همشهری آنلاین: مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: فقط 40 درصد جامعه که درآمد آنها به واسطه پایین بودن از پرداخت مالیات معاف است باید یارانه بگیرند.

کاظم دوست حسینی

کاظم دوست حسینی در خصوص اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: بهتر است به آنچه در یکسال گذشته اتفاق افتاده بپردازیم و آنها را تجزیه و تحلیل کنیم.

وی گفت: ‌در طول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شاهد افزایش تسهیلات بانکی و پوشش‌های بیمه‌ای بوده‌ایم که اگرچه این افزایش‌ها در اصل خود خوب و مثبت است اما باید دید آیا این شاخص‌ها اصولا توابعی از اجرای قانون هدفمندی هستند یا خیر.

رییس هیات مدیره صندوق ضمات صادرات به گفته‌هایی مبنی بر شروع فاز دوم هدفمندی پرداخت و گفت: طبق آماری که از سوی مسئولان اعلام شده 40 درصد افراد حقیقی و حقوقی از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. پس یارانه‌ها هم به بیش از 40 درصد نباید پرداخت شود.

وی افزود: براساس اصل مالیات‌ها افرادی که درآمدشان بیشتر از هزینه‌هایشان است مالیات پرداخت می‌کنند. افرادی که درآمد و هزینه‌هایشان برابر است مالیات نمی‌پردازند و افرادی که هزینه‌هایشان بیش از درآمدهایشان است باید مالیات بگیرند. لذا وقتی 40 درصد جامعه معاف از مالیات هستند و قادر به پرداخت نیستند یعنی درآمدی کمتر از هزینه‌هایشان دارند و نیازمند دریافت یارانه هستند.

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها برای توزیع صحیح درآمد کافی نیست، گفت: اجرای فازهای بعدی هدفمندسازی یارانه باید به طرح تحول مالیاتی گره بخورد. بر این اساس، اجرای طرح‌هایی همچون اعتبار مالیاتی «Tax Credit» می‌تواند جایگزین مناسبی جهت یارانه‌های نقدی باشد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات یکی از اثرات مثبت اعطای یارانه‌ها را تحت پوشش بردن سطح وسیعی از مردم برای دریافت خدمات بانکی دانست و گفت: وقتی 74 میلیون نفر یارانه می‌گیرند یعنی اکثر افراد جامعه تحت پوشش خدمات بانکی قرار دارند و حساب بانکی دارند. این را با یک کشور آفریقایی مثل اوگاندا مقایسه کنید که تنها 10 درصد مردم در بانک‌ها حساب دارند.

دوست حسینی گفت: اگر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها منابع خوبی برای صنعت بانکداری کشور فراهم آورد، منجر به افزایش تولید و صادرات می‌شود و متعاقب آن می‌تواند باعث تنظیم نرخ ارز شود.

کد خبر 155256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز