این چالش‌ها حتی از چالش‌های دوران جنگ شش روزه سال 1967 و جنگ سال 1973 بزرگ تر است».

بنابراین ایهود باراک تهدیدات و خطرات برای اسرائیل را از هر زمان دیگری برای این رژیم بزرگتر می داند. امروز اسرائیل از نگرانی و خطر وجودی سخن می گوید و این نگرانی ناشی از مقاومت جهادی و فداکاری شهدا است. رئیس ستاد ارتش دشمن صهیونیستی نیز چنین نگرانی هایی مطرح کرده بود.

نتانیاهو پس از جنگ تابستان سال 2006 که هنوز رژیم حسنی مبارک سقوط نکرده بود و آمریکایی‌ها از عراق عقب نشینی نکرده بودند، گفت «جنگ سال 1967 برای اسرائیل به عنوان یک دوره انتقالی بود به طوری که قبل از این موعد درباره اصل موجودیت اسرائیل پرسشهایی وجود داشت و اینکه آیا بقای این رژیم ادامه خواهد داشت یا خیر. این جنگ اثبات کرد نمی توان بر اسرائیل چیره شد و یکی از نتایج این جنگ و جنگ 1973 این بود که برخی از اعراب به این نتیجه رسیدند، اسرائیل شکست ناپذیر است. این ذهنیت باعث شد کشورهای عربی به این نتیجه برسند که باید اسرائیل را به رسمیت بشناسند و با این رژیم به صلح برسند و به این دلیل توافقات صلح با مصر و اردن صورت گیرد. ولی اوضاع اسرائیل پس از عقب نشینی یکجانبه از لبنان، نوار غزه و جنگ سال 2006 لبنان دگرگون شد و این امر روشن شده است اسرائیل دیگر رژیمی نیست که نتوان بر آن چیره شد و بار دیگر سئوالاتی درباره بقای اسرائیل نه تنها در میان دشمنان اسرائیل بلکه در میان دوستان این رژیم نیز مطرح شده است.»

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تاکید کرد: نتانیاهو این مسائل را قبل از سرنگونی حسنی مبارک در مصر و عقب نشینی آمریکا از عراق مطرح کرده بود. بنابراین نگرانی در اسرائیل مطرح است. در حال حاضر شاهد تضعیف شدن پایه‌های قدرت اسرائیل و ایده صهیونیسم هستیم. از نقاط قوت این ایده حمایت‌های آمریکا و غرب و استفاده از نفوذ سیاسی،امنیتی، نظامی و مالی آمریکا برای اسرائیل بود ولی امروز شاهد کاهش نفوذ آمریکا در منطقه و جهان هستیم. سازش از نقاط قوت اسرائیل بود و این سازش به اسرائیل کمک می‌کرد ولی در حال حاضر این سازش نابود شده است. یکی از نقاط قوت اسرائیل وجود رژیم‌های عربی سازشگر نظیر حسنی مبارک در مصر بود که خدمات بزرگی به اسرائیل ارائه کرد و امروز این رژیم از بین رفته است. امروز در مصر هر رژیمی به قدرت برسد به بدی رژیم مبارک نخواهد بود به این دلیل اسرائیلی‌ها برای مصر عزا و برای سوریه شادی به پا کرده‌اند.

عراق صدام حسین که گفته می‌شد از اعراب در برابر اسرائیل حمایت می‌کند در واقع درب شرقی رژیم اسرائیل بود. نتانیاهو امروز می‌گوید عراق به متحد ایران و محور مقاومت تبدیل شده است. سلطه نظامی اسرائیل در لبنان و غزه سرنگون شده است. قدرت نظامی از پایه‌های اساسی قدرت اسرائیل بوده است ولی دیگر این رژیم نمی‌تواند به این قدرت نظامی تضعیف شده اعتمادی داشته باشد. جنگ لبنان و غزه اثبات کرد قدرت هوایی دشمن صهیونیستی که مدعی بود قدرتمندترین نیروی هوایی را در این منطقه در اختیار دارد نمی‌تواند به جنگی پایان دهد. قدرت زمینی اسرائیل نیز قادر نیست به جنگ پایان دهد و این نیروی زمینی این رژیم بود که چندین روز در برابر قهرمانان مقاومت در جنوب لبنان و غزه درجا زده بود. ضعف امت اسلامی یکی از نقاط اساسی دشمن صهیونیستی بود.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: اسرائیل اکنون از عناصر قدرت امت اسلامی، مقاومت و کشورهای حامی مقاومت سخن می‌گوید. مئیر داگان از مهمترین شخصیت‌های امنیتی اسرائیل و رئیس سابق موساد به روزنامه نگاران گفته بود «نود درصد کشورهای جهان از قدرت موشکی و آتش باری حزب الله برخوردار نیستند».

کافی است که یک اسرائیلی به این باور رسیده باشد که مقاومت اسلامی لبنان از قدرت آتشین و موشکی برخوردار است که نود درصد کشورهای جهان از آن برخوردار نیستند و این قدرت، عامل بازدارنده‌ای برای حمله و حامی لبنان است. یکی از عناصر قدرت دشمن صهیونیستی وحدت و یکپارچگی داخلی و آمادگی و فرهنگ فداکاری بود ولی این عقیده تضعیف شده است و به حجم مشکلات داخلی این رژیم واقف هستیم. امروز اسرائیل با تهدیدات زیادی روبرو است که از آن سخن می‌گوید. ولی این رژیم همچنان فرصت‌هایی دارد. وقتی که از این فرصت‌ها سخن می‌گوییم برای این است که اسرائیل را در استفاده از این فرصتها منع کنیم. آنان تنها فرصت موجود برای خود در مصر را انتخاب رئیس جمهور جدیدی می‌دانند که با ائتلاف خود با ارتش اراده مردمی را از بین ببرد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد لبنان در طول تاریخ روی خط زلزله‌های سیاسی، نظامی و امنیتی قرار داشته و دارد و به همین علت لازم است بر پایه‌های محکم تکیه کنیم، هم از نظر سیاسی هم از نظر نظامی و هم از نظر امنیتی، تا در برابر طوفان‌ها متزلزل نشویم. هم اکنون راه مقاومت بر عقلانیت و اراده ای محکم استوار است که هیچ قدرتی توان متزلزل ساختن آنرا ندارد، مقاومتی که در خدمت مردم و کشور لبنان و در خدمت کل منطقه است. ما در برابر نقشه‌های شوم صهیونیسم قرار داریم و باید این نقشه‌ها را به خوبی بشناسیم، اسرائیل سرزمین فلسطین را اشغال کرده است و برای کل منطقه خطرناک است، ما از نظر انسانی، اخلاقی، عقیدتی و ملی، خود را متعهد به ایستادگی در برابر این نقشه‌های شوم می‌دانیم، خطر صهیونیسم که اسرائیل در این منطقه نماینده آن است، کل منطقه را تهدید می‌کند. صهیونیسم هم اکنون سرزمین فلسطین را اشغال کرده و مقدسات اسلامی و مسیحی را تهدید می‌کند، برای یهودی سازی قدس تلاش می‌کند، عامل همه ظلم‌ها و نابسامانیهایی است که مردم فلسطین چه در داخل و چه در خارج از آن رنج می‌برد، و همچنان این رژیم غاصب به ظلم و ستم خود ادامه می‌دهد، ما معتقدیم که طرح صهیونیسم خطری برضد کشورها، دولتها و امت‌های منطقه است، جدا از نوع اعتقاد، دین و مذهبی که ملتها دارند، ما باید در برابر این خطر بزرگ بایستیم و آنرا نابود کنیم، هر انسان مقاوم و پایداری در منطقه، در لبنان، فلسطین، سوریه، مصر، اردن، ایران، عراق، یمن و در هر کشوری، به ویژه در کشورهای همسایه، باید در برابر اسرائیل بایستد و مقاومت کند، مقاومتی که دفاع از کل امت اسلامی است، رهبران شهید ما در این راه به شهادت رسیدند، در راه دفاع از فلسطین، لبنان، سوریه، اردن، مصر و همه کشورهای عربی و اسلامی در منطقه که با خطر نقشه های شوم صهیونیستی روبرو بودند.

احزاب و جریان‌های مختلف در لبنان و در دیگر کشورهای عربی و اسلامی را می‌توان با معیار مقاومت سنجید که موضع آنان در برابر قضیه فلسطین، قدس، طرح‌های شوم صیهیونیستی چیست و چگونه در برابر آن رفتار می‌کنند، نمی‌توان پذیرفت که جنبش و جریانی در کشوری عربی و اسلامی خود را اسلامی بداند اما موضع مشخصی در برابر اشغال فلسطین، تهدیدات اسرائیل و طرح صهیونیسم به طور کلی نداشته باشد. در بیش از شصت سال که از پیدایش رژیم صهیونیستی می‌گذرد، برخی حکومت‌ها در منطقه با امریکا، غرب و اسرائیل برضد فلسطین و منافع امت اسلامی، همراهی کرده‌اند تا این رژیم باقی بماند و قدرت یابد و امت اسلامی از پیروزی بر این رژیم ناامید شود، آنان تلاش کرده‌اند مردم فلسطین و مردم منطقه را به پذیرش اسرائیل و عادی سازی روابط با آن بنابر شروط امریکا و اسرائیل قانع کنند و می‌توان گفت متاسفانه برخی حکومتهای منطقه در کشورهای عربی و اسلامی، کاملا در اختیار منافع اسرائیل قرار داشته و همه تلاش‌ها را برای تحقق طرح صهیونیستی به کار گرفته‌اند، دسته دیگری از حکومت‌ها و سازمان‌های عربی و اسلامی بوده‌اند که از این موضوع خود را کنار کشیده و به مسائل داخلی خود پرداخته‌اند و مسئولیت خود را از یاد برده‌اند که همین موضع، باعث ضعیف شدن فلسطین، لبنان، سوریه، مصر، اردن و دیگر کشورهای عربی و اسلامی شده است، البته دسته‌ای از حکومتها و سازمانهای عربی و اسلامی هم بوده‌اند که از روز نخست، در برابر صهیونیستها مقاومت کرده و به سبب همین موضع قوی و قاطع، با تهدیدها، خطرها ، زیانها و تحریم‌های بسیاری روبرو شده‌اند.

کد خبر 160685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز