همشهری آنلاین: طبق تحقیقات انجام شده، حافظه، قدرت استدلال و مهارت درک مطلب افراد بین سنین چهل‌و پنج و چهل‌و نه سالگی کاهش می‌یابد.

ضعف حافظه از چهل‌و پنج سالگی شروع می‌شود

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از بی‌بی‌سی، در این تحقیقات که ده سال به طول انجامیده و نتیجه آن اخیرا در نشریه پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) منتشر شده است، بیش از هفت هزار کارمند دولت بریتانیا بین چهل و پنج تا هفتاد سالگی شرکت داشتند.

در این تحقیقات پزشکی که از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۷ به طول انجامید، مجموعا ۷۳۹۰ نفر کارمند که 5198 نفر آن‌ها مرد و 2192 نفر زن بودند، مورد پژوهش محققان دانشگاه لندن (UCL) قرار گرفتند.

آزمایشات انجام گرفته شامل حافظه، دامنه لغت و درک مطلب دیداری و شنیداری بود. اختلاف در سطح تحصیلات این افراد نیز در رسیدن به نتایج تحقیق مورد توجه محققان گرفته است.

نتیجه به دست آمده نشان می‌دهد که حافظه، قدرت استدلال و مهارت درک مطلب افراد بین سنین 45 و 49 سالگی کاهشی مشخص و حدود ۳.۶ درصد بروز می‌کند در حالی‌که تا پیش از این، توجه پژوهشگران عارضه از دست دادن حافظه عمدتا معطوف به افراد شصت سال به بالا بود.

این کاهش در میان مردان شصت و پنج تا هفتاد ساله، ۹.۶ درصد و در میان زنان در همان سن، ۷.۴ درصد بود.

بدین ترتیب، کاهش فعالیت مغزی روندی تدریجی دارد که در نتیجه این تحقیقات، در طول دو یا سه دهه نمایان می‌شود.

"دکتر سایمون ریدلی"، مسئول واحد تحقیقات در بنیاد تحقیقات آلزایمر بریتانیا می‌گوید که تغییر شیوه زندگی در کاستن ریسک آثار کاهش فعالیت‌های مغزی بسیار موثر است.

محققان می‌گویند که سیگار نکشیدن، کنترل فشار خون و کلسترول، افزایش فعالیت بدنی و خوردن غذاهای سالم به جای غذاهای چرب و یا غذاهای فرآوری شده همگی در کاهش ریسک ابتلا به آثار از دست دادن حافظه موثرند.

کد خبر 156791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز