چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استشمام روغن عصاره گیاهان می‌تواند موجب ارتقای حافظه شود.

رزماری بو کنید تا فراموش نکنید

استشمام کردن گیاهان می‌تواند به بیماران کمک کند که داروی خود را سر وقت مصرف کنند و یا حتی به افراد فراموشکار کمک کند تا تولد دوستانشان را سر وقت تبریک بگویند.

در یک سری آزمایش‌های انجام شده با روغن عصاره رزماری، مشخص شده است که این گیاه شانس به خاطر آوردن انجام کارهایی را در آینده 60 تا 75 درصد درمقایسه با افرادی که این روغن را بو نکرده‌اند، افزایش داده است.

سایر تحقیقات نیز نشان می‌دهد که این روغن سطح هوشیاری را افزایش داده و به تقویت حافظه بلند مدت کمک می‌کند.

ارتباط رزماری با حافظه از مدت‌ها پیش مطرح شده است به طوری که شکسپیر این مسئله را در نمایشنامه هملت هم مطرح کرده است. این گیاه در علم پزشکی مدرن به عنوان مسکن خفیف و مشکلات هاضمه و میگرن به کار می‌رود.

یک تیم از روانشناسان دانشگاه نورثومبریا در نیوکاسل بریتانیا اثرات روغن عصاره رزماری را بررسی کردند.

دکتر مارک ماس که قرار است نتایج این تحقیقات را در همایش انجمن روانشناسی بریتانیا اعلام کند گفت: مزایای استفاده از عطرها از طریق تحقیقات علمی مشخص می‌شود.

در این تحقیق ما روی حافظه مربوط به آینده متمرکز شدیم، حافظه‌ای که دربرگیرنده توانایی به خاطر آوردن رویدادهایی است که قرار است در آینده رخ دهد و کارهایی که قرار است در آینده سر وقت انجام شوند. این توانایی برای علمکرد روزانه حائز اهمیت است.

روغن عصاره رزماری در اتاقی آزمایش شد که در آن یک دستگاه خوشبو کننده هوا وجود داشت. 5 دقیقه پیش از ورود افراد دستگاه مورد آزمایش روشن شد.

moreآشنایی با مجله خوشبو کننده‌ها

 66 نفر در این تحقیقات شرکت کردند که به طور تصادفی تعدادی از آنها در اتاقی با عطر رزماری و اتاقی بدون هیچ عطری قرار گرفتند.

در هرکدام از اتاق‌ها شرکت‌کنندگان آزمایشی که مربوط به ارزیابی عملکرد حافظه مربوط به آینده بود را انجام دادند.

این آزمایش‌ها دربرگیرنده کارهایی چون پنهان کردن اشیاء و درخواست رای یافتن آنها در پایان جلسه آزمایشی نیز بود. همه آزمایش شوندگان سلامت و بزرگسال بودند.

نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌داد که عملکرد شرکت‌کنندگان در اتاقی که عطر رزماری در آن به مشام می‌رسد درباره کارهای مربوط به حافظه آینده بهتر از عملکرد شرکت‌کنندگانی بوده است که در اتاق بدون عطر قرار داشتند.

تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که مولکول‌های فرار عصاره روغن‌ها از راه بینی جذب جریان خونی می‌شوند. این مواد عصب بویایی را به طور مستقیم در بینی تحریک می‌کند که این امر در عملکرد مغز نیز تأثیرگذار است. 

رزماری

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 208396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز