همشهری‌آنلاین: پارلمان فرانسه روز پنجشنبه قانون مجازات منکران نسل‌کشی ارامنه را تصویب کرد و ترکیه هم سفیر خود را از پاریس فراخواند.

turkey-france

پیش از این رجب طیب اردوغان به نیکلا سارکوزی هشدار داده بود که در صورتی که لایحه مجازات افرادی که نسل کشی ارامنه توسط ترک‌ها را منکر شوند، در مجلس فرانسه به تصویب برسد، این اقدام می‌تواند عواقب شدید و جبران ناپذیری برای پاریس به همراه داشته باشد.

پس از تصویب لایحه مجازات انکارکنندگان نسل‌کشی ارامنه در مجلس ملی فرانسه و نادیده گرفتن هشدارهای مقامات ترک در خصوص تیره شدن روابط میان دو کشور، آنکارا سفیر خود در پاریس را فراخواند.

به گزارش یورو نیوز این قانون در حالی به تصویب رسید که دهها تن از از ترکهای ساکن فرانسه در مقابل ساختمان پارلمان در پاریس اقدام به برگزاری تظاهرات کرده‌اند.

با تصویب این قانون در پارلمان تمامی افرادی که نسل کشی ارامنه در زمان امپراطوری عثمانی را انکار می‌کنند، به یک سال حبس و پرداخت جریمه‌ای معادل ۴۵ هزار یورو محکوم خواهند شد. این لایحه پس از این قرار است در سنای فرانسه به رأی گذاشته شود.

پیش از این نیز پارلمان فرانسه در سال 2001 لایحه‌ای را که در آن قتل‌عام نژادی ارامنه در سال 1915 به رسمیت شناخته می‌شد، تصویب کرده بود.

ترکیه طی روزهای گذشته اعتراض خود را به این دولت فرانسه اعلام کرد و با اعزام فرستادگانی تلاش داشت از تصویب این قانون جلوگیری کند اما مقامات فرانسه این امر را یک مساله داخلی عنوان می کنند.

فرانسه در سال ۲۰۰۱، نسل کشی ارامنه در سال 1915 را به رسمیت شناخته بود و نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه نیز پیش تر در سفر به ارمنستان اعلام کرده بود که ترکیه باید موضوع نسل کشی ارامنه در دوران امپراطوری عثمانی را به رسمیت بشناسد.

کد خبر 154613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز