همشهری‌آنلاین: محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران از تعدادی خودرو با استانداردهای جهانی یورو 4 در پارک طبعیت پردیسان تهران رونمایی کرد.

euro4

euro4به گزارش ایرنا، این خودروها به مناسب هفته پاک و با تکیه بر توان علمی و فنی نیروهای خلاق کشورمان رونمایی شده است.

آیین بهره برداری از خودروهای یورو با استاندارد 4 هم اکنون در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان در حال برگزاری است.

استاندارد یورو 4 میزان آلایندگی را از اگزوز خودورها 50 درصد کاهش می دهد که مهم ترین آن ماده سمی منواکسد کربن است.

به گفته علی محمد شاعری معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای یورو4 به عنوان اصلی ترین عامل کاهش دهنده هوای تهران، قرار است از ابتدای سال آینده با هماهنگی نیروی انتظامی، خودورسازان و وزارت نفت که تامین کننده سوخت آن است به بازارعرضه شود.

به گفته وی از سال آینده 10 درصد خودروهای داخلی با استاندارد یورو 4 تولید خواهد شد و خودروهای وارداتی نیز می بایست استاندارد یورو 5 را داشته باشند.

در موتورهایی که با استانداردهای یورو4 تولید می شوند، تغییرات و بهبودهای زیادی در سطح آلایندگی و ارتقای سخت افزاری موتور ایجاد شده است.

اغلب موتورهای موجود در کشور برای دستیابی به این استاندارد نیازمند طراحی مجدد و تغییرات عمده در بخش مهندسی قطعات هستند و این توسعه مستلزم هزینه و سرمایه گذاری در خطوط و تغییر ابزار آلات خطوط تولید است.

در استاندارد یورو 4، کنترل موتور و نرم افزارها و قطعات مرتبط با این سامانه از حساسیت بالاتری برخوردارند و در مواردی نیز از قطعات و یا حسگرهایی که در خودروهای یورو2 وجود ندارد استفاده می شود.

استاندارد یورو4 دارای فنآوری بالایی بوده و لازم است در تولید برخی ازقطعات از فناوری جدید که تاکنون در صنعت خودرو رواج نداشته و ازابزارهای کنترلی دقیق تری استفاده شود و قطعه سازان برای دوام در بازار باید به سمت همسو کردن برنامه های تولیدی خود برای دستیابی به این استاندارد گامی جدی بردارند.

کد خبر 157730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز