جمعه ۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: 16 طرح صنعتی، معدنی و عمرانی روز ششم بهمن 90 با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در استان کرمان افتتاح شد. گزارش کامل ایسنا از سفر رییس‌جمهور به کرمان:

president

احمدی‌نژاد در جمع مدیران، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران و کارگران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان  با مخاطب قرار دادن دشمنان گفت: آن‌ها هنوز در خواب‌های خرگوشی به سر می‌برند، این چه ادبیاتی است که در برابر ملت ایران به کار می‌برید؟ خجالت نمی‌کشید؟ به کجا می‌خواهید برسید؟ دور هم جمع می‌شوید و بیانیه صادر می‌کنید.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور که در جمع مدیران، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران و کارکنان مجتمع مس سرچشمه سخن می‌گفت، ادامه داد: ملت ایران همه‌ تاریخ را درنوردیده است. خجالت بکشید و از این رفتار زشت دست بردارید اینجا کانون انسانیت و منطق است. خیال می‌کنید که یک عده افراد جاهل را فریب دادید و سوارشان شدید، ملت ایران نیز این چنین است. آن‌ها نمی‌فهمند، بیچاره‌اند، سرشان را در برف کرده و هیچ چیز را نمی‌بینند. اما تاریخ همه‌ نظاره‌گر همه چیز است.

 وی ادامه داد: تا زمانی که سوریه است بعضی‌ها پیش آمریکا و اروپا عزیز هستند، اما زمانی که سوریه نباشد شما اندازه یک دستمال هم برای آن‌ها ارزش ندارید. شما را برای زدن آن می‌خواهند و وقتی آن را زدند شما به چه دردشان می‌خورید؟ فکر می‌کنید که شما را به خاطر نفت‌تان نگه می‌دارند؟ خنده‌دار است عده‌ای که در تاریخ‌شان اسم انتخابات‌ را هم نشنیده‌اند حالا می‌گویند این کار را بکنند و ... بیچاره‌ها در حال پیچیدن نسخه خود هستند، اما متوجه نمی‌شوند زیرا اسیر بوده و تعهد دارند. چرا تعهد دادید و چگونه در نقشه‌ آن‌ها بازی می‌کنید؟ آن‌ها نیازمند شما هستند؟ هم غربی‌ها و هم آن‌ها را نصیحت کردیم منتها گویا در گوش‌شان پنبه است امیدواریم دستی پیدا شود و پنبه‌ها را بیرون بیاورد.

 رئیس دولت دهم افزود: در مورد آمریکا نیز این چنین است کجا دارید می‌روید؟ فریاد می‌کنید و توهین می‌کنید و تهدید می‌کنید. نصیحت می‌کنم که این راه بن‌بست و در نهایت سقوط است. اگر هم توانستید ضربه‌ای به سوریه بزنید فکر می‌کنید رژیم صهیونیستی نجات پیدا می‌کند اشتباه می‌کنید، شما دو سه سال دیگر را می‌بینید اما ما تاریخ را می‌بینیم.

 وی تصریح کرد: خیال می‌کنید با این بازی‌هایی که درست کرده‌اید و با به خواب رفتگان این منطقه می‌توانید رژیم صهیونیستی را نجات دهید، این یک خواب آشفته است و تعبیر نمی‌شود. مگر می‌شود رژیمی در منطقه بدون تعریف فلسفه‌ وجودی و ارتباط با جغرافیا و تاریخ منطقه دوام بیاورد، این‌ها رفتنی هستند نیاز به بمب و موشک هم نیست. حتی نیاز به تلنگر هم نیست.

 وی گفت: در سفر به نیویورک عده‌ای از شاخص‌های آمریکایی به ملاقات آمده بودند که من به آن‌ها گفتم به سیاست‌مداران خود بگویید که رفتارهای‌شان را عوض کنند. تحولی که ما می‌گوییم در راه است طوفان دارد می‌آید چرا نمی‌بینید؟ ‌معیار صداقت سیاستمداران را باید مورد توجه قرار داد. هرکس گفت من طرفدار آزادی‌ام و این که می‌خواهم استقلال را حفظ کنم، باید مورد سنجش قرار گیرد. خطر اصلی استقلال و آزادی ملت‌ها، سلطه غرب است.

غربی‌ها رفتارشان را ایران عوض کنند

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به آن‌ها نصیحت می‌کنم که رفتارشان را با ملت ایران عوض کنند و دست از این رفتارهای زشت بردارند. این‌که می‌گویند ما ایران را تحریم کردیم حالا چه چیزی گیرشان آمد به دروغ می‌گویند که هدف ما ملت ایران نیست؛ هدف تحریم به غیر از ملت چه چیز دیگری می‌تواند باشد. فشار به توده‌های مردم وارد می‌شود. آن‌ها دشمن ملت ایران هستند زیرا ملت ایران تصمیم گرفته که خود را در تاریخ پیدا کنند و برای دنیا حرفی دارد به امید خدا ملت ایران از همه‌ موانع عبور خواهد کرد.

  دشمنان به دنبال بهانه هستند مذاکرات به هم خورد

 رئیس قوه مجریه یادآور شد: آن‌ها به دنبال بهانه هستند و بیان می‌کنند ایران از مذاکره طفره رفته است. آیا ما طفره رفتیم. شما بهانه می‌آورید. به دنبال بهانه هستید بلکه مذاکرات به هم بخورد. ما برای چه باید طفره برویم کسی که دارای عقل و منطق است، چرا باید از مذاکره استنکاف کند. بهترین حالت برای آن‌ها دوستی و همراهی با ملت ایران است.

 وی تاکید کرد: دوران قلدری‌ها و سر و صدا کردن در دنیا تمام شده و همه آن‌ها سوار بر کشتی هستند که در حال غرق شدن است. ملت ایران هر چیزی را که نیاز داشته باشد از دل این کشور به دست می‌آورد شما به ما احتیاج دارید، آمریکایی‌ها 30 سال است که از ما نفت نمی‌خرند حالا می‌گویند که ما نفت ایران را تحریم کرده‌ایم. کل اروپا چقدر دنیا است؟ ما حدود 200 میلیارد دلار مبادلات خارجی داریم که حدود 24 تای آن با اروپایی‌ها است. زمانی 90 درصد تجارت ما با اروپایی‌ها بود، اما این میزان به 10 درصد رسیده است. حالا خوشی زیر دل‌شان زده و ببینید که چه کسی ضرر می‌کند.

 برخی‌ها به خاطر پست دولتی چه‌ها که نمی‌کنند

 رئیس‌جمهور خطاب به برخی افراد در داخل کشور با اظهار تاسف، گفت: بعضی‌ها خیلی بداخلاق شده‌اند. به خاطر نمایندگی مجلس و پست دولتی چه‌ها که نمی‌کنند، یکی از آن‌ها داستان ارز و طلا است. ارز برای واردات است و واردات در کشور به چند شکل انجام می‌شود. بانک مرکزی ارز همه‌ کسانی را که می‌خواهند تامین کرده و تامین می‌کند. حتی یک نفر در سال جاری پیدا نمی‌شود که بگوید برای ورود کالا بانک مرکزی به وی ارز نداده است.

 احمدی‌نژاد یادآور شد: سال گذشته حدود 90 میلیارد دلار ذخیره داشتیم تا پایان امسال نیز بیش از 90 میلیارد دلار درآمد ارزی ما است. در 9 ماه، 32 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود که این میزان به 45 میلیارد دلار برسد.60 میلیارد دلار واردات و 135 میلیارد دلار عایدات، آیا ما در کشور ارز کم داشتیم؟

 رئیس قوه مجریه با طرح این سوال که «این سر و صداها برای چه بود؟» گفت: دو سه گروه در این زمینه دست‌اندرکار بودند نخست باندهای دلالی که همیشه از آشفته بازار سود می‌برند و از بعضی خلاء‌های قانونی استفاده کردند که البته اشتباهاتی نیز از سوی بانک مرکزی بود. آن‌ها ارز می‌گرفتند و در جیب خود می‌گذاشتند و بعد خود این‌ها سر و صدا می‌کردند. گروه دیگر که با گروه نخست جفت شدند به ظاهر سیاسیون بودند که به بانک مرکزی فشار می‌آوردند که چرا قیمت ارز را بالا نمی‌بری؟ و با خود آن‌ها می‌گفتند که دولت نمی‌تواند و توان اقتصادی ندارد.

 وی افزود: روز تعطیل و شهادت پیامبر عظیم‌الشان اسلام، اس‌ ام‌ اس‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های عمومی لحظه‌ای خبر می‌دادند که قیمت سکه و ارز فلان قدر شده است. یک بازی زشت، اقتصادی - سیاسی و رسانه‌ای شد که به نظر من خیانت بود و غربی‌ها گفتند تا ما ایران را تحریم کردیم، اقتصادش به هم ریخت که این یک دروغ بزرگ بود.

 وی ادامه داد: بانک مرکزی قطعا دوست دارد که ارز‌هایش را بفروشد و به ریال تبدیل کند، اما به روش صحیح. آشفته بازاری را درست کرده‌اند. عده‌ای هم باور کرده‌اند اعلام شد که قیمت سکه یک میلیون تومان است چه خبر است مگر سکه خوردنی و یا نوشیدنی است؟

  بانک مرکزی تا سه سال دیگر ارز برای فروش دارد

 رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: ‌همان‌هایی که این بداخلاقی‌ها را می‌کنند، می‌گویند چرا دولت برخورد نمی‌کند؟ شما را نصیحت می‌کنم آیا می‌خواهید از ملت انتقام بکشید، آیا شما هم مثل آمریکایی‌ها شده‌اید فکر می‌کنید که ملت با این کارها به شما رای می‌دهند؟ ملت ایران بسیار فهیم است و اول نگاه می‌کند، سپس انتخاب کرده و در نهایت رای می‌دهد. اگر بانک مرکزی تا دو سه سال دیگر ارز بفروشد باز هم دارد. چه کسی گفته که قرار است قیمت ارز سه هزار تومان شود.

 وی ادامه داد: متاسفانه خبرگزاری‌های وابسته به بعضی نهادها روز تعطیل دقیقه به دقیقه پیامک و خبر منتشر می‌کردند که خوشبختانه اکثریت ملت ایران آگاهانه با این جریان همکاری نکرد. اصلا چه کسی گفته که اقتصاد ما به قیمت ارز وابسته است. اقتصاد ایران به قیمت امروز جهان سالانه بیش از 900 میلیارد دلار است.

 وی با طرح این سوال که «کجا وضعیت کشور به هم ریخته است؟» گفت: برنامه‌ریزی‌ها، صادرات، واردات و همه چیز نظم دارد، درست است که تحریم صورت گرفته، اما راه‌های دیگر باز است، بالاخره آن‌ها هم یک مقدار قدرت دارند حالا به قول خودشان پیچ را خیلی سفت کرده و می‌گویند سنگین‌ترین تحریم‌ها را اعمال می‌کنیم. مشخص می‌شود که ما قدرتی هستیم که این‌طور جلوی ما صف کشیده‌اند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم افتتاح 14 پروژه صنعتی عمرانی، عده‌ای از افراد در داخل کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: از ما خوشتان نمی‌آید، ولی ملت انتخاب کرده‌اند. می‌دانم که خیلی سخت است، اما چاره‌ای نیست، باید تا پایان دوره صبر کرد. خوشحال می‌شوید که به مردم فشار بیاید؟ آیا این دینداری، اصولگرایی، اسلام‌طلبی و ایرانی بودن است؟ ما گفتیم که نوکر ملت 75 میلیونی هستیم و افتخار هم می‌کنیم اگر همراهی نمی‌کنید حداقل پشت پا نیندازید. دست و بال‌ها را که بریدید ولی به خاطر مصالح کشور سکوت می‌کنیم، اگر شده سینه‌خیز هم جلو می‌رویم تا آجر روی آجر برود.

 وی ملت ایران را مورد خطاب قرار داد و اعلام کرد که هیچ مشکلی در اقتصاد کشور نیست و این‌ها مصنوعی و تصنعی هستند. در خبرها اعلام شد که ارز دوهزار تومان است اگر در جایی یک نفر به این میزان معامله کند، ملاک قیمت می‌شود. دولت با تمام توان آماده است و خدا را شاهد می‌گیریم که یک روز و حتی یک ساعت کار را تعطیل نکرده‌ایم. ما تا جان در بدن داریم می‌خواهیم خدمت کنیم. 

معادن ما چندبرابر نفت ذخیره دارد

رییس دولت دهم با اشاره به سازندگی تصریح کرد: برای این‌که بتوانیم عزت، استقلال و کرامت خود را حفظ کنیم و در این عالم با هیاهوهای بسیار بمانیم، باید ایران را بسازیم، خدا همه ظرفیت‌ها را در اختیار ما قرار داده است. ما فقط نفت را می‌شناسیم، اما معادن ما چندین برابر نفت ذخیره دارد. کشاورزی، گردشگری و ... همه ذخایر و فرصت محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما ملت دارای پیام هستیم و همواره پرچمدار توحید و عدالت بوده‌ایم. ملت ما حقیقت پیام پیامبر(ص) را دریافته است و پای آن ایستاده و به طور سطحی از آن عبور نکرده‌ایم، مکتب پیامبر(ص) برای ما دکان درآمد و شیره‌مالی بر سر دیگران نیست. ما دنبال اصل عدالت و پیام پیامبر(ص) هستیم. ایران همواره عدالت، فرهنگ و پیروی از راه اهل بیت را شناخته شده که همه چیز ایران باید بهترین باشد.

وی با بیان این‌که «به خدا زشت است که در ایران بیکار وجود داشته باشد» گفت: من تعجب می‌کنم که برخی که در مناطق حکومتی هستند هیچ دغدغه‌ای در رابطه با این مسایل ندارند. عده‌ای هم که برای ایجاد اشتغال جمع شده‌اند را، حسابی نوازش می‌کنند. ایران که مهد علم و تمدن است باید آباد و آبادتر شود. ما معتقدیم که گسترده‌ترین حمایت و پشتیبانی برای آن عدالت جهانی، از سوی ایران است، ملت ایران پیشتازان پشتیبانی از امام عصر هستند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: همه وحشت دشمنان از این است که ایران پیشرفته شود و ناراحتی آن‌ها از این بابت است، همه با هم باید ایران را بسازیم و از این مهمتر مسوولیتی وجود ندارد. دینی‌ترین کار، کمک به پیشرفت کشور محسوب می‌شود. به خدا ایران سرشار از استعدادهای انسانی است و همه باید برای ساختن ایران کمک کنیم، البته زحمت دارد ولی ما می‌توانیم.

وی گفت: ‌این‌گونه نیست که با خواندن یک ورد همه چیز درست شود، اگر این گونه بود کار همه وردخوانان سکه بود. همه‌ سر و صداها علیه ایران به خاطر این است که کشور ما بر روی ریل پیشرفت قرار گرفته است.

تدوین و تصویب بسته سیاستی حمایتی از بنگاه‌های دانش‌بنیان از سوی دولت

رییس‌جمهور هم‌چنین در جلسه سه ساعته با جمعی از مدیران شرکت‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان کشور از تدوین و تصویب بسته سیاستی برای حمایت از فعالیت بنگاه‌های دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد در این دیدار، ایجاد نوآوری در جهت حل مشکلات جامعه را موثرترین عامل ارضای تمایلات روح بی نهایت طلب انسان عنوان کرد و با بیان این‌که «پول و مادیات روح انسان را اقناع نمی‌کند و به ویژه برای انسان‌های بزرگ هیچ جذابیتی ندارد» اظهار کرد: کیفیت و جهت انگیزه‌ها در فعالیت‌های علمی تاثیر زیادی بر نتیجه کار دارد و خوشبختانه اغلب دغدغه‌های فعالان و متخصصین کشورمان درباره رفع موانع و چالش‌های پیش روی تولید است و این همان روحیه‌ای است که برای کارهای علمی کارگشا و راهگشاست.

وی با اشاره به سخنان حاضران در جلسه درباره مشکلات و موانع پیش روی توسعه فعالیت بنگاه‌های دانش بنیان گفت: انجام هر کار مثبتی با موانعی مواجه است و اساسا ارزش تلاش انسان‌ها در مبارزه و ایستادگی آن‌ها در مسیر انجام کارهای سخت است، اما این به معنای آن نیست که نسبت به رفع مشکلات غیرواقعی و بی ربط بی توجه ماند.

وی با تاکید بر حمایت مالی و معنوی همه جانبه دولت از فعالان شرکت‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: دولت هیچ محدودیتی برای حمایت از فعالان اقتصادی و بخش تولید کشور به ویژه بنگاه‌های دانش بنیان ندارد و به هیچ وجه نیز در تخصیص منابع محدودیت مالی و جغرافیایی ندارد؛ دولت آماده است تا ارز و منابع مالی مورد نیاز تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کشور را به هر میزان و در هر نقطه‌ای فراهم کند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیار چشمگیر و خیره کننده‌ای در کشور ایجاد شده است» خاطرنشان کرد: کارهای بسیار خوب و زیادی در عرصه‌های علمی و فناوری شده که افتخار آمیز است، اما این موضوع نباید ما را از ظرفیت‌های بالقوه عظیم و گسترده‌ای که در کشور برای نیل به قله‌های پیشرفت وجود دارد، غافل کند.

وی با تاکید بر این‌که «ایران با وجود تمام بدخواهی و کینه توزی‌های دشمنان به سرعت در حال تعالی و پیشرفت است» گفت: ایران بیش از هزار سال قدرت بلامنازع جهان در عرصه‌های علمی و فناوری بوده و پایه‌گذار بسیاری از علوم پایه امروز دنیا ایرانی‌ها بوده‌اند و امروز نیز با توکل بر خدا و اتکاء به توانمندی‌های بومی و استعدادهای ایران اسلامی، این کشور دوباره بر فراز قله‌های علم و فناوری دنیا قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: نباید خودمان را در قالب‌های محدود قرار داده و با معیارهای کوچک بسنجیم، باید توانمندی‌ها و استعدادهای ایران را فراتر از منطقه با قله‌های علم و فناوری روز جهان مقایسه کرده و یقین داشته باشیم که می‌توان دوباره قدرت بلامنازع علمی دنیا بود.

رییس‌جمهور بر حمایت دولت از هر تلاش و دستاورد علمی و فناورانه تاکید و اظهار کرد: یکی از محورهای سفرها و ملاقات‌های خارجی مسوولان کشور تبلیغ و ارائه دستاوردهای علمی کشور است و یقین بدانید محصولات دانش‌بنیان ایران طرفداران و مشتریان زیادی دارد چراکه ایران برخلاف سلطه‌طلبان نیات استعماری و تحمیل سیاسی از ارائه محصولات علمی خود ندارد.

در این دیدار که با حضور مدیران بیش از 30 شرکت دانش‌بنیان موفق کشور و به منظور گزارش فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید و صادرات محصولات فناورانه و همچنین نقش این نوع شرکت‌ها در تحقق اقتصاد دانش بنیان و دیپلماسی فناوری برگزار شد، مدیران برخی از شرکت‌های حاضر به بیان دیدگاه‌های خود در مورد اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد، موفقیت‌های بدست آمده و مسایل پیش روی فعالیت این شرکت‌ها پرداختند.

مدیران شرکت‌های فعال در حوزه‌های آی.تی، نفت، کشاورزی، دارویی، ارتباطات و هوا - فضا باور به استفاده از توان شرکت‌های داخلی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی را مورد تاکید قرار داده و خواستار تاکید و پیگیری‌های لازم برای استفاده بیشتر فعالان اقتصادی دولتی از توان بنگاه‌های دانش بنیان شدند.

در این دیدار امیری‌نیا، مشاور نهاد و رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، در گزارش کوتاهی، به تجربیات 15 ساله مرکز همکاری‌های فناوری در حمایت و شکل دهی شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته و بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی شرکت‌های موفق دانش‌بنیان در سیاست‌گذاری و حمایت از فعالیت‌های این شرکت‌ها تاکید کرد.

باند فرودگاه رفسنجان

به گزارش ایسنا باند فرودگاه رفسنجان نخستین طرح عمرانی بود که با فرود هواپیمای حامل رییس‌جمهور در این باند به‌طور رسمی افتتاح شد.

احداث سد هسته‌ آسفالتی رودخانه شور، احداث تیکنرها با ته‌ریز خمیری مجتمع مس سرچشمه، ایستگاه پمپاژ آب برگشتی از تیکنرها و آب رودخانه شور، احداث یک مجموعه‌ کوره پالایش حرارتی مس آند، توسعه کارخانه فیلتراسیون کنسانتره مس، پروژه خطوط انتقال باطله، آب تمیز و آب برگشتی، پروژه احداث کارخانه اکسیژن جدید، احداث تیکنر باطله و مجموعه‌ فلوکولنت مربوطه، طرح معدن مس - مولیبدن نوچون، کارخانه تغلیظ 500 تنی، کارخانه لیچینگ همزنی غبار فرآیند ذوب، احداث انبار جدید کنسانتره مجتمع مس سرچشمه، اتوماسیون صنعتی مجتمع مس سرچشمه، ساخت و واگذاری 100 واحد مسکونی روستایی استان کرمان از جمله پروژه‌های صنعتی، معدنی و عمرانی در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان استان کرمان بود.

سد رودخانه شور مرتفع‌ترین سد هسته آسفالتی در خاورمیانه و سومین سد احداث‌ شده در کشور است. ارتفاع این سد 85 متر و طول و عرض تاج آن به ترتیب 675 و 10 متر است که حجم ذخیره‌ای برابر با 34.15 میلیون مترمربع را فراهم می‌کند.

افتتاح 5020 واحد مسکن مهر در استان کرمان با حضور رییس‌جمهور

رییس‌جمهور هم‌چنین صبح پنجشنبه در جریان سفر به استان کرمان با حضور در شهرستان رفسنجان به طور همزمان 5020 واحد مسکونی مهر در سراسر استان را افتتاح کرد.

به گزارش ایسنا 766 واحد از 5020 واحد مسکن مهر که با حضور دکتر احمدی‌نژاد در استان کرمان مورد بهره‌برداری قرار گرفتند، مربوط به شهرستان رفسنجان است.

رییس‌جمهور با حضور در شهرک یادگار امام(ره) رفسنجان، مجتمع 192 واحدی مسکن مهر این شهرک را افتتاح و کلید یکی از این واحدهای مسکونی را به طور نمادین به مالک آن اهدا کرد.

احمدی‌نژاد در حاشیه این مراسم با مردم این شهرک دیدار و گفت‌وگو کرد و ضمن شنیدن مشکلات ایشان، دستورات لازم برای رفع آن‌ها را صادر و شخصا نامه‌ها و درخواست‌های مکتوب مردم را دریافت کرد.

پس از افتتاح 16 پروژه صنعتی معدنی و عمرانی در کرمان، رییس‌جمهور استان کرمان را به مقصد تهران ترک کرد.

کد خبر 158413
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز