همشهری آنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه درخواست ما افزایش قیمت‌ها به صورت ترجیحی است ، گفت: دلایل این وزارتخانه برای اعمال قیمت‌های ترجیحی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به کارگروه هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد.

غضنفری مهدی

به گزارش مهر، مهدی غضنفری در حاشیه همایش سراسری بررسی روند اجرای مصوبات اخیر دولت در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اعمال قیمت‌های ترجیحی حامل‌های سوخت برای بخش تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه ها موافقت کرده است یا خیر؟ گفت:‌هنوز جلسه اصلی در این خصوص برگزار نشده است.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این خصوص در کمیته‌های فرعی مباحثی مطرح شده و همکاران من در وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحات لازم را به دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد اینکه چرا درخواست ما افزایش قیمت‌ها به صورت ترجیحی است، کردند.

 وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دلایل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این درخواست چه بوده است؟ گفت:‌ در حال حاضر هم قیمت‌ها برای حام‌لهای انرژی در بخش صنعت ترجیحی است. ما این شیوه را می‌پسندیم و اگر امکان پذیر باشد برای مرحله دوم در حوزه تولید و صنعت از ترجیحی در قیمت‌های انرژی استفاده خواهیم کرد.

 غضنفری با بیان اینکه اما این درخواست یعنی افزایش ترجیحی قیمت حامل‌های انرژی شامل افزایش قیمت همه حامل‌های انرژی نمی‌شود، تصریح کرد: البته دفعه قبل این موضوع در ستاد تصویب شد و هم اکنون نیز این درخواست را داریم که اگر تصویب شود قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.

 وی ادامه داد: نرخ ترجیحی حامل‌های انرژی در فاز اول در بخش تولید شامل تمام محصولات تولید داخل بود، ضمن اینکه خط اعتبار انرژی شامل برخی کالاها شد.

 این عضو کابینه دولت تصریح کرد: ‌خط اعتباری انرژی برای محصولات و کارخانجاتی تخصیص یافت که مصرف انرژی بالایی داشتند اما قیمت ترجیحی در برق، گاز و گازوئیل برای همه تولیدکنندگان و همه محصولات بود که شامل مصرف کنندگان بالای انرژی یا کالاهایی که انرژی‌بر نیستند، شد.

 وی عنوان کرد: ‌در مرحله اول قیمت گازوئیل برای همه مصرف کنندگان 350 تومان بود که ما درخواست کردیم برای تولید 150 تومان باشد، یعنی 200 تومان تخفیف گرفتیم و این یارانه‌ای شد که به تولید اختصاص دادیم.

 غضنفری عنوان کرد: در مرحله دوم هر قیمتی که برای گازوئیل تخصیص یابد درخواست ما این است که برای حوزه تولید ترجیحی باشد. به دلیل اینکه هنوز قیمت نهایی مرحله دوم مشخص نشده است، قیمت ترجیحی مشخص نیست.

 وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه جنابعالی از دلار چند نرخی در بازار انتقاد کردید چه پیشنهادی در این خصوص به بانک مرکزی دارید؟ گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرده است که با روش‌های کنترل ارز سیاست تک نرخی را هرچه سریعتر در بازار اعمال کند.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بانک مرکزی در تلاش است که سیاست تک نرخی را در بازار ارز اعمال کند اما قیمت گذاری و روش کار تخصصی است که توسط بانک مرکزی باید تعیین و اجرایی شود.

 وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا تجارت ایران و امارات برقرار است؟ گفت: تجارت ایران و امارات همچنان برقرار است و برنامه خاصی نیز در این خصوص نداریم. امارات کشور همسایه ماست و کار تجاری با آنها انجام می‌دهیم.

 غضنفری افزود: به لحاظ استراتژی تجاری باید کاری کنیم که حجم تجارت‌مان بر حجم واردات ما پیشی گیرد و تراز تجاری مثبت شود.

کد خبر 155520
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز