دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

محققان "دانشگاه تورنتو" در مطالعه اخیرشان از آسیب‌های زیاد محصولات رایج سفید کننده دندان خبر داده‌اند.

62011466.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از سایتک دیلی، محققان کانادایی در این مطالعه که اخیراً در مجله "Nature Scientific Reports" منتشر شده است، آسیب سلول‌های دندانی که به دلیل استفاده افراد از روش‌های سفید کننده دندان با ترکیب "کاربامید پروکساید"(carbamide peroxide) رخ داده را مورد ارزیابی قرار دادند.

محققان با بررسی این موضوع دریافتند که تنها استفاده ۱۰ درصد از ژل کاربامید پروکساید بر روی دندان‌ها میزان پروتئین مینای دندان را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

"لارنت بوزک" استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تورنتو و رهبر این مطالعه در این باره گفت: ما همیشه به مطالعه تأثیر سفید کننده‌های دندان‌ مبتنی بر پروکساید بر ساختار دندان و ارتباط آنها با حساسیت علاقه‌مند بوده‌ایم. حال نیز طی این مطالعه قصد داشتیم تأثیر آنها بر روی مینای دندان و مغز دندان را بیشتر درک کنیم.

بوزک پیش از این مطالعه نیز به بررسی تاثیر استفاده از هیدروژن پروکساید در درمان کانال ریشه پرداخته بود و دریافته بود که این عمل باعث آسیب موضعی به کلاژن می‌شود. این نتایج سبب شد تا او به بررسی نحوه نفوذ پروکساید به مینای دندان و عاج دندان قبل از رسیدن به مغز دندان بپردازد تا دریابد که این مواد چه آسیبی می‌تواند به این قسمت‌ها وارد کند.

سفیدکننده‌های دندان چه آسیبی به دندان‌ها می‌زنند؟

مغز دندان یا پالپ(Pulp) به رگ‌ها و اعصاب دندان گفته می‌شود. به حفره مرکزی در تاج دندان، اتاق پالپ گفته می‌شود. مجرای ریشه دندان را نیز کانال می‌نامند. در حالت عادی مغز دندان زنده و فعال است ولی پوسیدگی‌ها و آزردگی‌های رگ‌ها و عصب‌ها باعث درد و سرانجام مرگ مغز دندان می‌شود.

این مطالعه نشان داد که از دست دادن میزان پروتئین مینای دندان سبب نفوذ بیشتر ماده سفید کننده به مغز دندان می‌شود که این امر نیز به افزایش مرگ سلول‌های مغز دندان منجر می‌شود.

محققان برای انجام آزمایش و اندازه‌گیری این موارد از یک محفظه پرفیوژن عاج داخلی استفاده کردند. محققان پس از استفاده از کاربامید پروکساید با غلظت حدود ۳۵ درصد دریافتند که سلول‌های مغز دندان هنگام قرار گرفتن در معرض این ماده، زنده نمی‌مانند.

بوزک افزود: بسیاری از محصولات سفید کننده دندان خانگی دارای غلظت بالایی از ژل پروکساید(به عنوان مثال غلظتی حدود ۳۵ درصد) هستند اما با این حال اطلاعات کمی در مورد عملکرد آن در داخل دندان‎های ما وجود دارد. من معتقدم این اولین مطالعه‌ای است که در آن به بررسی اثرات سمی استفاده از مواد سفید کننده دندان پرداخته‌ایم. امیدواریم که افراد این موضوع را درک کرده و اگر هم قصد استفاده از این محصولات را دارند مقدار کمی از انها را استفاده کنند.

در حالی که استفاده از غلظت پایین‌تر پروکساید مانند پنج درصد برای سلول‌های دندانی کمتر مضر است اما مصرف کنندگان اغلب به دلیل اشتیاق برای مشاهده اثر فوری آن بر سفید کردن دندان‌ها غلظت بالای آن را برای ترجیح می‌دهند.

کد خبر 621867
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha