مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

جوادنصرتی: دانشمندان برای نخستین‌بار موفق شده‌اند از یک حافظه هنگامی که شکل می‌گیرد در سطح سلولی تصویربرداری کنند

به گزارش لایوساینس در این تصویر مشخص شده که هنگام تشکیل یک حافظه بلندمدت، پروتئین‌هایی در محل‌های ارتباط سلول‌های مغز ایجاد می‌شود.

پیش‌تر دانشمندان اعصاب این شیوه کار را حدس می‌زدند اما هرگز موفق نشده‌ بودند ساخته شدن این پروتئین‌ها را ببینند.این تصویربرداری جدید بخشی از جنبه‌های تشکیل حافظه را برملا ساخته است، اما با این حال هنوز روند تولید حافظه در انسان اسرارآمیز است

کلسی مارتین بیوشیمیست دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش برای بررسی تشکیل حافظه در مغز از یک موجود دریایی به نام آپلیسسیا استفاده کرده‌اند، موجودی که ساختار سلولی مغزش نمونه خوبی از ساختار سلولی مغز انسان است.

در این روش محققان ابتدا برای ایجاد حافظه در مغز موجود دریایی نورون‌ها را در معرض نوعی ماده شیمیایی خاص قرار دادند. این روش پیش‌تر در سال 2000 ابداع شده است. سپس در اقدام دیگر از یک روش ویژه برای مشخص کردن میزان پروتئین‌هایی که هنگام تشکیل حافظه ایجاد می‌شود استفاده کردند.

آنها برای مشخص کردن پروتئین‌ها از نوعی پروتئین فلوئورسان استفاده کردند که هنگام تابش اشعه فروبنفش، قرمز می‌شود. آنها پس از آنکه حافظه در سلول‌های مغزی موجود دریایی ایجاد شد یک بار دیگر اشعه فروبنفش به سلول‌ها تاباندند و این بار مشاهده کردند که در تصویر پروتئین‌هایی وجود دارد که قرمز نیستند و از آن به تشکیل پروتئین‌های جدید پی‌بردند.

کد خبر 84361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز