چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه 3 آوریل (14 فروردین) به رغم انتقاد شدید کاخ سفید وارد سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نانسی پلوسی روز چهارشنبه 4 آوریل(یک روز پس از ورود به) از سوی ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه مورد استقبال رسمی قرار گرفت.او قرار است در همین روز با بشار اسد رییس جمهوری سوریه دیدار کند.

خبرگزاری دولتی سوریه(سانا) درباره سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا به سوریه نوشته است:محور گفت وگو‌ها با پلوسی روابط دو جانبه میان سوریه و آمریکا و مسائل منطقه‌ای خواهد بود.

بی بی سی نیز درباره این دیدار و واکنش انتقاد آمیز کاخ سفید نسبت به آن می‌نویسد: جورج بوش رییس جمهوری آمریکا که دولتش مخالف سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا در سوریه است، در سخنانی در این باره گفت:سفر خانم پلوسی به سوریه پیام‌های متضادی را به دولت این کشور می‌رساند که این پیام‌ها تلاش‌های دولت آمریکا در راستای منزوی کردن رییس جمهوری سوریه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

بوش در ادامه ادعا کرد: دیدار و عکس انداختن(رییس مجلس نمایندگان آمریکا) با بشار اسد، دولت سوریه را به این باور می‌رساند که این کشور بخشی از جریان اصلی جامعه جهانی است.

اما نانسی پلوسی پیش از ورود به سوریه با اشاره به دیدار نمایندگان جمهوریخواه از سوریه که روز یکشنبه اول آوریل انجام گرفت، گفت:من نشیندم که کاخ سفید درباره این دیدار‌ها سخنی به میان آورد.

دیدار نانسی پلوسی از آرامگاه یوحنا در مسجد اموی

نانسی پلوسی روز سه شنبه پس از ورود به سوریه از آرامگاه یکی از قدیسین مسیحی که در این کشور واقع است دیدار کرد و سپس به بازار بازوریه دمشق رفت و آنجا را نیز مورد بازدید قرار داد.

نانسی پلوسی ارشدترین مقام آمریکایی است که از سال 2003 تاکنون از سوریه دیدار می‌کند. روابط آمریکا با سوریه پس از اشغال عراق در سال 2003 توسط نظامیان آمریکایی تیره شد.

دولت آمریکا در فوریه سال 2005 پس از حادثه ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان سفیر خود را از سوریه فرا خواند.

دولتمردان واشنگتن همچنین در سال 2004 با ادعای حمایت دولت سوریه از تروریسم تحریم‌های اقتصادی را علیه این کشور وضع کرده‌اند.

کد خبر 18764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز