سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دبیرکل حزب الله لبنان، با تاکید بر اینکه آمریکا و غرب می‌خواهند سوریه را به ویرانی بکشانند گفت: اسرائیل از مقاومت و سلاح آن می‌‌ترسد نه ارتش‌های کشورهای عربی.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان پس از مراسم افطار «هیأت بانوان حامی مقاومت اسلامی»، با اشاره به حادثه اخیر در مرزهای مصر و کشته شدن چند سرباز مصری گفت: بزرگ‌ترین برنده در این حادثه اسرائیل است. به همین دلیل، هر انسانی می‌تواند بگوید که این حادثه و اهداف آن مشکوک است.

سید حسن نصرالله به مسئولان، مردم و ارتش مصر تسلیت گفت و تأکید کرد: این حادثه بسیار ناراحت‌کننده است و البته مسأله تأسف‌بار دیگر آن است که این حادثه به اسلام، دین و مقاومت نسبت داده شده و شعارهایی در همین راستا سرداده‌اند.

وی افزود: انتظار می‌رفت که پس از تحولات مصر و همچنین بستن تونل‌ها در محاصره غزه گشایشی حاصل شود. دبیرکل حزب الله لبنان هشدار داد: فتنه‌ای علیه مردم، ارتش، مسلمانان، مسیحیان در جریان است و اسرائیل نخستین برنده این فتنه‌انگیزی‌ها است.

وی ادامه داد: تأکید می‌کنم که این‌گونه حوادث هیچ ارتباطی با اسلام، دین و قرآن ندارد. دو تهدید واقعی امنیت و ثبات منطقه را به خطر انداخته است؛ یکی از این دو تهدید اسرائیل و دیگری تفکرات تکفیری است.

وی تأکید کرد: به دلیل حوادث منطقه، این روزها برای ما بسیار دردناک و تأسف‌انگیز است. در سوریه شاهد قتل و خونریزی و ویرانی و ربودن زائران ایرانی و لبنانی و در عراق شاهد انفجارهای مختلف هستیم و علاوه بر حوادث قطیف عربستان، در بحرین نیز شاهدیم که انسان‌های مسالمت‌جو ربوده می شوند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: مقاومت به ویژه پس از سال 2000 برای جناح‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار با اهمیت شده و به شدت هدف (توطئه‌ها) قرار گرفته است. رژیم اسرائیل مقاومت لبنان را نخستین تهدید برای خود می‌داند. این امر ما را به این حقیقت می‌رساند که اسرائیل (به دلیل وجود مقاومت) از حمله به لبنان و شکست از مقاومت می‌ترسد.

براساس گزارش شبکه خبری المنار، سید حسن نصرالله گفت: رژیم اسرائیل از ارتش‌های عظیم نظام‌های عربی اطمینان دارد زیرا در این نظام‌ها آمریکا تصمیم گیرنده است و همه سلاح‌هایی که در دست ارتش‌های عربی است، اسرائیل را نگران نمی‌کند. اما لبنان یک قدرت بازدارندگی به نام مقاومت دارد و این نعمتی است که موجب می‌شود اسرائیل قبل از هرگونه تجاوز هزار بار فکر کند.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: آیا طمع‌ورزی اسرائیل به خاک لبنان، آب، نفت و گاز ما به پایان رسیده که ما از مقاومت اعلام بی‌نیازی کنیم؟ آیا ارتش می‌تواند یک قدرت بازدارنده (برای لبنان) باشد؟ باید قدرت ارتش لبنان با ارتش رژیم اشغالگر توازن داشته باشد تا در آن صورت بتوان به ارتش به عنوان یک نیروی بازدارنده اتکا کرد.

وی با تاکید بر ضرورت حل نگرانی‌ها در لبنان گفت: راه‌حل، از بین بردن مقاومت نیست بلکه حفظ و پاسداری از مقاومت، و گفت‌و‌گوی آرام برای بررسی نگرانی‌ها و حل آنها است. برخی‌ می‌گویند برگزاری انتخابات با وجود سلاح حزب الله امکان‌پذیر نیست اما ما انتخاباتی در لبنان برگزار کردیم که حزب الله نیز سلاحش را در اختیار داشت و این انتخابات با شفافیت و درستی کامل برگزار شد.

وی با اشاره به موضوع فساد و طایفه‌گری در لبنان گفت: برخی گروه‌‌ها سعی دارند تا طایفه گری در لبنان را گسترش دهند چرا که بدون این امر ادامه حیات سیاسی برای آنها ممکن نخواهد بود. گروهی می‌گویند که سلاح حزب الله مانع تشکیل دولت شده است و سعی دارند با این اقدام فرافکنی کنند اما آیا قبل از اینکه حزب الله سلاحی داشته باشد لبنان دارای دولت بود؟ مشکل وجود سلاح نیست بلکه مشکل نبود هماهنگی و فساد در لبنان است.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: نیروهای 14 مارس خواستار این هستند که مقاومت سلاح خود را تحویل دهد و دولت نجیب میقاتی، نخست وزیر استعفا دهد اما اگر آنها روی کار بیایند می‌توانند از لبنان حمایت کنند؟ آیا می‌توانند با فساد مقابله کنند در حالی که خود بخش بزرگی از فساد در لبنان هستند.

سید حسن نصرالله با اشاره به تحولات پیشین در لبنان گفت: ما در هفتم مه توان این را داشتیم که بر لبنان سیطره یابیم و کشور را تحت کنترل خود درآوریم اما این کار را نکردیم چرا که قبول نداریم یک طائفه و یا گروه لبنان را اداره کند.

ما خواستار این هستیم که گروه‌ها و طوائف مختلف لبنان در اداره کشور دست داشته باشند و کسی که خواستار حاکمیت یک طایفه در لبنان باشد یقینا تنها افزایش مشکلات برای کشور را می‌خواهد.

دبیرکل حزب الله گفت: من به نمایندگی از شیعیان لبنان می‌گویم که ما نمی‌‌خواهیم طایفه حاکم و رهبر در لبنان باشیم بلکه خواستار مشارکت همه طوایف براساس احترام متقابل هستیم.

وی گفت: ما بیش از 30 سال است که سلاح در اختیار داریم و سال‌های گذشته بهترین فرصت برای ما بود که لبنان را به کنترل خود درآوریم اما به این اقدام مبادرت نکردیم. این درحالی است که اگر نیروهای 14 مارس سلاح ما را در اختیار داشتند برای کنترل لبنان لحظه‌ای تردید نمی‌کردند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: حزب الله و شیعیان لبنان بیشترین منفعت را از تشکیل یک دولت ملی واقعی می‌برند و تشکیل یک دولت ائتلافی با حضور تمامی گروه‌ها و طوایف لبنانی به نفع ما خواهد بود.

دبیرکل حزب الله با اشاره به تحولات سوریه نیز گفت: آمریکا و غرب می‌خواهند سوریه را ویران کنند و مانع گفت‌وگو میان گروه‌های مختلف این کشور با دولت شوند.

وی با تاکید بر اینکه آنچه در سوریه می‌گذرد قلب‌ها را به درد می‌آورد، گفت: اگر برای حل و فصل اوضاع جاری در سوریه به مسائل نظامی متوسل شوند یقینا اوضاع بدتر از حالت کنونی خواهد شد و کشتارها و جنایت‌ها در سوریه افزایش خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات سیاسی در سوریه هرچه سریع‌تر آغاز شود و خشونت‌ها در این کشور پایان یابد.

 

کد خبر 180220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز