همشهری آنلاین: گروهی از پژوهشگران آمریکایی در بررسی‌های خود نشان دادند که نشستن دندان به‌ویژه قبل از خواب منجر به بروز بیماری‌های ریوی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون تحقیقات علمی مختلفی تاثیرات بهداشت دهان و دندان را در سلامت بدن به اثبات رسانده بودند اما اکنون گروهی از دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه ییل دریافتند که حفظ سلامت دهان می‌تواند از بیماری‌هایی که به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند به ویژه ذات‌الریه جلوگیری کند.

به گفته این محققان مسواک زدن صحیح دندان‌ها مانع عفونت حفره دهان می‌شود و با جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها در داخل دهان از توسعه بیماری‌های ریوی التهابی پیشگیری می‌کند.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج 37 بیمار بستری شده در بیمارستان این دانشگاه را به مدت بیش از یک‌ماه رصد کردند.

این مشاهدات نشان داد تمام کسانی که به ذات‌الریه مبتلا شدند یک تغییر قابل ملاحظه از ترکیبات باکتریایی را در دهان به ثبت رسانده بودند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "این نتایج می‌تواند روش پیشگیری از ذات‌الریه را در آینده بهتر کند و با این کار بتوان باکتری‌های خوبی که حضور آن‌ها در دهان مثبت است را حفظ کنیم."

این پژوهشگران افزودند: "در طول ماه‌های زمستان همه ما به دلیل کاهش دما در معرض سرماخوردگی، سرفه و ویروس‌ها قرار داریم. اما مردم به ویژه افراد نفوذپذیر باید به خاطر بسپارند که در این دوره سال حفظ سلامت حفره دهان می‌تواند واقعاً به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک کند."

بر اساس گزارش تلگراف، به گفته این دانشمندان، کافی است که به مدت دو دقیقه، دو بار در روز دندان‌ها را با دقت مسواک زد و برای حفظ بهداشت فواصل میان دندان‌ها حداقل یک‌بار در روز از نخ‌دندان استفاده کرد و مصرف غذاها و نوشیدینی‌های شیرین را کاهش داد.

کد خبر 155893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز