همشهری آنلاین: نشست"چالش‌های پرفورمنس آرت، تئاتر تجربی، نگره‌های جدید" با حضور امید هاشمی دستیار و همکار رابرت ویلسون کارگردان نمایش"مرگ و زندگی مارینا آبراموویچ" در بخش سمینارهای تخصصی سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برگزار خواهد شد.

نمایش

به گزارش همشهری آنلاین، نمایشگاه عکس نمایش"مرگ و زندگی مارینا آبراموویچ" به کارگردانی رابرت ویلسون و با بازی مارینا آبراموویچ که توسط امید هاشمی عکاسی شده، امروز چهارشنبه 5 بهمن ماه از ساعت 17 در سالن انتظار تماشاخانه ایرانشهر افتتاح می‌شود.

همچنین در روز پنج شنبه 6 بهمن ماه از ساعت11:30 نشست "چالش‌های پرفورمنس آرت، تئاتر تجربی، نگره‌های جدید" با حضور امید هاشمی در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه در برگیرنده 30 قطعه عکس از این اجرای رابرت ویلسون است که توسط امید هاشمی دانشجوی دکتری فیزیکال تئاتر و پرفورمنس آرت سوربون فرانسه، برای اولین بار در جشنواره تئاتر فجر برپا می‌شود.

امید هاشمی از شاگردان و همکاران مارینا آبراموویچ و رابرت ویلسون است که با عکاسی از این اجرا و به انتخاب و همراهی رابرت ویلسون پروژه نمایشگاهی این اثر را برای اولین بار در ایران به نمایش در خواهد آورد.

همچنین این هنرمند قرار است عکس‌های این نمایشگاه را به همراه طرح و دکورهای رابرت ویلسون و نت‌های موسیقی این اثر در آوریل سال ۲۰۱۲ (اردیبهشت سال ۱۳۹۱) در روتردام هلند به نمایش بگذارد.

محمود رضا رحیمی، مدیر کارگاه‌های آموزشی سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز از بررسی مسائل انتقادی حول محور پرفورمنس آرت و مسائل بین رشته‌ای این هنر و تئاتر تجربی با برپایی این نمایشگاه عکس خبر داد.

رحیمی با اعلام این خبر گفت: امروزه موضوع تئاتر تجربی و ارتباط آن با پرفورمنس آرت در میان اهالی تئاتر و هنرمندان حوزه تجسمی کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته و هر روزه شاهد برپایی پرفورمنس های مختلفی در سالن های تئاتر و گالری‌ها هستیم؛ خود این حرکت گویای میل هنرمندان به تئاتر کاربردی به معنای گریز از مکان‌های قراردادی صحنه‌های تئاتر و رو آوردن به مکان‌های غیر نمایشی است.

در پرفورمنس آرت و تئاتر تجربی کاملا ما با این خواست مواجه هستیم. حال از آن جایی که تئاتر کاربردی یکی از دغدغه‌های جشنواره سی‌ام تئاتر فجر نیز هست، زمان آن فرار رسیده است که این دو شاخه عمومی هنر و مسائل بین رشته‌ای آن مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه گفت:« رابرت ویلسون از شخصیت‌های طراز اول تئاتر و هنرهای تجسمی است، که با ارتباط این دو در زمینه و دست یافتن به تئاتر تجربی، از نامداران این رشته هنری است.

امید هاشمی دانشجوی دکترای پرفورمنس آرت فرانسه که از حاضرین تمرین آخرین نمایش رابرت ویلسون بوده؛ با عکاسی از این اثر اقدام به برپایی نمایشگاه عکسی از این نمایش با مجوز ویلسون در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر کرده است.

مدیر کارگاه‌های آموزشی سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: این نمایشگاه عکس برای اولین بار در تهران برگزار می‌شود و سپس به خواست رابرت ویلسون، در زمان اجرای نمایش در شهرهای مادرید، برلین و شیکاگو ادامه خواهد یافت.

بر همین اساس امید هاشمی طی جلسه آزاد پرسش و پاسخ، در روز پنج شنبه 6 بهمن ماه از ساعت 11:30 نشست "چالش‌های پرفورمنس آرت، تئاتر تجربی، نگره‌های جدید" را برگزار خواهد کرد و طی این جلسه موضوع پرفورمنس آرت نقد و بررسی خواهد شد.

پروژه نمایش "زندگی و مرگ مارینا آبراموویچ" از سال ۲۰۰۸ بر اساس خاطرات و روز شمار زندگی و عکس‌های مارینا آبراموویچ آغاز شد و در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار در ورک شاپی در شهر مادرید اجرا شد.

همچنین این اثر برای اولین بار در جولای سال ۲۰۱۱ (مردادماه ۱۳۹۰) در شهر منچستر اجرا شد.

رابرت ویلسون، متولد ٤ اکتبر ١٩٤١ در تگزاس آمریکا است. ویلسون در کودکی دچار نوعی عقب ماندگی زبانی بود و در هفده سالگی بر این بیماری غلبه کرد.

او اولین درس های خود را در مدرسه ی تئاتر برای کودکان در زادگاهش فرا گرفت و در دوره دانشجویی در پروژه های مختلف تئاتری شرکت کرد.

ویلسون یکی از پرکارترین و جهانی ترین کارگردانان تئاتر معاصر جهان است. پروژه های او در اکثر کشورهای جهان به روی صحنه رفته است.

ویلسون همچنین نقاش و مجسمه‌ساز نیز هست و بیش از ٦٠ نمایشگاه از آثار او در جهان برگزار شده است.

از سویی دیگر مارینا آبراموویچ پرفورمنس آرتیست صربستانی که از او به عنوان "مادر هنر اجرا" نام برده می‌شود از سال ۱۹۷۰ میلادی به هنر اجرا روی آورد.

اجراهای او شخصی و به لحاظ فیزیکی پرمخاطره هستند. او در اجراهای خود کنش‌های زندگی روزمره و در عملکردهای عادی زندگی را ملاک قرار می‌دهد تا به این وسیله قدرت نهفته در این اعمال را افشا کند.

اغلب آثار آبراموویچ از خطرناک ترین اجراهای دنیا هستند و مشارکت تماشاگران و حس خشونت بالقوه آنها را مورد هدف قرار می‌دهد.

 

کد خبر 158239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز