گروه ادب و هنر: سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امروز با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در تهران و 5 استان البرز، گلستان، کرمانشاه، لرستان و خراسان‌شمالی آغاز به‌کار می‌کند.

جشنواره تئاتر فجر

جشنواره امسال در بخش‌های فجر استانی، رادیو تئاتر، نمایشنامه‌خوانی، کارگاه‌های آموزشی و همچنین اجرای نمایش‌های آیینی برگزار می‌شود. در بخش فجر استانی امروز نمایش «سکوتی با سه نقطه» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر در تالار شهیدآوینی شهر خرم‌آباد، استان لرستان به روی صحنه خواهد رفت. همچنین در استان گلستان و در شهر گنبدکاووس نمایش «بانوی تسبیح» به نویسندگی و کارگردانی تارا جهانی‌راد و در شهر رامیان این استان نمایش «افسانه صد ماهی» به نویسندگی فریبا چوپان‌نژاد اجرا خواهد شد.

اما در بخش رادیو تئاتر 2 نمایش رادیویی در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. از ساعت15 نمایش «ساحل» به نویسندگی آسیه امام رضایی و کارگردانی آرش جمال‌الدینی از استان فارس اجرا خواهد شد. همچنین از ساعت18 نمایش «جرقه در انبار باروت» نوشته ابراهیم امینی و کارگردانی آرش جمال الدینی از استان فارس اجرا می‌شود. آثار بخش رادیو تئاتر به‌صورت مستقیم از رادیو نمایش نیز پخش خواهد شد.

در بخش نمایشنامه‌خوانی سی‌امین جشنواره تئاتر فجر و در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر، از ساعت15:30 نمایشنامه «کودکانه‌های من خداحافظ» نوشته امیر لشکری و کارگردانی امیرحسین شفیعی از ورامین و از ساعت 17:30 نمایشنامه «مساعده» به نویسندگی و کارگردانی هادی حوری از تهران خوانش می‌شود.

اما در بخش کارگاه‌های آموزشی، کارگاه «ماسک و پرسونا»، برایان دولِی از ساعت9 تا 13 در پلاتو طبقه 7 تالار وحدت و ‌کارگاه «بدن در سایه‌ها» یورگاس نانوریس نیز از ساعت14 تا 18 در پلاتو شماره‌یک تئاتر شهر برگزار خواهد شد. همچنین در این بخش از ساعت17 نمایشگاه عکس نمایش «مرگ و زندگی مارینا آبراموویچ» به کارگردانی رابرت ویلسون با عکاسی امید هاشمی در سالن انتظار تماشاخانه ایرانشهر افتتاح می‌شود.

در بخش اجرای نمایش‌های آیینی نیز نمایش «دشت بلوط بنفشه» نوشته بهار لطافتیان و کارگردانی سیدفریدون احمدی از سنندج از ساعت11 در محوطه کاخ گلستان اجرا خواهد شد. همچنین در محوطه مجموعه تئاتر‌شهر از ساعت16 نمایش «تکم» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالح‌یار از مرند و از ساعت16:45 نمایش «دشت بلوط بنفشه» نوشته بهار لطافتیان و کارگردانی سید‌فریدون احمدی از سنندج اجرا می‌شود.

استقبال مخاطبان

اما امسال استقبال مردم از جشنواره نیز خوب بوده است و همه بلیت‌های‌ جشنواره که به‌صورت اینترنتی عرضه شده بود، به فروش رسیده است. حسن جودکی مدیر سامانه فروش الکترونیکی این دوره از جشنواره با اعلام این خبر گفت: پیش‌فروش آنلاین بلیت‌های این دوره از جشنواره تئاتر فجر از اول تا سوم بهمن‌ماه انجام شد و 30‌درصد از کل بلیت‌های جشنواره به‌صورت اینترنتی به فروش رسید. وی افزود: با توجه به درخواست مخاطبان به‌دلیل ایام تعطیل سامانه فروش تا ساعت 10‌سه‌شنبه 4‌بهمن‌ماه نیز به ارائه خدمات پرداخت و بر همین اساس کلیه بلیت‌های در نظر گرفته شده برای فروش اینترنتی از سوی متقاضیان خریداری شد. مدیر سامانه فروش الکترونیکی سی‌امین جشنواره تئاتر فجر در پایان اعلام کرد: بلیت‌های پیش‌خرید شده از سوی مخاطبان در روزهای 7 و 8 بهمن‌ماه از طریق گیشه تئاترشهر به علاقه‌مندان تحویل داده خواهد شد. همچنین پس از تحویل بلیت‌های فوق پیش‌فروش حضوری بلیت نمایش‌های سی‌امین جشنواره تئاتر فجر آغاز خواهد شد.

پیام معاون هنری

معاون امور هنری وزارت ارشاد به مناسبت آغاز جشنواره تئاتر پیامی منتشر کرده و در بخشی از آن نوشت: «تئاتر اینک به تعبیر آن شهید دیار اندیشه، لازم است از پیله اسنوبیسم و حدیث نفس کسالت‌آورش به درآید تا ادبیات بلوغ خود را به روشنی معلوم و معین سازد. این هنر که به تعبیر اصحاب فلسفه برآمده از آیین‌ها و خود جمعی اقوام است در میلاد فجر سی‌ودوم ایران اسلامی به هوای تازه و فضایی متفاوت نیاز دارد. هوایی برآمده از ترنم نفس ماندگاران بر عهد و پیمان دیرین و حسینی، هم‌پیمانان‌ولایت و آفتاب، ایستادگان راه و تکلیف پیش روی که ما را مکلف می‌سازد به انجام و سامان آن، حتی اگر شاهد نتیجه زود‌هنگام آن نباشیم. تئاتر فجر این‌بار فراتر از سالگردی به قاعده تقدیم است. نقطه عطفی است برای معرفی مواضع جدی و اصولی ملتی که ظهور خود را در چهل و دو، پنجاه و هفت و هشتاد و هشت خورشیدی به اثبات جهانی رساند. عدالت و امید نه فرضیه، که سرمشقی از طی طریق امروزین است. سیاه‌نگاری و یاس تئوری جریان‌های مخالف و هم سهم در عناد با این مرز و بوم شده و تکنیکی چالش‌برانگیز و بحث‌آفرین است به‌منظور ایجاد ابهام و سرگردانی در صحنه‌هایی که وضوح آن در قیام‌های جاری به ثبوت رسیده‌اند.»

سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی تا 22‌بهمن‌ماه ادامه دارد.

کد خبر 158200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز