چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه ترکیه با رد گزارش رسانه‌های اسرائیلی درباره عادی سازی روابط آنکارا و تل آویو اعلام کرد، موضع ترکیه در قبال اسرائیل تغییر نکرده است.

ترکیه

به گزارش پرس تی‌وی، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ترکیه شرایطی را مشخص کرده که پیش از عادی سازی روابط دو جانبه، باید به آن‌ها جامه عمل پوشانده شود.

روابط دو جانبه آنکارا و تل­آویو پس از حمله کماندوهای رژیم اسرائیل به کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه در سال ۲۰۱۰ که به کشته شدن ۹ فعال ترک منجر شد، تیره شد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: اقداماتی که باید اسرائیل برای بهبود روابط میان تل آویو و آنکارا انجام دهد، کاملا واضح از سوی ترکیه عنوان شده است. در این زمینه، موضع و انتظارات ما تغییر نکرده است.

این بیانیه در حالی صادر شد که رسانه‌های خبری اسرائیل افشا کرده­اند آمریکا در تلاش است از طریق نوعی برنامه عذرخواهی روابط اسرائیل و ترکیه را احیا کند.

بر اساس این گزارش­ها، برنامه آمریکا شامل یک تماس تلفنی سری میان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای ایجاد فرصت به منظور بهبود روابط دو جانبه است.

این طرح آمریکا نیازمند آن است که اردوغان به مردم ترکیه بگوید، نتانیاهو به خاطر حمله به کشتی ماوی مرمره عذرخواهی کرده است؛ این در حالی است که نتانیاهو عذرخواهی را رد کرده و مدعی می‌شود که وی تنها ابراز تاسف کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این برنامه همچنین شامل اختصاص بودجه‌ای مشترک از سوی ترکیه و اسرائیل برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حمله اسرائیل به ماوی مرمره می‌شود.

آنکارا بارها اعلام کرده است، اسرائیل پیش از عادی سازی روابط با ترکیه، باید به خاطر این حمله عذرخواهی کرده و به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.

کد خبر 153843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز