همشهری آنلاین: سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش جنبی جشنواره، میزبان پرده‌خوانی با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که همه روزه پیش از اجرای نمایش‌های صحنه‌ای در یکی از تالارهای جشنواره سی‌ام تئاتر فجر برای عموم علاقمندان اجرا می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، پرده‌خوانی انقلاب اسلامی ایران شب گذشته 17 بهمن ماه در سالن اصلی تئاتر شهر و در دو نوبت اجرا شد و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت.

پرده‌خوانی انقلاب اسلامی، به مناسبت سی‌امین دوره جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود؛ البته به خاطر همزمانی این رویداد با میلاد رسول اکرم(ص)، با محور ظهور اسلام آغاز شده و در ادامه به دوران با شکوه انقلاب اسلامی ایران اشاره داشت؛ بر همین اساس این پرده خوانی "فجر محمد (ص)" نام گذاری شده بود.

پرده‌ای که ابوالفضل ورمزیار، از آن روایت می‌کرد، برای اجرا در سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طراحی شده است و برای نخستین بار به صورت باز شده است.

ورمزیار درباره خصوصیات این پرده گفت: ابعاد پرده 5/3 در 5/2 متر است و کار طراحی آن به عهده فرشید و آرش لطفی بوده است. در طراحی آن تلاش شده روشی مدرن به همراه مؤلفه‌های کهن به کارگرفته شود تا مخاطب جشنواره بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

او همچنین درباره شاعرانی که پرده را از اشعار آنها می‌خواند گفت: جنتی عطایی، الهامی کرمانشاهی و حتی فردوسی از شاعرانی هستند که از اشعار آنها استفاده کرده ایم.

پرده‌خوانی "فجر محمد" با تشریح شاعرانه اوضاع سیاسی و اجتماعی عربستان در زمان تولد حضرت محمد(ص) آغاز می‌شود.

این اوضاع با اشرایط ایران پیش از انقلاب اسلامی شباهت دارد که ورمزیار این این شباهت‌ها روایت می‌کند.

در واقع طلوع آفتاب پیامبر اکرم، مثل طلوع آفتاب انقلاب انگاشته شده و در مقابل، اصحاب ابرهه در سال عام‌الفیل، به دیکتاتورها و دژخیمانی که بر ایران تسلط داشتند تشبیه شده‌اند.

ورمرزیار در این‌باره گفت: حضرت محمد (ص) زمانی به دنیا آمد که از آئین حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی هیچ اثری در دنیا باقی نمانده بود.

در این پرده توضیح می‌دهم که خداوند وعده داده است که زمین را هیچ گاه از حجت خود خالی نگذارد و به همین دلیل در چنین اوضاعی و درست در عام الفیل آفتاب عالم تاب حضرت محمد (ص) طلوع می‌کند.

وی افزود: در ایران نیز در سال 57 اوضاع بسیار شبیه سال تولد پیامبر اکرم بود و عده‌ای دژخیم با نخوت و غرور، در حال نابودی ملت ایران بودند که با پیروزی انقلاب تومار زندگی‌شان در هم پیچید.

پرده‌خوانی "فجر محمد" تا پایان سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن‌های محل برگزاری این رویداد و در میان اجرا‌ها به صحنه می‌رود.

کد خبر 159737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز