جمعه ۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در تلاش برای ترک افغانستان هستند سقوط یک بالگرد و تیراندازی یک سرباز افغان روزی مرگبار را برای نیروهای ناتو در این کشور رقم زد.

هلی کوپتر

در یکی از حوادثی که طی ۲۴ ساعت رخ داد 6 سرباز آمریکایی بر اثر سقوط یک بالگرد در جنوب افغانستان کشته شدند. نیروهای ناتو پس از این حادثه اعلام کردند که در زمان سقوط این بالگرد گزارشی درباره عملیات شبه‌نظامیان در این منطقه وجود نداشته است. با وجود این مقام‌های ناتو اعلام کرده‌اند که درباره علت سقوط این بالگرد تحقیق خواهند کرد. یک مقام‌ دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرده است که افراد کشته شده در سقوط بالگردCH-53 Sea Stallion در منطقه هلمند همگی آمریکایی بوده‌اند. این نوع بالگرد که برای ترابری از آن استفاده می‌شود قابلیت حمل ۴۰ نفر را دارد.

سقوط این بالگرد بدترین حادثه از این نوع از ماه اوت تاکنون به حساب می‌آید. در ماه اوت سال گذشته شبه نظامیان طالبان یک بالگرد شینوک آمریکا را ساقط کردند که بر اثر آن ۳۰ نفر از نظامیان این کشور کشته شدند و مرگبارترین حادثه برای نیروهای ناتو از سال ۲۰۰۱ رقم خورد. سقوط بالگرد ناتو در جنوب افغانستان یک روز پس از آن رخ داد که ۷ غیرنظامی افغان در یک حمله انتحاری در بیرون پایگاه نظامیان خارجی در قندهار کشته شدند. در این حمله که با یک خودروی بمب‌گذاری شده در روز پنجشنبه‌صورت گرفت علاوه بر این ۸ نفر از جمله 2 نظامی افغان مجروح شدند.

کشته شدن ۴ نظامی فرانسه

در حادثه دیگری در ولایت کاپیسا، در شمال شرق کابل بر اثر تیراندازی یک سرباز افغان ۴ نظامی فرانسوی ناتو کشته شدند. گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد که آتش گشودن این سرباز ارتش افغانستان علاوه بر این باعث مجروح شدن ۱۶ نظامی دیگر فرانسه شده است. مقام‌های ناتو اعلام کرده‌اند که این سرباز بازداشت شده اما هنوز جزئیات بیشتری درباره سوابق وی به دست نیامده است. با وقوع حوادث مشابه در گذشته مقام‌های غربی نگران نفوذ شبه نظامیان طالبان در میان نیروهای پلیس و ارتش افغانستان هستند. به‌دنبال کشته شدن نظامیان فرانسه، نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور این کشور تعلیق ماموریت آموزشی ارتش فرانسه در افغانستان را اعلام کرد. رئیس‌جمهور فرانسه وقوع این حادثه را «غیرقابل‌قبول» خواند و دستور داد که آلن ژوپه، وزیر خارجه این کشور در راس هیاتی به افغانستان سفر کند. مقام‌های فرانسه گفته‌اند که ماموریت آموزش نیروهای مسلح افغانستان به وسیله نیروهای فرانسوی به حالت تعلیق در می‌آید و انجام عملیات مشترک با نیروهای افغان هم متوقف می‌شود. این دومین حمله مرگبار سربازان افغان علیه نیروهای فرانسوی ظرف یک ماه اخیر به حساب می‌آید. شبه نظامیان طالبان اعلام کرده‌اند که هنوز ارتباط این سرباز افغان با این گروه مشخص نیست اما نفوذ طالبان در گذشته در میان نیروهای نظامی افغانستان نتیجه خوبی داشته است.

هشدار درباره نفوذ طالبان

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو به‌دنبال این حوادث روز جمعه را برای نیروهای ناتو روزی غم انگیز خواند. وی همچنین نسبت به شیوه جدید حملات از درون نیروهای مسلح افغانستان علیه نظامیان خارجی هشدار داد. روزنامه نیویورک‌تایمز هم روز گذشته در گزارشی از نگرانی‌ مقام‌های نظامی ناتو درباره گسترش چنین حملاتی و نفوذ طالبان در میان نظامیان افغانستان خبر داد. طی سال‌های گذشته آمار چنین حملاتی افزایش یافته است. نیویورک تایمز گزارش داده است که براساس اسناد بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ حداقل ۵۸ نظامی خارجی در ۲۶ حمله جداگانه توسط نظامیان افغان کشته شده‌اند که ۶ درصد تلفات نیروهای ائتلاف را در این دوره تشکیل می‌دهد.

اعتراض مردم افغانستان به کشتار غیرنظامیان

صدها نفر از مردم افغانستان روز پنجشنبه با برگزاری تظاهراتی کشته شدن غیرنظامیان این کشور در حملات شبانه نیروهای ناتو و آمریکا را محکوم کردند. این تظاهرات به‌دنبال کشته شدن ۶ غیرنظامی افغان در حمله شبانه نیروهای ناتو در روستایی در شمال افغانستان برگزار شد. مقام‌های محلی اعلام کرده‌اند که یک زن و کودک در میان کشته‌شدگان حمله‌ای که دوشنبه شب انجام شد وجود دارند.

کد خبر 157804
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز