سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- علی کدخدازاده: دبیر ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها طی آخرین اظهاراتش به تعریف افراد مرفه از منظر دولت پرداخت که این تعریف با استاندارد‌هایی که تا کنون عنوان می‌شد به شدت مغایرت دارد.

محمدرضا فرزین گفت: اقشاری که میزان یارانه پرداختی به آنها معادل پنج تا 10 درصد درآمد ماهانه آنها باشد از نظر دولت مرفه بوده و باید از گردونه یارانه نقدی خارج شوند که حدود 10 میلیون نفر را شامل می‌شوند.

 در حال حاضر سهمیه یارانه هر نفر 45 هزار و 500 تومان است که با فرمولی که دولت اعلام داشته کسی که حدود 450 هزار تومان درآمد دارد مرفه است. البته در سخنان فرزین ابهامی وجود دارد. به این معنا که شاید منظور نظر وی، جمع درآمد خانواده یا جمع یارانه هر خانواده باشد. حتی اگر این موضوع را ملاک دهیم متوجه می‌شویم به نظر دولت یک خانواده سه نفری که ماهانه 136 هزار و 500 تومان یارانه دریافت می‌کند اگر حدود یک میلیون و 400 هزار تومان در‌آمد داشته باشد مرفه است. این در شرایطی است که با توجه به واقعیت قیمت‌ها در کشور، متخصصان در آمد ماهانه کمتر از یک میلیون و سیصد هزار تومان را متعلق به افراد مماس با خط فقر می‌دانند. (علی اکبر عیوضی رئیس کمیته مزد استان تهران در گفتگو با ایسنا: خط فقر کارگران در پایتخت یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان است. البته دکتر حسین راغفر تدوینگر نقشه جغرافیایی فقر کشور در سال 1387 خط فقر در تهران را 800 هزار تومان اعلام کرده بود.)

دولت لازم است به صورت شفاف به این تناقض پاسخ دهد که آیا با توجه به تعریف سبد هزینه متعارف یک خانوار به ویژه توجه به هزینه مسکن، حمل و نقل، آموزش و مواد غذایی، یک خانواده سه نفری که ماهانه یک میلیون و چهارصد هزار تومان درآمد دارد، مرفه است؟ و اگر چنین است پاسخ دهد، سوداگرانی که روزانه بیش از این رقم ماهانه درآمد دارند را باید با چه صفتی نام نهاد. اخیرا یکی از کارشناسان اقصادی اظهار داشته بود که تفاوت سطح درآمد دهک‌های بالا و پایین در ایران به مراتب بیشتر از میزان این تفاوت در برخی کشورهای توسعه یافته است.

همشهری‌آنلاین بر اساس رسالت حرفه‌ای خود آماده انتشار هرگونه اظهارنظر مسئولان در زمینه این ابهام مطرح شده است.

کد خبر 155187
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز