جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب دموکرات در نظر دارد امروز جمعه در برابر جورج بوش قدرت نمایی کند

قرار است جمعه 16 فوریه (27 بهمن)  مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای برنامه اخیر جورج بوش رییس جمهور آمریکا برای افزایش نفرات نظامی آمریکا در عراق را مورد انتقاد قرار دهد.

مذاکرات مجلس نمایندگان در خصوص این طرح سه روز پیش آغاز شد و روز پنجشنبه، رییس فراکسیون اکثریت در مجلس سنا نیز گفت که خواستار تشکیل جلسه فوق العاده سنا در روز شنبه شده است تا همین قطعنامه را به رای بگذارد.

این قطعنامه برای دولت الزام آور نیست اما از آن به عنوان اقدامی در به چالش خواندن سیاست های دولت در عراق یاد شده است.

اعضای حزب دموکرات در کنگره تاکید کرده‌اند که گرچه دولت ملزم به اجرای قطعنامه مورد نظر نیست اما تصویب آن نخستین اقدام برای وادار کردن رییس جمهوری به تغییر سیاست وی در عراق است که تا کنون به کشته شدن بیش از سه هزار سرباز آمریکایی منجر شده است.

رهبران حزب جمهوریخواه در کنگره از ابراز مخالفت حزب دموکرات با سیاست دولت در عراق به شدت انتقاد کرده و آن را باعث تضعیف روحیه نیروهای آمریکایی خوانده‌اند.

همزمان، برخی از نمایندگان حزب دموکرات گفته‌اند هنگام بررسی لایحه بودجه دفاعی دولت خواهند کوشید رییس جمهوری را به قبول نظرات خود وادار سازند.

بوش خواستار تخصیص یکصد میلیارد دلار برای عملیات نظامی در عراق و افغانستان شده و رهبران حزب دموکرات گفته‌اند هنگام تصویب این لایحه، شرایطی را در نظر خواهند گرفت که اعزام نیروی بیشتر به عراق را محدود خواهد ساخت و رییس جمهوری را به خودداری از حمله نظامی به ایران بدون مجوز کنگره وادار خواهد کرد.

بوش، با یادآوری اینکه اخیرا کنگره آمریکا انتصاب فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در عراق را تایید کرد، گفته است که در صورت عملی شدن تهدید دموکرات ها، این نخستین بار در تاریخ آمریکا خواهد بود که کنگره فرمانده جدیدی را به میدان نبرد می‌فرستد اما علیه برنامه های وی برای پیروزی در جنگ رای می دهد.
در پی انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته، حزب دموکرات توانست اکثریت کرسی های هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان کنگره آمریکا را که پیشتر در اختیار حزب جمهوریخواه بود به دست آورد

کد خبر 15852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز