گروه سیاسی: آخرین روز از ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس نهم‌ چهره همه رقبای این دوره از انتخابات را روشن کرد و با پایان مهلت یک هفته‌ای ثبت‌نام نامزدها، نزدیک به 5 هزار نفر برای نشستن روی‌ 290 کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

ثبت نام نامزد انتخابات مجلس

اگر چه در روزهای قبل‌ برخی چهره‌های شناخته شده سیاسی کشور برای رقابت در انتخابات مجلس نهم اعلام آمادگی کرده بودند اما جمعه روز ثبت‌نام اصلی‌ترین رقیبان مجلس نهم بود، از سفیر و وزیر و وکیل سابق گرفته تا برخی اعضای شورای شهر و برخی چهره‌های فرهنگی و بعضا رسانه‌ای کشور آمدند و ثبت‌نام کردند. برخی خود را منتسب به فهرست اصولگرایان کردند، بعضی گفتند در فهرست جبهه پایداری هستند، گروهی مستقل آمدند و برخی چهره‌های اصلاح طلب ادوار مجلس هم وارد عرصه رقابت شدند.در آخرین روز از فرصت ثبت‌نام نامزدها رؤسا و نواب رئیس مجلس هشتم نیز به حوزه‌های ثبت‌نام قدم گذاشتند. علی لاریجانی که گفته شده بود به سیاق 4 سال قبل از حوزه انتخابیه قم وارد انتخابات می‌شود، دیروز در قم ثبت‌نام کرد.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نماینده مردم قزوین در مجلس هشتم و نایب رئیس این مجلس در3سال اول مجلس، این بار از حوزه انتخابیه تهران وارد شد. کاری که محمدرضا باهنر دیگر نایب رئیس مجلس در انتخابات مجلس هشتم انجام داد و حوزه انتخابیه کرمان را رها کرد و از تهران نامزد شد. علاوه بر ابوترابی، چهره‌های دیگری نیز از گروه 8+7 در انتخابات آینده ثبت‌نام کرده‌اند. حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، علیرضا زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان، غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم و عضو کمیته داوری این گروه، محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، کاظم جلالی نماینده علی لاریجانی در گروه 8+7 چهره‌هایی هستند که وارد انتخابات شده‌اند.

جبهه پایداری‌ها زودتر از همه آمدند

اعضای جبهه پایداری که نهایتا حاضر به معرفی نمایندگان خود به جبهه متحد اصولگرایان نشدند و بالاخره هم مشخص شد که فهرست جداگانه‌ای برای انتخابات آینده خواهند داد، گفته بودند به‌صورت نمادین روز جمعه 9 دی خواهند آمد اما زودتر از سایر چهره‌ها و در روزهای چهارم و پنجم، در حوزه‌های ثبت‌نام حضور یافتند. شاید اتفاق قابل‌ذکر، حول‌وحوش اصولگرایان‌ اعلام انصراف احمد توکلی و الیاس نادران دو چهره سرشناس مجلس هشتم از طیف منتقدان دولت ‌باشد. اگرچه با نامه‌ای که بیش از 60 نفر از فعالان رسانه‌ای به توکلی و نادران نوشتند، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بندرعباس و الیاس نادران در گنبد ثبت نام کرد‌ند.

ثبت نام 2 وزیر سابق

از طیف وزیران از ماه‌ها پیش گفته می‌شد که منوچهر متکی وزیر برکنار شده دولت نهم که در جبهه متحد اصولگرایان نیز هست برای این انتخابات خواهد آمد اما به جای او، همسرش دیروز ثبت‌نام کرد. وزیران دیگر دولت که گمانه‌ای برای حضورشان در انتخابات نبود هم به عرصه آمدند. مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی دولت نهم و نفت دولت دهم به همراه محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم و مهدی هاشمی که سابقه سرپرستی وزارت کشور در دولت احمدی‌نژاد را دارند اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. اینکه این وزیران در فهرست جبهه پایداری باشند محتمل‌تر از هر فهرست دیگری است.مهرداد بذرپاش رئیس سابق سازمان ملی جوانان و معاون سابق رئیس‌جمهور‌ هم در آخرین روز ثبت نام اعلام نامزدی کرد. اعضای شورای شهر تهران نیز از این رقابت پس نماندند. مرتضی طلایی که پیش از این حضورش در حد گمانه بود از حوزه انتخابیه اصفهان اعلام آمادگی کرده است و پروین احمدی‌نژاد، خواهر رئیس‌جمهور و دیگر عضو شورای شهر که در انتخابات مجلس هفتم رای نیاورد از حوزه انتخابیه گرمسار زادگاه خودشان اعلام نامزدی کرده است.

اصلاح‌طلبان آمدند

از طیف اصلاح طلبان هم برخی چهره‌های مجلس ششم از جمله ابوالفضل شکوری عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی از حوزه انتخابیه زنجان داوطلب نمایندگی مجلس شد. مصطفی کواکبیان و علیرضا محجوب و برخی دیگر از نمایندگان عضو طیف اقلیت مجلس هشتم نیز حضور پیدا کرده‌اند. از همین طیف الهه راستگو نماینده اصلاح طلب مجلس پنجم شورای اسلامی نیز روز پنجم با حضور در فرمانداری تهران، در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بود. با پایان مهلت یک هفته‌ای ثبت‌نام از امروز بررسی صلاحیت نامزدها در مراجع 4 گانه قانونی و شورای نگهبان شروع می‌شود. اسامی نامزدان انتخاباتی حائزشرایط نمایندگی مجلس روز سوم اسفند اعلام عمومی خواهد شد و پس از یک هفته فرصت برای تبلیغات انتخابات مجلس نهم12 اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

آخرین آمار نامزدهای مجلس نهم

در پایان مهلت 7 روزه ثبت‌نام، مصطفی محمدنجار، وزیر کشور اعلام کرد که 5 هزار و 283 نفر در انتخابات ثبت‌نام کردند که از این تعداد بیشترین آمار مربوط به تهران و کمترین آمار مربوط به خراسان‌شمالی و بوشهر است. در تهران هزار و 6 نفر و در خراسان شمالی و بوشهر هرکدام 38 و 37 نفر ثبت‌نام کردند. در این انتخابات 390 نامزد زن ثبت‌نام کرده‌اند.

کد خبر 155442
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز