مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل موفق به ردیابی مولکول‌های پیچیده کربنی و زیرساختارهای حیات، بر روی سطح منجمد پلوتون شده است

سیاره پلوتو

دانشمندان از گذشته از وجود یخ‌های متان و دیگر ترکیبات منجمد بر روی سیاره پلوتو آگاه بودند اما این اولین باری است که دانشمندان موفق به ردیابی مواد شیمیایی پیچیده کربنی بر روی سطح این سیاره کوتوله شده‌اند.

به گفته دانشمندان در موسسه مطالعاتی ساوث وست پدیده‌ای بر روی سطح پلوتو در حال جذب پرتوهای فرابنفش است که این پدیده می‌تواند ترکیباتی ارگانیک و یا مواد نیتروژن دار باشند. این پدیده ارگانیک لزوما نباید پدیده‌ای زنده باشد بلکه می‌تواند ترکیبی کربنی باشد که به عنوان زیرساخت شکل گیری حیات شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مواد شیمیایی می‌توانند به واسطه تابش پرتو ضعیفی از نور خورشید و یا پرتوهای کیهانی به وجود آمده باشند که سطح پلوتو را بمباران کرده و متان و مونوکسید کربن را بر روی سطح سیاره کوتوله از هم تجزیه کرده باشند.

محققان جذب بالای فرابنفش را با استفاده از طیف سنج منشاء کیهانی تلسکوپ هابل کشف کرده‌اند. این اطلاعات در پی اولین گردش هابل به سوی پلوتو و همراه غول پیکرش "کارون" به دست آمده است. طیف سنج منشاء کیهانی به گونه‌ای ساخته شده که می‌تواند پرتوهای نوری را به عوامل سازنده‌اش تجزیه کند.

کد خبر 154707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز