شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

اردبیل- ساناز لطیفی: استان اردبیل با داشتن چند شهرستان و شهر تنها چند سالن سینما دارد که بیشتر آنها در مرکز استان قرار دارند.

سالن سینما

 از میان سینماهای انقلاب، قدس، حافظ و لاله تنها 2سینما در شرایط کنونی فعالند و با اندک مخاطبان خود روزگار می‌گذرانند.
سینما لاله اردبیل به دلایل عدم جذب تماشاچی در همان اوایل بازگشایی به تعطیلی کشانده شد. از سینما حافظ هم فقط در برخی از مراسم رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب فیلم‌های قدیمی را به نمایش می‌گذارد که به‌اصطلاح، سینمای خاموش استان است.

اما 2سینمای دیگر که در هسته مرکزی شهر واقع شده‌اند، با همان امکانات و تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می‌کنند و به‌دلیل نداشتن تجهیزات مناسب فاقد خدمات دهی مطلوب به علاقه‌مندان سینما در استان هستند.

یکی از شهروندان در مورد علت کمبود بیننده در سینماهای استان می‌گوید: با وجود سی‌دی فیلم‌های سینمایی در بازار، دیگر نیازی به رفتن به سینما احساس نمی‌کنیم و با تهیه سی‌دی فیلم‌ها می‌توانیم در محیط گرم خانواده و همراه با آنها به تماشای فیلم بپردازیم.

آقای عسگرپور می‌افزاید: فیلم‌های اکران شده در سینما دوباره بعد از مدتی کوتاه از تلویزیون پخش می‌شود و اگر لذت سینما رفتن، نمایش چهره‌ها با تصویر بزرگ بود که این امر با ورود تلویزیون‌های LCD تأمین شده و دیگر نیازی به رفتن سینما احساس نمی‌شود.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: با شکل‌گیری زندگی جدید و افزایش تعداد اعضای خانواده شاهد آن هستیم که رفتن به سینما جذابیت سابق خود را از دست داده و دیگر لذت قبل را ندارد و در کنار آن مشوق‌ها و ابزارهایی که علاقه رفتن به سینما را در آدمی برانگیزد در سینماهای اردبیل وجود ندارد. در ضمن محتوای فیلم‌ها یکنواخت و تکراری و بسیار خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد.

سینماهای اردبیل، نیازمند نوسازی

کارشناس سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل می‌گوید: اگر به سینما انقلاب و قدس مراجعه کنید خواهید دید که وضعیت این سینماها از نظر نمای ساختمان و از نظر تزئینات و دکوراسیون داخلی نه مورد پسند مخاطب و نه مورد رضایت ما است چرا که سینما‌های استان بیش از 40سال و یا شاید نیم قرن قدمت دارند و ما با سینماهایی مستهلک، قدیمی و مورد غفلت واقع شده درگذشته روبه‌رو هستیم که نیاز مبرم به بازنگری و بازسازی و نوسازی دارند.

حمداله اسکندری در خصوص سایر سینماهای استان می‌گوید: سینمای شهرستان پارس‌آباد از نظر مدیریتی و مالکیتی دچار مشکل بوده که جدیدا با یک قرارداد، مدیریت آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده و ما به‌طور فصلی، 3دوره جشنواره فیلم را در سالن این سینما برپاکرده‌ایم که با استقبال خوب مردم مواجه شده است. این خود نشان از علاقه خاص مردم این شهرستان به سینما دارد. سینمای شهرستان مشکین‌شهر به‌طور کامل متروکه شده و نیاز به بازسازی اساسی دارد و ساخت سینمای جدید هزینه بالا داشته و توجیه اقتصادی ندارد. مناطق دیگر نظیر شهرستان‌های خلخال، بیله‌سوار و گرمی که جزو مناطق مرزی هستند همچنان از وجود یک سینمای مجهز محروم و بی‌نصیب هستند.

وی با اشاره به فرسوده بودن سالن سینماها در مورد نحوه پخش و توزیع فیلم در استان می‌گوید: در سینما‌های استان، آپارات‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند قدمتشان به اندازه قدمت خود سینما‌ها است که متأسفانه هرساله باید تعمیر شوند ولی به‌دلیل هزینه بالا این کار انجام نمی‌شود. وی در مورد تغییر کاربری سینماهای لاله و حافظ اردبیل و غفلت‌های انجام شده در این حوزه می‌گوید: صاحبان این سینما‌ها همیشه مورد مواخذه ما بوده‌اند که چرا نسبت به راه‌اندازی مجدد این سینما‌ها اقدامی نمی‌کنند درحالی که ما در برخی کمک‌ها نظیر تهیه فیلم کوتاهی نکردیم و انتظار داریم با تغییر تفکر مدیریتی و مالکیتی این سینما‌ها این روند تغییر پیدا کند.

سینماداران از بازسازی عاجزند

مدیر سینما انقلاب اردبیل درباره مشکلات سینماداری در استان می‌گوید: سینماهای اردبیل مثل سال‌های گذشته جذابیت ندارند و این امر شاید ناشی از تنوع تولیدات فرهنگی، هنری و سینمایی باشد که مردم به سهولت می‌توانند آنها را تهیه کرده و در منازل تماشا کنند.

بهنام شهبازی اضافه می‌کند: روزانه به‌طور متوسط 80نفر برای تماشای فیلم به سینما انقلاب می‌آیند و ما نیز سعی می‌کنیم فیلم‌های اکران شده در پرده سینما به‌روز و همزمان با کشور به نمایش درآید. وی در مورد نوسازی سالن سینما می‌گوید: برای تجهیز و نوسازی و نیز تعمیرات داخلی سالن‌ها نظیر اصلاح صندلی‌ها، ایجاد سرویس‌های بهداشتی و بهسازی سیستم‌های قدیمی در سال‌های اخیر تغییراتی را با هزینه‌های خود انجام داده‌ایم.

وی بیان می‌کند: هرچند که برای تأمین هزینه‌های نوسازی سینما، اداره کل ارشاد استان به‌صورت مشارکتی اعلام آمادگی کرده ولی ما به‌دلیل عدم توانایی مالی قادر به تأمین بخش دیگر هزینه‌ها نیستیم و شاید به همین خاطر نمی‌توانیم بخشی از مطالبات و خواسته‌های مردم را در مورد حضور پررنگ آنها در سینما پاسخگو باشیم.

مدیر سینما انقلاب اردبیل می‌گوید: ما برای جذب تماشاچی به سینما طرح بلیت نیم بها را در روزهای سه‌شنبه به اجرا گذاشته‌ایم تا با اجرای این طرح بتوانیم حداقل در این روز با استقبال گرم همشهریان در سینما مواجه شویم.

شهبازی هزینه‌های گزاف خرید فیلم، اکران همزمان با تهران و نیز افزایش بهای برق، گاز و در نتیجه حذف یارانه‌ها را از دیگر مشکلات سینماداری در خارج از پایتخت برشمرده و ادامه می‌دهد: هرچند میانگین اکران فیلم در سینما انقلاب اردبیل 18 تا 25روز است ولی چون برخی از فیلم‌ها از استقبال خوبی برخوردار نیستند ما نیز مجبور هستیم فیلم دیگری را جایگزین کنیم که این به معنای بالابردن هزینه‌ها به‌دلیل خرید فیلم جدید است.

کد خبر 160762

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز