سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در اقدام جدیدی که می‌تواند به زودی دندانپزشکان را از کار بیکار کند، دانشمندان واکسن جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند برای همیشه ما را از شر پوسیدگی دندان خلاص کند

واکسن ضد پوسیدگی دندان

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موسسه فورسیت در آمریکا واکسنی ساخته‌اند که باکتری عامل پوسیدگی دندان موسوم به mutans streptococci را از بین می‌برد.

وقتی این باکتری غذا را تجزیه می‌کند، اسید لاکتیک تولید می‌کند که مینای دندان را می‌ساید و موجب بروز پوسیدگی می‌شود.

این واکسن ضد پوسیدگی به سیستم ایمنی یاد می‌دهد تا آنتی بادی‌هایی را برای کشتن آنزیم‌هایی بسازد که موجب چسبیدن باکتری به دندان‌ها می‌شوند.

وقتی این باکتری‌ها نتوانند به مینای دندان بچسبند، بزاق می‌تواند آنها را بشوید و دندان‌ها حفظ شوند.

آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها نشان داد این واکسن مانع از ایجاد پوسیدگی بر روی دندان‌ها می‌شود. آزمایش‌های صورت گرفته بر روی انسان نیز حاکی از تاثیر مشابه این واکسن بود.

در نهایت این واکسن باید به کودکان زیر سن یک سال که دندان‌های‌شان در حال رشد است داده شود اما پیش از آنکه باکتری‌های پلاک دندانی ایجاد شوند.

دکتر دانیل اسمیت یکی از محققان موسسه فورسیت می‌گوید: اگر بچه‌ها در سنین پایین واکسینه شوند تصور می‌کنیم بتواند مانع از تجمع پلاک‌های دندانی شود.

محققان می‌گویند این واکسن را می‌توان به صورت قطره بینی، تجویز کرد تا دیگر درد تزریق را برای کودکان و بزرگسالان نداشته باشد.

دهان و بینی به یکدیگر ارتباط دارند. اگر واکسن از طریق بینی وارد شود، آنتی بادی‌ها به بزاق راه می‌یابند.

زمانی که واکسن طی چند سال آینده به بازار عرضه شود می‌تواند سلامت دهان و دندان را متحول سازد.

کد خبر 184966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز