چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت:‌ سینماها و سالن‌های تاریخی تئاتر را که در حال حاضر در سراسر کشور غیرفعال هستند، می‌توان به مکان‌های فرهنگی تبدیل کرد.

سینما

به گزارش ایسنا مسعود علویان‌صدر ادامه داد: باید جشنواره‌ها و فستیوال‌های فرهنگی از جمله جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر را در سینماها و سالن‌های تاریخی هر شهر برگزار کنیم.

او بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا همه‌ برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را در حد ظرفیت‌ها و برای استفاده از فضاهای فرهنگی و تاریخی، در این‌گونه مکان‌ها برگزار کنیم.

همچنین به همه‌ نهادها و دستگاه‌های اداری توصیه می‌کنیم تا بهره‌مندی از آثار فرهنگی و تاریخی را در اولویت کار خود قرار دهند. لذتی که در درک و استفاده از بناهای تاریخی وجود دارد، قابل قیاس با هیچ‌چیز دیگری نیست.

تاکنون سه سینمای «گلشن» در یزد، «شیرین» و «نفت» در آبادان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

همچنین حدود 17 سالن تئاتر در کشور در این فهرست قرار دارند؛ تالار قاجاری «حکمت» در اردبیل، تالار صفوی «اشرف» و «تیموری» در اصفهان، تالار قاجاری «نیاسر» و تالار سلجوقی «مقسم» در کاشان، تالارهای قاجاری «نصر»، «تماشاگه زمان»، «پارس» و «فرهنگ» متعلق به دوره‌ پهلوی اول، «تئاترشهر»، «فرهنگسرای نیاوران» و تماشاخانه «سنگلج» از دوره‌ پهلوی دوم در تهران، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

اما نخستین سالن تئاتر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تالار «اشرف» اصفهان است که سال 1310 در این فهرست ثبت شد.

آخرین سالن تئاتر نیز تماشاخانه‌ «سنگلج» است که سال 1387 در این فهرست به ثبت رسید.

سالن تئاتر کاخ نیاوران تنها سالنی است که حریم آن تعیین شده است.

 

کد خبر 159814

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز