همشهرِ‌آنلاین: موسی بلوچ دونی(دونلی) نواز شناخته شده اهل بلوچستان بر اثر سانحه رانندگی صبح `پنج‌شنبه درگذشت.

موسی بلوچ

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر  موسی بلوچ نوازنده با استعداد دونلی بلوچستان صبح پنج‌شنبه،22 دی حین رانندگی در مسیر روستای محل زندگی‌اش به نیک شهر چابهار بر اثر تصادف مجروح شد و قبل از رسیدن به بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرد.

عبدالسلام بزرگ زاده پژوهشگر موسیقی این منطقه که خود در بلوجستان اقامت دارد به خبرنگار مهر گفت: موسی بلوچ نوازنده بسیار با استعدادی بود که موسیقی را از پانزده سالگی آغاز کرد و در اواخر دهه هفتاد استعداد او به خوبی شکوفا شد به طوری که دونلی را به دلیل جوانی و نفس خوبی که داشت از استادش شیرمحمد اسپندار بهتر و قوی تر می زد.

بزرگ‌زاده گفت: بلوچ در جشنواره‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور شرکت و جوایز بسیاری نیز کسب کرده بود و آخرین حضور او در جشنواره موسیقی کار بود که تابستان امسال در تهران برگزار شد.

وی در باره تاریخ تشییع پیکر موسی بلوچ گفت: با توجه به اینکه هنوز چند ساعتی از درگذشت وی نمی‌گذرد نمی‌توان تاریخ مشخصی اعلام کرد اما به احتمال زیاد پیکر او در محل زندگی‌اش در روستایی نزدیک نیک شهر به خاک سپرده خواهد شد.

هوشنگ جاوید که با نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی ارتباطاتی وثیق دارد، نیز در گفت وگویی با همشهری‌آنلاین ضمن ابراز تاسف از این رخداد گفت پیش از این هم تصادف و خودروی غیر ایمن جان غلامعلی نی‌نواز را گرفته بود  و باید تاسف خورد که اینک هم بلوچ که چهل و اندی سال بیشتر نداشت جانش را بر اثر بی‌‌احتیاطی از دست داد.

more نامدارترین سرنانواز ایران درگذشت

به گفته جاوید اگر این هنرمند خودرویی با حداقل امکانات ایمنی داشت قطعا می‌‌توانست از این ماجرا جان به سلامت به در برد.

پی‌گیری‌های خبرنگار همشهری‌ حاکی است پس از انتقال موسی بلوچ به بیمارستان نیک‌شهر، عملیات احیای قلبی روی وی انجام شد اما متاسفانه به دلیل شدت جراحات وارده این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و موسی بلوچ درگذشت.

  انور بیجارزهی، رئیس انجمن شعر و ادب نیک‌شهر گفت: «حدود ساعت ۹ صبح دیروز(پنج‌شنبه) در روستای کوشک نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان، موسی بلوچ با یک دستگاه پژو تصادف کرد و به کما رفت که بعد از انتقال به بیمارستان نیک شهر درگذشت.»

به گفته بیجارزهی، موسی بلوچ به دلیل اینکه شغلی ندارد و جایی استخدام نیست، مدتی است که برای کسب روزی حلال با خودوری پرایدش، مسافر جابجا می‌کند و دیروز هم در حین جابجایی مسافر تصادف کرد.

رئیس انجمن شعر و ادب نیک‌شهر افزود: «بیمارستان نیک‌شهر امکانات کافی ندارد و قرار بود موسی بلوچ به بیمارستان چابهار منتقل شود که درگذشت.»

انور بیجارزهی درگشت موسی بلوچ را «ضایعه‌ای بزرگ» برای جامعه هنری بلوچستان و ایران دانست و افزود: «موسی بلوچ بعد از استاد اسپندار، توانمندترین نوازنده دونلی و سرمایه‌ای ملی بود و به این زودی‌ها این ضایعه جبران نخواهد شد.»

موسی بلوچ ، نوازنده دونلی پس از استاد شیرمحمد اسپندار، نامدارترین دونلی نواز بلوچستان ایران است. موسی بلوچ متولد آبان ماه ۱۳۴۵ است و از کودکی ساز دونلی و تنبوره را آموخته و بیش از ۱۰سال بود که در جشنواره های موسیقی حضور داشت.

وی در سال های اخیر در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، سوئد و انگلیس نیز برنامه اجرا کرده بود.

موسی بلوچ در یک سال اخیر برای گذران زندگی اقدام به خرید پراید نموده بود و از راه مسافرکشی هزینه زندگی خود، همسر و هفت فرزندش را تامین می‌کرد.

 بر اساس این گزارش در یک سال اخیر چند تن از چهره‌های نامی موسیقی منطقه بلوچستان از جمله،استاد غلام‌قادر دینار زهی،مجید بن،و استاد ماشاء‌الله بامری، خنیاگر و موسیقی شناس منطقه بلوچستان دار فانی را وداع گفته بودند.

more به یاد ماشاء‌الله بامری

همشهری‌آنلاین درگذشت این نوازنده نامدار دو نی را به خانواده آن مرحوم و جامعه موسیقی کشور تسلیت می‌گوید.

کد خبر 157140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز