همشهری آنلاین: اقتصاددانان می‌گویند: با وجود گزارش دولت مبنی بر رشد اشتغال‌زایی، بحران اشتغال در آمریکا احتمالا برای چندین سال ادامه می‌یابد.

آمریکا بیکاری

به گزارش پرس تی وی، و به نقل از  وزارت کار آمریکا حاکی از آن است که در ماه دسامبر ۲۰۱۱ میلادی، ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و نرخ بیکاری این کشور به ۸.۵ درصد کاهش یافته است.

هنوز بیش از شش میلیون فرصت شغلی نیاز است تا میزان اشتغال در آمریکا به رقم پیش از آغاز رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۷ برسد. آمارها نشان می‌دهند، ۵.۶ میلیون آمریکایی دست‌کم در شش ماه اخیر بیکار بوده‌اند.

پال کراگمن استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون آمریکا خاطر نشان کرد با توجه به رشد نرخ بیکاری در ماه دسامبر، دست‌کم ۱۰ سال برای بازگشت به میزان اشتغال پیش از رکود اقتصادی، زمان لازم است.

پال شلدون فوته استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا آمریکا روز شنبه (۱۷ دی، ۷ ژانویه) در گفت‌وگو با پرس تی‌وی گفت: اگر مردم شغل نداشته یا درآمد کمی داشته باشند، نمی‌توانند مانند گذشته هزینه کنند و این مسأله به اشتغال آسیب می‌زند.

فوته همچنین خاطر نشان کرد شغل‌های با کیفیت بالا در حال کاهش است؛ وی تاکید کرد: سیاست مداران می‌گویند روند کیفیت شغل‌ها در حال بهبود است. خب، چه نوع شغلی‌هایی؟ آیا درباره اشتغال مردم در رستوران‌های فروش همبرگر صحبت می‌کنیم و یا اشتغال در کارخانه‌های پیشرفته؟

وی همچنین به میلیون‌ها شغل طبقه متوسط جامعه اشاره کرد که شرکت‌های آمریکایی به کشورهای نظیر چین که در آن نیروی کار ارزان است، سپرده‌اند.

فوته در پایان گفت: بسیاری از مدیران شرکت‌ها می‌گویند باید کارخانه‌هایی در دیگر کشورها احداث کرد زیرا نیروی کار آمریکا به اندازه کافی تحصیل کرده نیست... هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم، کارخانه‌هایی که در چین یا دیگر کشورها احداث می‌شوند، اجناس‌شان به دست ما برسد.

همچنین قیمت بالای پوشاک، خودرو و همچنین اجاره بهای مسکن در آمریکا، سبب شده تا نرخ تورم در این کشور در سه سال اخیر با سرعت بیشتری بالا رود.

کارشناسان همچنین با توجه به گزارش اخیر خزانه داری آمریکا به کنگره و پیش بینی درباره این که میزان بدهی دولت تا سال ۲۰۱۵ میلادی، به ۱۹.۶ تریلیون دلار خواهد رسید، معتقدند که اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۲ وارد رکودی دیگر خواهد شد.

کد خبر 156469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز