همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه پس از تصویب لایحه نسل کشی خواندن کشتار ارامنه توسط ترک‌های عثمانی در پارلمان فرانسه، دولت این کشور را به نسل کشی در الجزایر متهم کرد.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در یک کنفرانس خبری پس از اقدام فرانسه در قبال کشتار دسته جمعی ارامنه در دوران عثمانی در سال ‌١٩١٥ میلادی گفت: فرانسه از سال ‌١٩٤٥ میلادی حدود ‌١٥ درصد از جمعیت الجزایر را قتل عام کرده واین اقدام نسل کشی است.

در پی این اظهارات نیکلا سارکوزی احترام متقابل در بیان دیدگاه‌ها میان دو کشور را خواستار شد.

سارکوزی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری واتسلاو هاول، رئیس‌جمهور فقید چک در پراگ به سر می‌برد، گفت: من به دیگاه دوستان ترک خود احترام می‌گذارم، ترکیه کشوری بزرگ با تمدنی بزرگ است آنها نیز باید به ما احترام بگذارند

اردوغان نیکلاسارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه را به تشویش اذهان عمومی برای تنفر از مسلمانان و ترک‌ها برای دستیابی به پیروزی در انتخابات متهم کرد و گفت: اگر وی نمی‌داند که این اقدام نسل کشی بوده می‌تواند از پدرش پل سارکوزی که در سال‌های دهه ‌١٩٤٠ میلادی لژیون فرانسه در الجزایر بود در این مورد بپرسد.

وی افزود: من مطمئن هستم که او می‌تواند بسیاری از مسائل را به پسرش در مورد قتل عام در الجزایر توسط فرانسویان بازگو کند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسه مأمن ‌٥٠٠ هزار شهروند ارمنی است و آنها عامل اصلی حمایت از سارکوزی و حزب وی در جریان انتخابات مجلس قانون گذاری و ریاست جمهوی در ماه آوریل و ژوئن سال آینده میلادی به شمار می‌روند.

در روز پنج شنبه مجمع ملی فرانسه لایحه مجازات انکارکنندگان نسل کشی ارامنه در سال ‌١٩١٥ به زندان و پرداخت ‌٤٥ هزار یورو تصویب کرد.

در جریان جنگ جهانی اول صدها هزار ارمنی توسط نیروهای عثمانی کشته شدند با این حال ارامنه این تعداد را ‌٥/١ میلیون نفر می‌گویند.

کد خبر 154665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز