سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر حزب دموکرات ترکیه، مردم این کشور را به مقاومت درمقابل استقرار سامانه موشکی ناتو، فراخوانده است.

ترکیه

نمیک کمال زیبک، رهبر حزب دموکرات ترکیه در گفت و گو با پرس تی وی گفت: من تمامی ملت ترکیه را به مقاومت در برابر استقرار این سامانه دعوت می‌کنم.

این سیاست‌مدار ترک افزود: مردم چک از استقرار رادار ناتو در کشورشان جلوگیری به عمل آوردند و اکنون ترکیه نیز همان فرصت را دارد تا با این برنامه مخالفت کند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، سامانه موشکی ناتو که در استان مالاتیا واقع شده، هفته آینده فعال خواهد شد.

آنکارا در ماه سپتامبر موافقت خود را با استقرار این سامانه ساخت آمریکا، اعلام کرد.

درهمین حال، فعالان ترک می‌گویند از آن‌جایی که اقدام ترکیه برای میزبانی از سامانه موشکی ناتو، خواست مردم این کشور نیست، دولت باید توافق خود را در این زمینه با ناتو لغو کند.

احمد فاروق اونسال، رئیس سازمان حقوق بشر و هم‌بستگی با مظلومان گفت: تمامی تصمیمات می‌تواند تغییر کند. ترکیه قدرت و فرصت برای تغییر تصمیم‌اش را دارد و باید از این فرصت موجود برای لغو این توافق با ناتو استفاده کند چرا که مردم ترکیه نمی‌خواهند تا این سامانه رادار در کشورشان مستقر شود.

فعالان ترک در هفته‌های اخیر با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف ترکیه، مخالفت خود را با استقرار این سامانه در کشورشان ابراز و استدلال کرده‌اند که آن‌ها نمی‌خواهند کشورشان به پایگاهی برای آمریکا و اسرائیل تبدیل شود.

درهمین حال، نیروهای پلیس ترکیه هفته گذشته تظاهراتی را که در شهر ادیرنه واقع در شمال غرب این کشور برگزار شد، سرکوب کردند.

در حالی که احمد داود اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه گفته است این سامانه موشکی علیه هیچ کشوری نیست، با این حال مفسران استدلال می‌کنند که ترکیه درمعرض هیچ تهدیدی از سوی همسایگان‌اش نیست و بنابر این لزومی نداشت تا با استقرار این سامانه موافقت کند.

کد خبر 155079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز