بررسی اظهارات مقامات دولتی در هفته‌های گذشته نشان از عزم دولت برای اجرای قریب‌الوقوع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دارد. مسئولان زمان اجرای این برنامه را همزمان با اعلام رئیس‌جمهور می‌دانند.

 غلامرضا مصباحی مقدم

این در حالی است که براساس قانون، دولت باید آزادسازی کامل قیمت‌ها را در 5 سال به‌صورت تدریجی انجام دهد. در این باره با غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا زمینه‌ برای ورود به فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها فراهم است؟

اجرای این برنامه در سال‌جاری غیرقانونی است؛ یعنی به‌طور کلی هر تصمیمی برای تغییر در شیوه اجرای قانون، که افزایش بیش از پیش متوسط قیمت‌ها را به‌دنبال داشته باشد باید با مجوز قوه مقننه صورت گیرد. بنابراین در این مسیر راه به‌طور کلی برای دولت بسته نیست. قوه مجریه می‌تواند با ارائه لایحه‌ای دو فوریتی به مجلس، در این باره کسب اجازه کند.

  • مگر قانون یارانه‌ها به دولت اختیار تام نداده است؟

البته در قانون هدفمندی یارانه‌ها اختیار اصلاح قیمت‌ها و زمان و مقدار این اصلاح به دولت واگذار شده بود و ممکن است که دولت محترم هم به همین استناد کند، ولی مجلس در قانون بودجه 1390 تصویب کرده است که سقف تغییر قیمت حامل‌های انرژی نمی‌تواند بیش از 20 درصد باشد. اما تغییرات قیمتی که در مورد گاز رخ داده در مواردی حتی بیش از این میزان است. این در حالی است که براساس قانون هر گونه افزایش قیمت بیش از 20 درصد نسبت به سال 89 مجاز نیست. پس دولت این اجازه را ندارد که تغییراتی در قیمت‌ها اعمال کند تا از محل این تغییرات درآمدی کسب کرده و آن را به‌عنوان یارانه نقدی بین مردم توزیع کند.

  • احتمال می‌رود حذف سهمیه بندی یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها باشد؟

به‌هرحال یکسان‌سازی‌ قیمت بنزین هم معادل افزایش در قیمت متوسط عرضه این حامل انرژی است و این خلاف قانون بوده و نیازمند تصویب قانون است.

  • آیا آماری در مورد میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌جاری دارید؟

تا‌کنون فقط در مورد گاز برای ما ثابت شده که افزایش قیمت آن بیش از 20 درصد بوده است. مثلا علاوه بر گاز خانگی، بهای گاز کسب و کار 100 درصد افزایش یافته است. گاز بخش دولتی 100 درصد اضافه شده و به قیمت گاز کشاورزی و دامپروری هم مقداری اضافه شده است، اما سایر حامل‌های انرژی هنوز برای ما روشن نیست و ثابت نشده که تغییر قیمتی در این حد رخ داده باشد. به‌هرحال آنچه از نظر قانونی مهم است اینکه الان ممنوع است که دولت اقدام به اصلاح مجدد قیمت‌ها کند مگر آنکه با ارائه یک‌لایحه به مجلس، این اقدام را قانونی کند.

  • در این باره دولت، مذاکراتی هم با کمیسیون ویژه مجلس داشته است یا خیر؟

خیر، تا‌کنون چیزی درباره فاز دوم هدفمندی به ما منتقل نشده است، البته در صددیم که هفته آینده نشستی را با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون وی برگزار کنیم تا ببینیم دولت چه برنامه‌هایی برای فاز دوم دارد.

کد خبر 155545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز