همشهری آنلاین: کاهش رتبه اعتباری فرانسه، آن هم درست سه ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهورکنونی فرانسه را با چالشی بزرگ مواجه کرد و برگ برنده را به دست رقبای وی سپرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این کاهش رتبه اعتباری باعث شد فرانسوآ اولاند، مهم ترین رقیب سارکوزی بلافاصله یادآور شود که آن چه که مایه مباهات سارکوزی بود اکنون شکست خفت بار وی را برایش به همراه آورده است.

رقیب سوسیالیست سارکوزی که بر اساس نظر سنجی ها پیروز انتخابات ماه آوریل و مه خواهد بود، گفت: در حقیقت رتبه سیاست های سارکوزی و نه فرانسه ، کاهش یافته است.

روزنامه های فرانسه نیز بخش زیادی از مطالب خود را به این مطلب اختصاص دادند و برخی به برجسته کردن این واقعیت پرداختند که آلمان بر خلاف فرانسه توانست رتبه اعتباری خود را حفظ کند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که سارکوزی ماه گذشته در جمع متحدان خود در پیش بینی این کاهش رتبه آن را به منزله مرگ خود اعلام کرده بود. وی روز جمعه نشستی را درجهت بررسی این بحران با کارشناسان برجسته اقتصادی اش در کاخ الیزه برگزار کرد.

سارکوزی قصد داشت رای دهندگان را متقاعد کند که وی تنها نامزدی است که از تجربه و توانمندی حفظ اقتصاد فرانسه در مقابل فروپاشی برخوردار است اما کاهش رتبه روز جمعه شکاف بزرگی را در فعالیت های انتخاباتی وی به وجود آورد.

مارین لوپن، رهبر جبهه راست افراطی که بر اساس نظر سنجی ها در رتبه سوم رقابت های انتخاباتی قرار دارد ، گفت: این نقطه پایان افسانه رئیس جمهوری است که خود را محافظ اقتصاد می نامید.

کاهش رتبه اعتباری فرانسه به همراه دیگر ارقام اقتصادی از جمله نرخ بیکاری که در حال رسیدن به 3 میلیون نفر است اوضاع اقتصادی این کشور را وخیم تر کرد.

اداره آمار ملی فرانسه نیز برای سه ماهه نخست سال 2012 رکود اقتصادی را پیش بینی کرده است.

موسسه اعتبار سنجی استاندار اند پورز اعلام کرد: کاهش رتبه اعتباری فرانسه نمایانگر نظر ما درباره تاثیر عمیق تر شدن مشکلات سیاسی، مالی و پولی در منطقه یورو است. این موسسه چشم انداز بلند مدت اعتبار فرانسه را منفی دانست که به معنای احتمال بالای ادامه کاهش رتبه اعتباری فرانسه طی سال های 2012 و 2013 است.

کد خبر 157103
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز