همشهری آنلاین: در پی ادامه تنش دیپلماتیک میان پاریس و آنکارا، نخست وزیر ترکیه روز جمعه به رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد.

اردوغان به سارکوزی هشدار داد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از آنکارا، رجب طیب اردوغان به نیکلا سارکوزی هشدار داد در صورتی که لایحه مجازات افرادی که نسل کشی ارامنه توسط ترک‌ها را منکر شوند، در مجلس فرانسه به تصویب برسد، این اقدام می‌تواند عواقب شدید و جبران ناپذیری برای پاریس به همراه داشته باشد.

نخست وزیر ترکیه در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری فرانسه به وی گوشزد کرد: امیدوارم مقامات و مسئولان فرانسوی این موضوع را به خوبی مد نظر داشته باشند که در صورت تصویب چنین لایحه ای در مجلس این کشور، روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان آنکارا و پاریس به خطر خواهد افتاد و این موضوع به نفع فرانسه نیست.

در همین ارتباط، ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت تصویب لایحه مجازات افرادی که نسل کشی ارامنه توسط ترک‌ ها را منکر شوند در مجلس فرانسه، سفیر خود را از پاریس فرا می ‌خواند.

هیات دولت فرانسه لایحه‌ای را به مجلس این کشور ارایه کرده است که افرادی که منکر قتل عام ارامنه در دوران عثمانی شوند، به یک سال حبس و جریمه‌ای معادل ۴۵ هزار یورو محکوم خواهند شد.

وزارت امور خارجه ترکیه روز پنج شنبه در نشستی موضوع ارایه لایحه هیات دولت فرانسه به مجلس این کشور مبنی بر اینکه افرادی که نسل کشی ارامنه توسط ترک‌ ها را منکر شوند، مجازات خواهد کرد را مورد بررسی قرار داد.

جمیل چیچک رییس مجلس ملی ترکیه پیش از این در نامه‌ای به همتای فرانسوی خود اقدام مجلس این کشور در خصوص بررسی لایحه‌ای که در آن افرادی که نسل کشی ارامنه توسط ترک‌ ها را منکر شوند، مجازات می ‌شوند را محکوم کرده بود.

ارامنه مدعی هستند که ده‌ ها هزار تن از اجداد آنان در سال ۱۹۱۵ میلادی در دوران حکومت عثمانی توسط دولت عثمانی به قتل رسیده‌اند.

ترکیه نیز پیش از این در واکنش به سخنان رییس جمهوری فرانسه در مورد کشتار ارامنه در دوران عثمانی اعلام کرده بود: رئیس جمهوری فرانسه بهتر است به جای آنکه درباره نسل کشی ارامنه نقش یک مورخ را بازی کند، به مشکلات مردم کشورش رسیدگی کند.

سارکوزی در جریان سفر خود به ارمنستان گفته بود: ترکیه باید با تاریخ خود به محاسبه بنشیند و موضوع نسل کشی ارامنه در دوران امپراتوری عثمانی را به رسمیت بشناسد.

کد خبر 153930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز