شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

ترجمه محمدحسین شریعتمدار: مسلماً بهترین راه و شاید تنهاراه برای بهداشت دندان‌های کودکان، مسواک زدن است. اما مسواک زدن کودکان باید از چه زمانی آغاز شود و کودکان چگونه باید مسواک زدن را یاد بگیرند؟

تحقیقات نشان داده است والدین باید بر مسواک زدن کودکانشان نظارت داشته باشند، چرا که طبق بررسی‌هایی که در انگلستان صورت گرفته بیش از ۲۰ درصد کودکان زیر ۵ سال که بدون نظارت والدین مسواک می‌زنند بعد از مدتی مسواک زدن را رها می‌کنند.

ناآگاهی و تصورات غلط والدین در مورد مسواک زدن کودکان یکی از مهم‌ترین عوامل مسواک نزدن کودکان است.

بررسی‌های موسسه بهداشت دندان انگلستان که در میان هزار خانواده انجام شده‌است نشان می‌دهد یک‌چهارم والدین انگلیسی اشتباها فکر می‌کنند که کودکان نیازی به ۲ بار مسواک زدن در روز را ندارند و ضمنا بیش از ۶۷ درصد آنان یک دقیقه مسواک زدن را کافی می‌دانند.

به گفته کارشناسان، این مسئله باعث شده است وضعیت نگران کننده ای در انگلستان به‌وجود بیاید؛ این‌که نیمی از کودکان زیر ۵ سال دندان‌هایشان پوسیده است، اما دلیل پوسیدگی دندان‌های کودکان انگلیسی تنها به مسواک نزدن مربوط نمی‌شود.

یکی از مسائلی که می تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود مصرف نوشیدنی های گازدار است. ۲۳ درصد از والدین انگلیسی تصور می‌کنند مصرف نوشیدنی‌های گازدار ضرری برای دندان‌های کودکان به همراه ندارد.

به گفته کارشناسان، آموزش کودکان برای به‌وجود آوردن عادت‌های مثبت در مسواک زدن بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

تحقیقات نشان داده است عادت‌های مثبت در کودکان به مراتب راحت تر از بزرگسالی شکل می گیرد و از طرف دیگر، عادت های بد در میان بزرگسالان می توانند باعث بیماری شود، اما برای جلوگیری از این مشکلات چه باید کرد و مسواک زدن از چه زمانی باید آغاز شود؟

پزشکان معتقدند شروع مسواک زدن کودکان زمان مشخصی ندارد و مسواک زدن دندان‌ها همزمان با ظاهر شدن آنها در دهان کودکان باید شروع شود.

مسواک زدن کودکان تا ۳ سالگی باید توسط خود والدین انجام شود و در سنین ۳ تا ۶ سالگی والدین باید کودکان را به مسواک زدن تشویق کنند تا خود آنها مسواک زدن را یاد بگیرند، اگرچه مسواک زدن هرگز نباید بدون نظارت والدین صورت بگیرد زیرا در غیر این صورت ممکن است کودکان مسواک زدن را کنار بگذارند.

در واقع این نظارت تا به‌وجود آمدن یک عادت مثبت در کودک باید ادامه پیدا کند.

مسواک کودکان نیز باید برس کوچک و البته نرمی داشته باشد تا مسواک زدن برای کودکان سخت و ناخوشایند نباشد و مسواک زدن کودکان باید ۲ بار در روز و با خمیر دندان فلوراید انجام شود.

پزشکان می‌گویند رعایت این نکات و آموزش مسواک زدن به کودکان و تشویق آنان به این کار  نقشی حیاتی را در بهداشت دندان‌ها دارد که والدین در این زمینه نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰ در صد از بزرگسالان در انگلستان از خونریزی لثه دنج می‌برند که نیمی از آنها به سادگی آن را نادیده می‌گیرند و تمامی این بیماری ناشی از عادت‌های بد در مسواک زدن در دوران کودکی است.

بی‌بی‌سی
۱۲ ژوئن ۲۰۰۸

کد خبر 55648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز