سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان بین المللی با استفاده از تازه‌ترین تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هرشل وجود مولکول‌های اکسیژن در سحابی جبار را تائید کرد

اکسیژن در سحابی جبار

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ فضایی مادون قرمز هرشل نتایج اولین آزمایش وجود اکسیژن مولکولی در فضا را ارسال کرد. این مولکول‌ها در صورت فلکی جبار کشف شدند. جبار، سحابی پیچیده‌ای است که در آن پدیده تشکیل ستارگان به صورت فعال وجود دارد.

اتم‌های منفرد اکسیژن در فضا به ویژه در اطراف ستارگان عظیم وجود دارند، اما وجود اکسیژن مولکولی که در حدود 20 درصد از هوایی که تنفس می‌کنیم را تشکیل می‌دهد تاکنون از سوی ستاره شناسان تائید نشده بود.

"پل گولد اسمیت"، دانشمند ناسا در این خصوص توضیح داد: "اکسیژن گازی در سال 1770 کشف شد اما بیش از 230 سال زمان نیاز بود تا سرانجام بتوانیم با اطمینان بگوییم که این مولکول بسیار ساده در فضا نیز وجود دارد."

این تصویر مادون قرمز را تلسکوپ فضایی هرشل از سحابی جبار گرفته است. این سحابی تنها در فاصله هزار و 450 سال نوری از زمین قرار دارد

این ستاره شناسان دهها سال است که با کمک تلسکوپ‌های فضایی و توپ‌های ایرواستاتیک به دنبال این مولکول ساده ولی مهم می‌گردند.

در سال 2007 تلسکوپ سوئدی "اودین" این مولکول را شناسایی کرد اما دانشمندان نتوانستند نتایج این کشف را تائید کنند.
اکنون تلسکوپ هرشل موفق شد این مولکول را در سحابی جبار پیدا کند. ستاره شناسان معتقدند که این اکسیژن مولکولی در یخ‌های آب غنی شده و در داخل دانه‌های کوچک گرد و غباری که این یخ‌ها آزاد کرده‌اند محافظت شده است.

"گولد اسمیت" افزود: "ما نتوانستیم مقادیر بالایی از این مولکول را پیدا کنیم و هنوز نمی‌دانیم چه چیز ویژه‌ای در مناطقی که این مولکول‌ها را در آنجا پیدا کردیم وجود دارد. جهان هنوز رازهای بیشماری دارد."

برنامه بعدی این محققان جستجوی مولکول‌های اکسیژن در سایر مناطق تشکیل ستارگان است.

کد خبر 142021