دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رای گیری انتخابات پارلمانی سوریه روز دوشنبه 23 آوریل(3 اردیبهشت) برای دومین روز متوالی ادامه یافت.

به گزارش بی بی سی، در این انتخابات 2 هزار و پانصد نامزد برای دستیابی به دویست و پنجاه کرسی شورای خلق - پارلمان سوریه - رقابت می‌کنند و انتظار می‌رود نتیجه رأی‌گیری تا شامگاه روز سه شنبه 24 آوریل(4 اردیبهشت)به طور رسمی انتشار یابد.

رای گیری در انتخابات پارلمانی سوریه، به منظور فراهم کردن شرایط مشارکت تعداد بیشتری از افراد واجد شرایط در دو روز پی در پی برگزار می‌شود.

پارلمان سوریه دارای یک مجلس است (منظور دارای دو مجلس قانونگذاری نمایندگان و سنا نیست)و نمایندگان آن با رأی مستقیم مردم برای حضور در یک دوره چهار ساله در مجلس انتخاب می‌شوند.

بر اساس قانون اساسی سوریه، نیمی از کرسی‌های پارلمان به کارگران و دهقانان اختصاص دارد و حزب بعث، که 135 کرسی را در پارلمان قبلی در اختیار داشت، به عنوان حزب اصلی کشور به رسمیت شناخته شده است.

در دوره قبلی پارلمان، ائتلاف موسوم به جبهه مترقی ملی 167 کرسی را در اختیار داشت در حالیکه 83 کرسی در اختیار نمایندگان غیر حزبی مورد حمایت جبهه مترقی ملی بود.

حزب بعث به رهبری بشار اسد، رییس جمهوری، حزب اصلی در جبهه مترقی ملی است.
 رییس جمهوری سوریه رهبری جبهه مترقی ملی را نیز در دست دارد.

صلاحیت تمامی نامزدهای شرکت در انتخابات باید به تایید دولت برسد. براساس قانون اساسی سوریه، حزب بعث همواره نقش رهبری حکومت را در اختیار دارد و قدرت اصلی در دست رییس جمهوری متمرکز است.

رییس جمهوری سوریه توسط رای دهندگان در همه پرسی برای دوره های هفت ساله به این مقام انتخاب می شود و محدودیتی برای شرکت یک فرد در دوره های متوالی انتخابات وجود ندارد.

بشار اسد، رییس جمهوری کنونی، پس از درگذشت پدرش، حافظ اسد،  در سال 2000 میلادی به رهبری حزب بعث و با بیش از 97 درصد آرا به ریاست جمهوری انتخاب شد و قرار است دوره بعدی همه پرسی در ماه مه سال جاری برگزار شود.

سوریه، از جمله کشورهای عربی خاورمیانه، در ساحل دریای مدیترانه واقع شده و با کشورهای ترکیه، عراق، اردن، فلسطین اشغالی و لبنان هم مرز است.

جمعیت سوریه به بیش از نوزده میلیون نفر می رسد که بیش از نود درصد آنان را اعراب تشکیل می دهند و کردها و ارمنی ها از اقلیت های قومی اصلی این کشور هستند.

حدود دو سوم مردم سوریه را مسلمانان اهل تسننتشکیل می‌دهند و شیعیان علوی و دروزی‌ها اقلیت های اصلی مذهبی این کشور محسوب می‌شودند. سوریه تا پایان جنگ اول جهانی تحت سلطه حکومت عثمانی قرار داشت و از آن زمان تا کسب استقلال در سال 1946، از جمله مناطق تحت تسلط فرانسه بود.

در سال 1963، حزب بعث قدرت را در سوریه به دست گرفت و در سال 1971، حافظ اسد، از رهبران اصلی دولت ، براساس قانون اساسی جدید در یک همه پرسی به ریاست جمهوری رسید و تا سال 2000 در این سمت ماند.

بشار اسد، فرزند حافظ اسد، در زمان آغاز حکومت خود وعده داد که اصلاحاتی را در شرایط اقتصادی و سیاسی سوریه به عمل خواهد آورد و در یک سال بعد، اقداماتی در این زمینه صورت گرفت.

کد خبر 20285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز