یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با اعلام استراتژی جدید دولت بوش در عراق اکنون سوالی که بسیاری در واشنگتن و در سراسر جهان در انتظار پاسخ آن هستند این است که کنگره تحت کنترل دمکراتها در برابر این طرح چه واکنشی اتخاذ خواهد کرد؟

اگر کنگره تصمیم بگیرد مانع طرح رییس جمهور شود ابزار کافی و لازم را برای این کار دارد. حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد کاهش بودجه جنگ است.

نمایندگان کنگره همچنین می‌توانند با تشکیل گروه‌های تحقیق و انتشار گزارش این گروه‌ها در رسانه‌ها و همچنین انتشار بیانیه‌هایی دولت را مجبور کند جلوی شدت گرفتن جنگ عراق را بگیرد و پیش از انجام هر کاری در ادامه این جنگ، نظر موافق نمایندگان کنگره را جلب کند. سناتور کندی اکنون مسئول پیشبرد این طرح شده است.

 بحث بر سر چگونگی واکنش به طرح جدید بوش اکنون در میان اکثریت جدید دموکرات در کنگره بالا گرفته است. دموکراتها با وعده فرونشاندن جنگ در این انتخابات به پیروزی رسیدند و بعد از 20 سال در کنگره اکثریت یافته‌اند. وعده آنها شروع عقب‌نشینی نیروها از عراق بود اما اکنون نه تنها این کار در آینده نزدیک هم انجام نمی‌شود بلکه به تعداد نظامیان آمریکایی اضافه هم خواهد شد. اما بوش به عنوان فرمانده کل، قدرت زیادی دارد که قابل انکار نیست.

 او می‌تواند با اختیارات و قدرتی که دارد افکار عمومی را بسیج کند. او همچنین این قدرت را دارد که بدون تایید کنگره و فقط با اطلاع نمایندگان دستور جا‌به‌جایی نیروها را بدهد. او همچنین می‌تواند درخواست بودجه بیشتر برای جنگ را به تاخیر بیندازد تا به نوعی با اقدام کنگره در مسدود کردن بودجه جنگ مقابله کرده و آن را بی‌اثر کند.


نمایندگان کنگره همچنین می‌توانند از موضع داخلی به مخالفت با طرح افزایش نیرو در عراق بپردازند. آنها تاکیدمی‌کنند افزایش نیرو در عراق ذخیره ارتش را که اکنون هم در وضعیت نامناسبی قرار دارد بیشتر تضعیف می‌کند. اما حقیقت آن است که اصلی‌ترین ابزار بازدارنده دموکراتهای کنگره بودجه جنگ است.

 در دو ماه آینده بوش برای درخواست بودجه اضافی از کنگره آماده می‌شود. اما کنگره این دو ماه را در انتظار نمی‌ماند. سناتور ادوارد کندی نمایند دموکرات ایالت ماساچوست اکنون مشغول تدوین طرحی است که رییس‌جمهور را ملزم می‌کند برای استقرار نیروی بیشتر ابتدا نظر کنگره را جلب کند. او درباره طرح خود به خبرنگاران گفت: شکی نیست که این جنگ با آنچه کنگره در سال 2002 مجوز آن را داد کاملا متفاوت شده است. بنابراین برای توقف آن باید کاری کرد. این طرح در میان جمهوریخواهان هم طرفدار دارد. 

کد خبر 13295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز