همشهری آنلاین: ماه ربیع‌الثانی، چهارمین ماه از ماه‌های قمری است که گرچه به لحاظ دینی وقایع مهم تاریخی کمی دارد ولی رویدادهای مهمی همچون ولات امام حسن عسکری(ع) و همچنین رحلت حضرت معصومه(س) خواهر حضرت امام رضا(ع) در این ماه اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار دین و معارف اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در روایات اسلامی و کتب دعا، اعمال زیادی برای این ماه ذکر نشده است و تنها مرحوم سید بن طاووس برای روز اول این ماه دعایی را ذکر کرده است.

تقویم این ماه به شرح زیر است:

روز هشتم:

طبق مشهور، روز ولادت امام حسن عسکرى(علیه السلام) در سال 232 است.

روز دهم:

روز رحلت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) در سال 201 (مطابق روایتى) است.

روز شانزدهم:

بنا بر نقلى، آغاز قیام مختار در کوفه، به خون‌خواهى شهیدان کربلا در سال 66 مى‌باشد و برخى آغاز قیام او را چهاردهم ربیع الاوّل ذکر کرده‌اند.

گرچه حوادث مهمّ تاریخى این ماه کم است، ولى همین سه حادثه از یکسو یادآور یک روز سرور و شادى است که مایه خیر و برکت مى‌باشد و از سوى دیگر، روز اندوه، به خاطر رحلت کریمه اهل بیت، در سرزمین مقدّس قم است، و از سوى سوم یادآور یک روز عبرت انگیز است که با قیامى خونین، جنایتکاران حادثه کربلا، در مدّت بسیار کوتاهى تار و مار شدند، و نام ننگین آنان، براى همیشه همراه با نفرت و لعن و نفرین در صفحات تاریخ باقى ماند.

طبق روایات 4 ربیع‌االثانی نیز سالروز ولادت نماینده امام هادی علیه السلام در سرزمین ری، محدث و مجاهدی پارسا از فرزندان امیرالمومنین علی(ع)، حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) است.

منبع:

کلیات مفاتیح نوین، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

کد خبر 161535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز