سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشمندان ژاپنی موفق به ساخت یک غشای نازک میکروسکوپی شده‌اند که می‌تواند با پوشش دادن دندانها از آنها در برابر پوسیدگی اجتناب کرده و همچنین باعث سفیدتر نشان دادن دندان شود.

دندان

به گزارش ایسنا،‌ این وصله دندانی یک ماده بادوام و بسیار منعطف بوده که از «هیدروکسی آپاتیت»، ماده معدنی اصلی مینای دندان ساخته شده و می‌تواند پایانی بر حساسیت دندانها باشد.

به ادعای دانشمندان دانشگاه کینکی، این پوشش اولین ورق آپاتیت انعطاف‌پذیر جهان بوده که امید می‌رود در حفاظت از دندانها یا ترمیم مینای دندان مورد استفاده قرار گیرد.

تا پیش از این یک ورق آپتیت کامل برای دندانپزشکان، رویا محسوب می‌شد اما این محققان اکنون قصد دارند تا یک مینای دندان مصنوعی را تولید کنند.

این ورق غشائی تنها 0.004 میلیمتر ضخامت داشته که با شلیک لیزر بر بلوکهای فشرده هیدروکسی آپاتیت در خلاء برای ظاهر شدن ذرات ساخته شده است.

این ذرات بر روی یک بلوک از نمک قرار می‌گیرند که برای بلوری کردن آنها پیش از حل شدن در آب، حرارت داده می‌شود.

این غشا پس از اینکه به اندازه کافی برای بلند کردن آن توسط یک موچین محک شد، بر روی کاغذ فیلتر قرار گرفت تا خشک شود.

این ماده به محض قرار گرفتن بر روی دندان به شکل نامرئی در می‌آید. این ورق از تعدادی از سوراخهای بسیار ریز برخوردار بوده که برای جلوگیری از ایجاد حباب در زمان اعمال آن بر روی دندان به مایعات و هوا اجازه خروج از زیر سطح آن را می‌دهد.

یکی از مشکلات موجود در این کار این است که چسبیدن این ماده بر روی دندانها حدود یک روز طول می‌کشد. این غشا در حال حاضر کاملا شفاف بوده اما می‌تواند آنرا برای استفاده در دندانپزشکی زیبایی به شکل سفید تولید کرد.

این محققان در حال حاضر تجربیات خود را بر روی دندانهای کنده شده انسانها انجام می دهند، اما بزودی مرحله بعدی آزمایشات بر روی حیوانات آغاز خواهد شد.

تا زمان استفاده از این محصول در درمانهای عملی دندان مانند پوشش‌دهی عاج، حدود پنج سال زمان لازم است، اما محققان از امکان ورود آن به بازار به عنوان یک ابزار آرایشی تا سه سال آینده خبر دادند.

این فناوری که با همکاری محققان دانشگاه دندانپزشکی اوساکا تولید شده، در حال حاضر در ژاپن و کره جنوبی ثبت اختراع شده و مراحل ثبت آن در آمریکا، اروپا و چین در حال انجام است.

کد خبر 184915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز