چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با پایان گرفتن سی‌امین جشنواره فیلم فجر، فصل تازه سینمای ایران با اکران 7 فیلم آغاز شد.

فیلم شب

«زمانی برای دوست داشتن» (ابراهیم فروزش)، «چیزهایی هست که نمی‌دانی» (فردین صاحب‌زمانی)، «پرستوهای عاشق» (فریال بهزاد)، «کنسرت روی آب» (جهانگیر جهانگیری)، «ساعت شلوغی» (آرش معیریان)، «قبرستان غیرانتفاعی» (محسن دامادی) و «جعبه موسیقی» (فرزاد موتمن) فیلم‌هایی هستند که روی پرده آمده‌اند. ضمن اینکه قرار است از امروز «شب» (رسول صدرعاملی) نیز اکران شود.

اغلب فیلم‌های تازه اکران شده را آثاری تشکیل می‌دهند که از مدت‌ها قبل در نوبت اکران به‌سر می‌بردند. جعبه موسیقی و شب 4سال در نوبت اکران مانده‌اند. زمانی برای دوست داشتن، کنسرت روی آب و پرستوهای عاشق 2سال در صف طولانی نمایش عمومی ایستاده‌اند. «چیزهایی هست که نمی‌دانی» هم سال گذشته در جشنواره حاضر بود و به نسبت فیلم‌هایی که به همراهش اکران شده‌اند، زودتر رنگ پرده را به‌خود دیده است.این فیلم‌ها در حالی اکران عمومی شده‌اند که این روزها رقابت اصلی برای دراختیار گرفتن اکران نوروزی در جریان است. طبق گفته مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی، فیلم‌هایی که در جشنواره حضور داشته‌اند در اولویت اکران عمومی قرار دارند. به این ترتیب سازندگان فیلم‌هایی چون «کلاه قرمزی و بچه‌ننه» و «تو و من» نمی‌توانند خیلی به اکران عمومی امیدوار باشند و گزینه‌های اصلی اکران نوروزی را آثار پر سروصدای جشنواره تشکیل می‌دهند.فیلم‌هایی چون «پل چوبی» (مهدی کرم‌پور)، «زندگی خصوصی» (حسین فرح‌بخش)، «برف روی کاج‌ها» (پیمان معادی)، «ضدگلوله» (مصطفی کیانی)، «گشت ارشاد» (سعید سهیلی) و «بوسیدن روی ماه» (همایون اسعدیان).

14فیلم متقاضی اکران نوروزی

علیرضا سجادپور درخصوص اکران نوروزی سینماها اظهار کرد: طبیعتا باید صبر می‌کردیم تا جشنواره تمام شود و درباره اکران نوروزی صحبت کنیم که صحبت‌های مقدماتی از روز گذشته در شورای صنفی آغاز شده و در طول هفته‌های آینده پیشنهادهای اداره کل مطرح می‌شود و تصمیم نهایی گرفته خواهد شد. وی افزود: با توجه به اهمیت اکران نوروزی همیشه اداره کل نظارت و ارزشیابی نظرات خودش را درخصوص ترکیب فیلم‌ها مطرح کرده است و در حال حاضر هم حدود 14 فیلم از آثار حاضر در جشنواره مناسب اکران در نوروز هستند که فیلم‌های نهایی با مشورت دوستان اعلام خواهد شد. مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی درباره صدور پروانه نمایش برای آثاری که هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش عمومی نشده‌اند به ایسنا گفت: حدود 18 فیلم با پروانه موقت در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند که حدود 12 تا از آنها مشکل خاصی نداشتند و باید کپی نهایی‌شان به اداره کل می‌آمد، اما سایر فیلم‌ها ضرورت دارد بررسی بیشتری انجام شود که امیدواریم در یکی دو جلسه به جمع‌بندی نهایی برسیم.

اشد مجازات برای شب واقعه

فیلم‌سینمایی «شب واقعه» که از 28 دی‌ماه در 19 سینما به نمایش درآمده بود و سینما استقلال را به‌عنوان یک سینمای سرگروه در اختیار داشت پس از جشنواره فیلم فجر طبق اعلام پخش‌کننده بدون داشتن سینما استقلال، فقط 6‌ سینما را در اختیار دارد. به گزارش ایسنا، شب واقعه به کارگردانی شهرام اسدی، تنها 10‌روز قبل از آغاز سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی پرده سینماها رفت و با شروع جشنواره سینمای سرگروهش نمایش فیلم‌های جشنواره را در دستور کار قرار داد و در حالی که هنوز جشنواره به پایان نرسیده بود، سینمای سرگروه توسط شورای صنفی نمایش به فیلم دیگری داده شد. سیدمحمد میرعلایی تهیه‌کننده فیلم درباره وضعیت نمایش شب واقعه گفت: هر بلای آسمانی که بود سر این فیلم سینمایی آوردند، از این به بعد هم منتظر خبرهای مهیج‌تری درباره شب واقعه هستیم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا فیلم سینمایی شب واقعه تنها پس از دو هفته اکران سینمای سرگروهش را از دست داد؟، بیان کرد: وقتی فیلم را قبل از جشنواره به اکران سینما سپردیم، فکر می‌کردیم که پس از جشنواره هم به اکران خود ادامه خواهد داد.

میرعلایی با طرح این پرسش که؛ از فیلم خوبی مانند شب واقعه چگونه می‌توان حمایت کرد؟ ادامه داد: گویا قرار است فیلم‌هایی مانند شب واقعه با اشد مجازات مواجه شوند. در‌پی کاهش سالن‌های شب واقعه، حبیب کاوش- سخنگوی شورای صنفی نمایش- گفت: این فیلم سینمایی در سینماهای آزاد اکران شده است و تعهدنامه صاحبان فیلم نیز در پرونده آنها موجود است. وی ادامه داد: از ابتدا قرار بود شب واقعه به‌صورت آزاد اکران شود و به‌دلیل آنکه ما از تمام صاحبان فیلم‌های سینماهای آزاد تعهد می‌گیریم، تعهدنامه صاحبان این فیلم سینمایی نیز در پرونده آنها موجود است. کاوش خاطرنشان کرد: ‌پس از آنکه قرار شد فیلم در سینماهای آزاد اکران شود‌، فیلم سینمایی «سیب و سلما» در گروه استقلال از اکران خود عقب نشست و ما به‌عنوان یک امتیاز سینما استقلال را به شب واقعه دادیم. قرارداد پخش‌کننده فیلم با سینما استقلال تا آغاز جشنواره فجر بسته شده بود و در واقع فیلم سینمایی شب واقعه به‌صورت آزاد اکران شد که آن نیز شرایط و ضوابط مخصوص به‌خود را دارد.

کد خبر 160547

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز