گروه ادب و هنر: یک روز دیگر بخش صحنه‌ای سی‌امین جشنواره تئاتر فجر آغاز می‌شود، اما تغییرات ناگهانی این جشنواره همچنان ادامه دارد.

جشنواره تئاتر فجر

جشنواره‌ تئاتر فجر در سی‌امین دوره با تغییرات ناگهانی بسیاری روبه‌رو شده‌است، از تغییر دبیر تنها 4 ماه مانده به جشنواره تا اعلام ناگهانی رد میزبانی جشنواره تئاتر فجر از سوی تالار مولوی آن هم در آخرین دقایق شروع جشنواره تئاتر فجر.

رحمت امینی دبیر سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ایسنا اعلام کرد که 9 بهمن ماه در جریان نامه‌ای از طرف آقای مطهری‌نژاد ـ مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران ـ قرار گرفتم که ایشان ضمن تبریک ایام فجر اعلام کرده بودند به‌دلیل عدم‌انجام تعهدات مرکز هنرهای نمایشی، از میزبانی گروه‌های تئاتری در طول جشنواره معذور هستند.

هرچند که دبیر جشنواره در پی وضعیت مبهم تالار مولوی در میزبانی سی‌امین جشنواره تئاتر فجر، اظهار امیدواری کرده که با تعامل دوسویه میان دانشگاه تهران و معاونت هنری، تالار مولوی همچنان جزو میزبانان جشنواره تئاتر فجر باقی بماند، اما او هم از دیدن این نامه بسیار متأسف و متعجب شده و به سرعت با سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی تماس گرفته تا محمد دشت‌گلی از امروز پیگیر حل این مشکل بشود.

حکایت درگیری تالار مولوی و مرکز هنرهای نمایشی حکایت تازه‌ای نیست. طی 2سال گذشته تالار مولوی یک‌بار به‌دلیل مشکلات داخلی و یک‌بار هم به‌دلیل لغو تفاهمنامه میان مرکز هنرهای نمایشی و وزارت علوم درهای خود را به روی گروه‌های نمایشی بسته‌است.

با این حال هنوز دبیر جشنواره تئاتر امیدوار است که این مشکل به‌زودی حل شود. امینی خاطرنشان کرد:‌ معتقدم دوستان ما در دانشگاه تهران به یمن ایام مبارک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی سرانجام با ما همکاری خواهند کرد و بنده این انتظار را از ایشان دارم، ضمن اینکه حتما تلاش می‌کنم مشکل تفاهمنامه حل شود اما توقع دارم جدولی که به مناسبت ایام پیروزی انقلاب بسته شده دچار مشکل نشود.

اجرای 10 نمایش در 2سئانس 17و 19:30 از برنامه‌های این دوره تالار مولوی بوده‌است که درصورت لغو اجراها مشکلات جدی برای سی‌‌امین دوره جشنواره تئاتر فجر پیش می‌‌آید، به همین دلیل دبیر جشنواره خواستار همکاری مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مشکل تفاهمنامه با تالار مولوی است.

وی افزود:‌ از آقایان دشت‌گلی و به‌ویژه شاه‌آبادی انتظار دارم با تدبیری که از سوی وزارت ارشاد دارند، به سرعت این مشکل حل شود. بنده به‌عنوان دبیر جشنواره انتظار تعامل از هر دو طرف را دارم.

اگر پیش از این ژاک لسل، هنرمند فرانسوی به‌دلیل بیماری تنفسی از حضور در بخش داوری بخش بین‌الملل و برگزاری 2 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر فجر بازماند، حال رحمت امینی خبر از عدم‌حضور گروه نمایشی انگلیسی در این دوره از جشنواره تئاتر فجر می‌دهد: از آنجا که این گروه آخرین گروهی بودند که با آنها مکاتبه کردیم، تا دیروز مطمئن نبودیم می‌توانند به ایران بیایند یا نه و در نهایت متوجه شدیم نمی‌توانند بیایند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت:‌ سفر این گروه بیشتر به‌دلیل تمایل و درخواست خودشان بود و با توجه به بحث فرهنگی ما سفر این گروه را به مرجع صدور روادید واگذار کردیم و اصرار چندانی به حضور آنها نداشتیم چرا که ما هم از سیاست‌های نظام و ارتباطات فرهنگی پیروی می‌کنیم.

رحمت امینی از جایگزین شدن گروهی از چین به جای گروه انگلیسی خبر و توضیح داد: پیش از این با یک گروه خوب چینی ارتباط برقرار کرده بودیم و قرار است این گروه به جای گروه انگلیسی نمایشی را که تلفیقی از تئاتر شرق و غرب است در جشنواره ما اجرا کنند و احتمالا این نمایش در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

وی در پایان متذکر شد: گروه چینی دعوت ما را پذیرفته و کارهای صدور روادیدشان در حال انجام است.

یادآوری می‌شود سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال‌جاری در تهران و استان‌های البرز، گلستان، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی برگزار می‌شود.

کد خبر 158879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز