همشهری آنلاین: واشنگتن از افزایش توان نظامی جمهوری خلق چین ابراز نگرانی کرده است.

این نگرانی را دیک چنی، معاون رییس جمهوری آمریکا، ابراز داشته است. استرالیایی‌ها علیه سیاست خارجی آمریکا و سفر او دست به تظاهرات زده اند

چنی که از استرالیا دیدن می‌کند در سخنانی که  جمعه، 23 فوریه، در شهر سیدنی ایراد کرد گفت که آزمایش ماهواره ای اخیر و رشد سریع توان نظامی چین با هدف اعلام شده مقامات چینی در تلاش برای تبدیل صلح آمیز این کشور به یک قدرت جهانی "در تضاد" است.

به گزارش بی بی سی برخی منابع آمریکایی گفته‌اند که تخصیص بودجه‌ای کلان به برنامه های نظامی چین که به دلیل رشد اقتصادی آن کشور امکانپذیر شده است، می تواند ثبات منطقه را به خطر اندازد.

در ماه ژانویه سال جاری، مقامات چینی تایید کردند که یک ماهواره هواشناسی قدیمی متعلق به این کشور را با پرتاب موشک از زمین منهدم کرده اند.

تا پیش از این، تنها دو کشور ایالات متحده و روسیه فن آوری هدف گیری موشکی ماهواره را تکمیل و آزمایش کرده بودند.

چین این آزمایش را صرفا دارای هدف های مسالمت آمیز توصیف کرد اما ایالات متحده و ژاپن گفتند که این اقدام با هدف اعلام شده غیرنظامی نگاه داشتن فضا مغایرت دارد.

دولت چین در مقابل ایالات متحده را متهم کرد که مانع از امضای معاهده ای برای این منظور می‌شود.

همچنین، مقامات دولت چین در ماه دسامبر سال گذشته اعلام کردند که به منظور جلوگیری از اقدام تایوان در اعلام استقلال، جمهوری خلق چین ناگزیر است توان نظامی خود را افزایش دهد هر چند تاکید ورزیدند که تقویت ارتش این کشور تنها دارای هدف های صلح آمیز است.

دیک چنی در عین حال افزود که برخی از دیگر اقدامات جمهوری خلق چین "پیام های متفاوتی" را القا می کند و رشد سریع توان نظامی آن کشور را ابهام آور توصیف کرد.

ایالات متحده تقویت بنیه نظامی آن کشور را باعث بر هم خوردن توازن قوا در حوزه اقیانوس آرام تلقی می کنند.

کد خبر 16390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز